معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

افزایش سیاست‌های توسعه دریا محور در کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبرداد: در طی سال‌های گذشته نقش استراتژیک کشور‌ها به دریا مربوط می‌شود، بنابراین ما سعی کرده ایم سیاست‌های توسعه دریا محور را افزایش دهیم.

افزایش سیاست‌های توسعه دریا محور در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی با اشاره به اینکه درحمل و نقل بین المللی کشور ایران بیش از ۹۰ درصد ازعملیات مبادله کالا از طریق دریافت انجام می‌شود گفت: سواحل ایران طبق مطالعات ۱۲ ساله گذشته جزو بهترین سواحل در دنیا به شمار می‌رود.
 
وی افزود: ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر دریافت و ۲۰ هزار کیلومتر سواحل در شمال و جنوب کشور و بیش از ۶۰ درصد از سواحل خیلج فارس و دریای عمان در اختیار ایران قرار دارد.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: ایران باوجود ۱۱ بندر مهم تجاری توانسته است حمل و نقل دریایی گسترش دهد. به طوری که در حال حاضر تمامی عملیات بخش‌های واردات و صادرات در بنادر انجام می‌شود.
 
سعیدنژاد اظهارداشت: ۸ بندر در جنوب، ۳ بندر درشمال وجود دارد که ظرفیت این بنادر در حال حاضر به ۲۱۰ میلیون تن در سال رسیده است.
 
معاون وزیرراه و شهرسازی افزود: در طی سال‌های گذشته نقش استراتژیک کشور‌ها به دریا مربوط می‌شود، بنابراین ما سعی کرده ایم سیاست‌های توسعه دریا محور را افزایش دهیم.
 
مدیرعامل سازمان بنادرو دریا نوردی با اشاره به کاربرد رویه‌های بتنی در بنادر کشور گفت: بارانداز‌ها و جاده‌های دسترسی بعد ازاسکله‌ها از عناصر اصلی بنادر تجاری به حساب می‌آیند و بیش از ۸۰ درصد مساحت هر بندر را به خود اختصاص می‌دهند.
 
وی افزود: زیرسازی و روسازی بارانداز‌ها و جاده‌ها با توجه به قرارگیری بنادر در مجاورت دریا که عموما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همواره برای مهندسان مشاور و پیمانکاران به عنوان یکی از مسائل مهم درطراحی و اجرای بنادر مطرح بوده است.
 
سعیدنژاد یادآور شد: عموما توسعه اراضی بندری نیازمند اصلاح و تقویت خاک بوده که بالطبع سرمایه گذاری زیادی در این زمینه می‌طلبد درنتیجه باید حداکثر استفاده را از اراضی ارزشمند برده و به عبارت دیگر امکان بیشترین بارگذاری را در آن‌ها فراهم آوریم.
 
 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از راهکار هایی که می‌توان بهره وری اراضی بنداری را افزایش داد استفاده از رویه‌های بتنی است.
 
سعیدنژاد بااشاره به اینکه رویه‌های بتنی در بنادر کشور دو کاربرد عمده دارند گفت: اولین کاربرد آن‌ها در راه‌های داخلی و منتهی به بنادر و دومین راهکار مربوط به بارانداز‌های کالا است که در دسته نخست رویه‌های بتنی جایگزین لایه اساس و زیر اساس در جاده‌ها می‌شود که علاوه بر کاهش ضخامت لایه‌های مزبور بر استحکام و دوام راه می‌افزاید و صرفه اقتصادی مناسبی در پی دارد.
 
وی توضیح داد: رویه نهایی راه در برخی نقاط خاص در بنادر مانند گیت‌های ورود و خروج و تقاطع‌های پرترافیک نیز به منظور جلوگیری از جمع شدگی آسفالت به دلیل ترمز شدید کامیون‌ها به صورت ب. تن به طور مسلح اجرا شده و این شیوه در حال گسترش و فراگیری بیشتر است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در دسته دوم از کاربرد رویه‌ها بتنی ازبنادر باید به انبارهای روباز و انبار مسقف اشاره کرد که به طوری که کف انبارهای مسقف از قدیم به صورت بتن مسلح اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته و همچنان راه حل مناسبی برای تحمل بارهای ناشی از چینش کالا در این انبار‌ها است، اما کاربرد جدید و مهمتر رویه‌های بتنی در بنادر استفاده از آن در روسازی بارانداز‌ها به ویژه در باراندازهای کانتینری یا کانتینربارد‌ها است.
 
 سعید نژاد توضیح داد: باتوجه به افزایش ظرفیت ترمینال‌های کانتینری طی دهه‌های اخیر با ساخت و راه اندازی کشتی‌های کانتینری بزرگ و بزرگ‌تر نیاز به چینش کانتینر حتی تا ۶ طبقه مرسوم شده است در این شرایط بهترین و تن‌ها راه حل استفاده از رویه‌های بتنی در کانتینر بار‌ها است.
 
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: روسازی با استفاده از بلوک‌های دولایه تاکنون در فازهای ۱ و ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی به مساحت ۱۲۰ هکتار و فاز ۱ طرح توسعه بندر شهید بهشتی به مساحت ۳۳ هکتار، بارانداز کانتینری بندر شهید کلانتری به مساحت ۴ هکتار و محوطه پس کرانه اسکله‌های ۴ تا ۷ بندر خرمشهر به مساحت ۷ هکتار به اجرا در آمده است.
 
برگزاری مناقصه در فاز سه بندر شهید رجایی  
 
وی یادآور شد: در فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی نیز ۱۱۰ هکتار روسازی بتنی در حال مناقصه است.
 
سعیدنژاد توضیح داد: عقد قرارداد به منظور تدوین دستورالعمل، طراحی اجرا و نگه داری روسازی بنادر با مرکزی تحقیقات راه و مسکن منعقد شده که به طور کامل نحوه طراحی، اجرا و نگه داری رویه‌های بتنی در بنادر در این قرارداد تشریح شده است.
 
وی تاکید کرد: بعد از گذشت چند سال از تدوین این قرارداد هنوز توسط مرکز تحقیقات به انجام نرسیده که خواستار اجرایی شد هرچه سریعتر این قرارداد هستیم.
 
در ادامه این کنفرانس تدین رئیس انجمن بتن با اشاره به اینکه ۲۷ مقاله در این کنفرانس ارائه شده است، گفت: مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی توجه خوبی به رویه‌های بتنی کرده که امیدوارم هستیم این توجهات به سرانجام برسد.
 
وی افزود: امیدوارم هستیم در دوره‌های بعدی باتوجه به تحقیقات بیشتر در دانشگاه‌ها در حوزه رویه‌های بتنی استفاده ازآن را درجاده‌ها افزایش دهیم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار