یک مقام هندی: طرح توسعه بندر چابهار به سرعت رو به پیشرفت است

بنابر اعلام وزیر حمل‌و‌نقل جاده‌ای و بزرگراه‌های هند، طرح توسعه بندر چابهار به سرعت رو به پیشرفت است.

هند: طرح توسعه بندر چابهار به سرعت رو به پیشرفت است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه هندو، نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل جاده ای و بزرگراه‌های هند اعلام کرد کار روی بندر راهبردی چابهار در ایران که هند بالغ بر 500 میلیون دلار روی آن سرمایه گذاری خواهد کرد، به سرعت رو به پیشرفت است و هند به تازگی یک شرکت بندری جهانی در آنجا (بندر چابهار) تاسیس کرده است.

این روزنامه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: وی مه 2015 به تهران سفر کرده بود، و دو کشور پیمانی برای توسعه بندر چابهار امضا کردند.

گادکاری ماه اوت گفته بود ایران برای توسعه بندر چابهار که یک منطقه ویژه اقتصادی دارد، «پیشنهادهای بسیار خوبی» به هند ارائه کرد. 

بندر چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان - واقع در سواحل جنوبی نفت خیز خلیج فارس- در حاشیه خلیج فارس است و از سواحل غربی هند - و بدون نیاز به عبور از پاکستان-  به راحتی قابل دسترس است. 

طبق یادداشت تفاهمی که هند و ایران مه پارسال امضا کردند، قرار است هند با سرمایه گذاری 85 میلیون و 210 هزار دلار دو لنگرگاه را در فاز یک (طرح توسعه) بندر چابهار تجهیز و راه اندازی و به مدت ده سال با  درآمد سالانه 22 میلیون و 950 هزار دلار اجاره کند. 

مالکیت تجهیزات پس از تکمیل دوره ده ساله یا دوره ای تمدید شده بر اساس توافق متقابل، به ایران واگذار خواهد شد. 

علاوه بر این پیمان دوجانبه برای توسعه بندر چابهار -که هند 500 میلیون دلار روی آن سرمایه گذاری خواهد کرد- توافقنامه ای سه جانبه در زمینه «کوریدور ترانزیت و حمل و نقل» بین هند، افغانستان و ایران امضا شده است. 

گادهاری گفت هند علاقمند به امضای قراردادهای انتشار اوراق قرضه به دلار برای بنادر اصلی است، چرا که هند ظرفیت لازم در این بخش را دارد.

وی گفت: «امروزه ما ظرفیت لازم در بخش بنادر را داریم. ما در وضعیتی هستیم که می توانیم قرارداد انتشار اوراق قرضه را برای بنادر بزرگ امضا کنیم.» 

وی در سخنان خود به تجربه موفقیت آمیز این کشور در این خصوص در طرح های بندری گذشته استناد کرد. 

به همین ترتیب، زمانی که سازمان «ان اچ ای آی اینترنشنال» هند شروع به کسب درآمد به دلار کند، با توجه به اینکه نیازی به دفع خطر ناشی از تامین وجوه از بازار بین المللی نخواهد بود، انتشار اوراق قرضه به دلار آسان خواهد بود. 

به گفته وزیر حمل و نقل هند، این سازمان درخواست اجرای طرح های جاده ای از کشورهای همسایه، همچون سریلانکا، میانمار، نپال و کشورهای آفریقایی دریافت کرده است. در نتیجه این سازمان قادر به کسب درآمد به دلار، و دسترسی به اوراق قرضه بین المللی خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
بندر چابهار رو دادین به هندیا چون خودمون نمی تونیم به خوبی ازش استفاده کنیم اونا ازش کمال استفاده رو ببرن . یعنی کسی تو ایران نبود چنین کاری رو انجام بده ..؟
آخرین اخبار