جباری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

بیش از 90 درصد آب دریاچه ارومیه مصرف کشاورزی دارد/ کاهش 30 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه حدود 90 تا 92 درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی است، گفت: باید برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در حوزه کشاورزی از شیوه آبیاری مدرن و اصلاح الگوی کشت مناسب استفاده کنیم.

بیش از 90 درصد آب دریاچه ارومیه مصرف کشاورزی دارد/ کاهش 30 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشتهحجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با وضعیت دریاچه ارومیه تا به امروز اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به 3 سال گذشته و به واسطه اقدامات انجام شده در سطح حوزه دریاچه و بارندگی های صورت گرفته بهتر گزارش شده است .

جباری با اشاره به اینکه در حال حاضر روند کاهشی دریاچه ارومیه به نسبت گذشته متوقف و وضعیت این دریاچه تثبیت شده است، افزود: امسال میزان بارندگی در سطح دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر بوده، با توجه به اینکه نسبت متوسط دراز مدت میزان بارندگی دریاچه ارومیه حدود 9 درصد کمتر از سال گذشته است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: با توجه به کاهش بارندگی امسال، سطح تراز آب دریاچه نسبت به سال 95 حدود 16 سانتی متر کمتر است اما در این میان با تثبیت آب دریاچه روند کاهشی تقریبا متوقف شده است. امسال ارتفاع سطح دریاچه نسبت به ابتدای مهرماه 95 حدود 30 سانتی‌متر افزایش یافته است و در حال حاضر آبگیری از رودخانه ها به خوبی انجام می‌شود.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر و به خصوص طی هفته گذشته که باعث شد تا حدود 300 میلیون مکعب آب وارد دریاچه شود و بر آن تأثیر مثبتی داشته است، افزود: در هر صورت باید میزان بارندگی در حدی باشد که ما شاهد آبگیری دریاچه به صورت بهتری باشیم.

جباری در ارتباط با روند آبگیری دریاچه تصریح کرد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه 400 کیلومتر مربع است که نسبت به 3 سال گذشته این مساحت به حدود 500 کیلومتر مربع کاهش یافته است اما اکنون وضعیت نسبتا مناسبی دارد و آبگیری از آن تا پایان فصل بهار ادامه خواهد داشت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در ادامه افزود: افزایش ارتفاع سطح دریاچه تا پایان فصل بهار یک امر طبیعی است که با گرم شدن دمای هوا میزان آب ورودی رودخانه ها به دلیل تبخیر زیاد کم می‌شود و روند نزولی دریاچه تا اواسط پاییز ادامه دارد. اما با توجه به اینکه طی 3 سال گذشته آبگیری از دریاچه در فصل زمستان و بهار انجام می‌شد، ارتفاع آن بالا می‌آمد و به علت تبخیر آب در فصل تابستان و اوایل فصل پاییز میزان بسیاری آب را از دست می‌دادیم که در نهایت تعادل برقرار می‌شد اما این وضعیت هم اکنون بهم خورده و روند تبخیر آب همچنان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه 10 ساله مصرف آب در حوزه کشاورزی مقرر شد تا حدود 40 درصد در جهت آبیاری مدرن صرفه جویی شود، افزود: حدود 90 تا 92 درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی است که این مقدار حجم بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهد که در این راستا ما می‌توانیم با استفاده از آبیاری مدرن و اصلاح الگوی کشت در بهبود وضعیت دریاچه ایفای نقش کنیم.

جباری در ادامه تصریح کرد: ما هم اکنون توانسته ایم وضعیت بحرانی و کاهش سطح تراز دریاچه را تثبیت کنیم و امیدواریم با تخصیص یافتن اعتبارات برای احیا به حوزه کشاوری نفوذ کنیم و در بحث حوزه کشت، آبیاری مدرن و مدیریت آن در مصرف آب توجه ویژه ای داشته باشیم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: احیای دریاچه ارومیه تنها به دست دولت انجام نمی‌شود، بلکه باید مردم  برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی و آبیاری سنتی که آسیب جدی به حق آبه دریاچه می زند، اقدام کنند تا میزان مصرف در این حوزه کاهش یابد.

وی افزود: اگر مشکل و بحرانی در دریاچه ایجاد شود به کانون گرد و غبار تبدیل خواهد شد و نخستین قشری که از این بحران آسیب می بینند خود مردم و کشاورزانی هستند که در حاشیه دریاچه زندگی می‌کنند، به همین منظور ما باید برای پیشگیری در این زمینه در مصرف خود بازنگری کنیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار