آیین ملی گل‌غلتان نوزادان در کاشان

دومین جشنواره سنتی گل‌غلتان در خانه تاریخی آل یاسین(خانه ملل) شهر کاشان برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،یکی از رسوم سنتی به جای مانده از گذشته در کاشان آئین گل‌غلتان نوزاد در اولین بهار زندگی او است.

این آئین سنتی صبح امروز با حضور اهالی شهرستان کاشان و دیگر شهرهای کشور و چند نفر از مهمانان خارجی با مطهر کردن نوزادان با گل محمدی در خانه تاریخی آل‌یاسین این شهر برگزار شد.

در این جشنواره مادران، نوزادان خود را در گل‌برگ‌های معطر گل محمدی(ص) پوشاندند و طراوت و شادابی را به کودک خود هدیه دادند.

اجرای موسیقی محلی ، موسیقی شاد، اجرای نمایش گروه هنری کاشانه، برگزاری مسابقه و سرگرمی برای کودکان از دیگر برنامه‌های فرهنگی این جشنواره بود.

مردم این منطقه بر این باورند که با غلتاندن نوزادان در میان برگ‌های گل محمدی از بسیاری از بیماری‌ها وحساسیت‌ها دورشده و باعث طراوت، شادابی و محافظت پوست نوزاد می‌شود.

 آیین گل غلتان برای نوزادانی که نخستین بهار زندگی را می‌گذرانند بیشتر توسط مادر،خاله، عمه و مادربزرگ انجام می‌شود.

اگر تولد نوزاد با فصل بهار و زمان رویش گل‌های محمدی مصادف شود چند نفر از زنان فامیل اول صبح برای چیدن گل با ذکر صلوات و خواندن ابیات(همه کوه و کمر بوی توداره/کدوم گل قامت روی تو داره یا محمد-همون ماهی که از کوه میزنه سر نشان طاق ابروی تو داره یا محمد/ مشامم تازه از بوی محمد/ به قربان گل روی محمد)  به باغ و مزارع می‌روند.

پس از جمع آوری گل‌های چیده شده و پرپر کردن گلبرگهای آن نوزاد را حمام و بدنش را خشک می‌کنند بعد میان پارچه‌ای سفید که گلبرگ‌ها در آن ریخته شده می‌خوابانند و چهار نفر اعضای خانواده چهار گوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی نوزاد را در گل می غلتانند.

این مراسم برای نوزادانی که در سایر فصول سال به دنیا می‌آیند در نخستین بهار زندگی آنها برگزار می‌شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
گلها کقیف میسود اگر برای گلاب استفاده شود