هنرمندی که افغانستان را مینیاتوری به دنیا نشان می‌دهد

صغری حسینی از هنرمندان و خطاطان بنام افغانستان است که آثار هنری و مینیاتورهای خود با موضوع افغانستان را در سراسر دنیا به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، صغری حسینی از هنرمندان و خطاطان بنام افغانستان است که آثار هنری و مینیاتورهای خود با موضوع افغانستان را در سراسر دنیا به نمایش می‌گذارد.

این هنرمند افغانستان معتقد است که با این اقدام می‌توان تمدن افغانستان و این سرزمین را به دنیا معرفی کرد.

هنرمندی که افغانستان را مینیاتوری به دنیا نشان می‌دهد

زمانی که پدرش در درگیرهای کابل کشته شد، به هنر پناه برد و امروزه یکی از هنرمندان آینده‌دار افغانستان است و نمایشگاه‌های خطاطی و نقاشی میناتوری ظریف او در شهرهای سرتاسر جهان به نمایش در می‌آید.

هنر آینه ای است که هنرمندان فرهنگ غنی افغانستان را به دنیا نشان می‌دهند

حسینی می‌گوید: هنر مرا به گذشته ها وصل می‌کند، به خانواده و تمامی کسانی که الان دیگر در میان ما نیستند.

وی موفقیت‌های خود را مدیون موسسه تورکیز مانتین(Turquoise Mountain)  می‌داند، یک موسسه خیریه که در سال 2006 ایجاد و بسیاری از هنرمندان و معماران افغانستان را در هنرهای دستی مثل کار با چوب، سرامیک و قالی بافی آموزش می‌دهد.

فارس نوشت: در این موسسه وی همچنین یاد گرفته است که چگونه کاغذ و حتی قلم‌های خود را با دست خود بسازد. حسینی می‌گوید: این بسیار مهم است که من هرکاری را خودم می توانم انجام دهم.

هنرمندی که افغانستان را مینیاتوری به دنیا نشان می‌دهد

اوضاع افغانستان امروزه بسیار بهتر از دوران حکومت طالبان است

وی که در حال نشان دادن آثار خود به بازدیدکنندگان نمایشگاه سیموتسن( Smithsonian) واشنگتن است، می‌گوید: هنر شبیه یک آینه است که من از طریق آن می خواهم فرهنگ و داستان خودم را از افغانستان برای مردمان سایر کشورها بازگو کنم.

حسینی می‌گوید که اوضاع افغانستان امروزه بسیار بهتر از دوران حکومت طالبان است، در آن دوران زنان نمی توانستند از خانه بیرون بروند و آموزش ببینند.

افغانستان نقش مهمی در جاده ابریشم باستانی که از اروپا تا چین امتداد داشت، ایفا می‌کرد، در نتیجه سنت‌های از کشورهای ایران، هند و آسیای مرکزی را در خود جذب کرده و آنها را در یک فرهنگ هنری مجزا ارائه می‌دهد. بعد از شروع جنگ داخلی بسیاری از این میراث از بین رفته است،‌ بسیاری از هنرمندان مجبور شدند کشور را ترک و دست از هنر خویش بکشند و محله قدیمی کابل که زمانی مرکز تکاپوی صنایع دستی و بازرگانی بود به ویرانه‌ای تبدیل می‌شود.

سنتهای دستی افغانستان در نمایشگاه سیموتسن( Smithsonian) واشنگتن به نمایش گذاشته شده که منطقه مراد خانی از محله‌های قدیمی کابل را به تصویر می‌کشد.

هنرمندی که افغانستان را مینیاتوری به دنیا نشان می‌دهد

این نمایشگاه همچنین شامل یک کارونسرا است که به مکانی برای استراحت و جمع شدن مسافران راه ابریشم بوده است، بازدیدکنندگان می توانند بروی تشک نشسته و از جواهرات و فرش‌های که به وسیله دست و از پشم گوسفندان محلی درست شده، بازدید کنند.

همچنین مانیتوری از نقشه افغانستان به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که که تاریخ و سنت‌های هنری هر منطقه را جستجو کنند.

حسینی می‌گوید کارهای هنری‌اش، زندگی او را به نمایش می‌گذارند: من دلم می‌خواهد که تنها این کار را انجام دهم، من دلم می‌خواهد که داستان‌های زندگی خودم را از طریق نقاشی‌های میناتوری به تصویر بکشم و در کشورهای مختلف این داستان هنری و فرهنگ را به نمایش بگذارم.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.