کرمانشاه؛

ساخت دستگاه کاهش ضربات چکشی آب

دانشجوی کرمانشاهی موفق به ساخت دستگاهی شده که منجر به کاهش ضربات چکشی آب و دیگر سیالات می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ دانشجوی دکترای رشته مهندسی عمران دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: این دستگاه که به صورت کاملا بومی ساخته شده در خطوط انتقال و توزیع آب مورد استفاده بوده و عملکرد مطلوبی از خود نشان داده است.

محمد بستان ادامه داد: این دستگاه در سیستم های انتقال آب، نیروگاه های برق آبی، خطوط انتقال نفت و... کاربرد دارد.

بستان افزود: این دستگاه یک تانک ضربه گیر است که از وقوع ضربه های ناگهانی به ادوات داخل لوله در هنگام قطع آب و یا دیگر سیالات جلوگیری می کند.

وی بیان کرد: با قطع ناگهانی آب و وصل شدن آن یک موج در جریان آب ایجاد می شود که این موج با تکان و سروصدای لوله ها همراه است که برای تحمل این موج ها ناچار به استفاده از لوله های ضخیم خواهیم بود که این لوله های ضخیم هزینه های بیشتری هم تحمیل خواهند کرد و این در حالیست که شکست احتمالی لوله ها به دلیل این امواج هزینه ها را بیشتر هم می کند.

وی استفاده از این دستگاه را در کاهش ضربات چکشی آب موثر دانست و افزود: با کاهش این ضربات چکشی بسیاری از شکستگی های لوله را نخواهیم داشت.

بستان دستگاه ساخته شده توسط خودش را شامل یک مخزن، یک پمپ، وسیله تنظیم فشار و شیر قطع و وصل دانست.

این دانشجوی دکترای مهندسی عمران افزود: این دستگاه نسبت به نمونه های موجود خود که از نیروی الکتریکی استفاده می کنند یک مزیت دارد و اینکه این دستگاه به صورت کاملا هیدرولیکی کار می کند.

وی تاکید کرد: با استفاده از این دستگاه اضافه فشار مخرب آب بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مستهلک می شود.

دکتر اختری رییس دانشگاه صنعتی کرمانشاه و استاد راهنمای این دانشجوی کرمانشاهی اظهار کرد: تز دکترای این دانشجو در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده منجر به ساخت وسیله ای شده که در عین کم هزینه بودن، راندمان بالایی داشته و کارایی زیادی هم در خطوط انتقال آب و دیگر سیالات دارد.

وی افزود: نمونه آزمایشگاهی این اختراع جواب مثبت داده و باید به فکر تجاری سازی و تولید آن در سطح انبوه باشیم.

 
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.