سردار زاهدیان خبر داد

باند بین المللی قاچاق کوکائین در تهران منهدم شد/ 77 درصد کشفیات مواد مخدر در استان‌های شرقی کشور/ انهدام باند "اسپایدر" در فضای مجازی

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی از شناسایی و انهدام باند بین‌المللی قاچاق کوکائین در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار محمدمسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی با اعلام این خبر اظهار داشت: 631 تن و 124 کیلوگرم از انواع مواد مخدر در سال 95 کشف شد.

وی افزود: با رویکرد اطلاعاتی، علمی و فنی پلیس و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سال گذشته نسبت به شناسایی و پاکسازی محلات و مناطق آسیب پذیر اقدامات قابل توجهی صورت گرفت.

*کشف 7.5 کیلوگرم کوکائین از زن بولیویایی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:  چندی پیش 7.5 کیلوگرم کوکائین در تهران کشف شد که توسط یک خانم بولیویایی حمل می‌شد تا در شبکه داخلی توزیع شود طی این عملیات موفق شدیم عناصر و اجزای این گروه را شناسایی کنیم.  مدیر این گروه دریکی از استان‌های شمالی کشور دستگیر شد و خانمی که در فرودگاه به همراه مواد دستگیر شده بود، در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت.

وی گفت: فرد ایرانی دستگیر شده به همراهی یک زن اکوادوری فعالیت‌های اقتصادی داشت و از طریق پلیس کشورهای دیگر در حال پیدا کردن ریشه‌های این شبکه هستیم که بیش از 4 سال فعالیت می‌کردند. همچنین سه خانم بولیویایی دیگر را نیز در این شبکه شناسایی کردیم.

زاهدیان اظهار داشت: 77 درصد کشفیات مواد مخدر در استان های شرقی کشور صورت گرفته است و در سال 95، شاهد رشد 16 درصدی درگیری پلیس مبارزه با مواد مخدر با قاچاقچیان مواد مخدر بودیم.

* انهدام باند "اسپایدر" در فضای مجازی

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به حضور فعال این پلیس در فضای مجازی و برخورد با عناصری که تبلیغ و توزیع مواد مخدر را انجام می‌دادند اشاره کرد و گفت: انهدام باند اسپایدر از جمله این موارد بود.

وی تشریح کرد: این شبکه با بازاریابی در فضای مجازی و انتخاب طعمه‌های خود سعی می‌کرد جوانان را به مصرف مواد مخدر سوق دهد و با برگزاری جلسات و پارتی‌های مختلف در نقاط مختلف تهران اقدام به فعالیت خود می‌کرد. 

سردار زاهدیان به دستگیری 9 نفر از اعضای این باند اشاره کرد و گفت:‌این شبکه بالغ بر 40 عنصر فعال داشته که با آن همکاری می‌کردند و 6 کیلو انواع مواد توهم‌زا در یک موارد از آنها کشف شد و کل شبکه کامپیوتری و سیستم آنها به دست پلیس افتاد. 

وی افزود: افراد این باند مواد مخدری همچون گل، ال‌اس‌دی و ماری‌جوآنا را پخش می‌کردند که بعد از شش ماه که پلیس آنها را در فضای مجازی تحت کنترل قرار داده بود و با شناسایی همه اعضاء، دستگیری انجام شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر 2 میلیون و 800 نفر معتاد در کشور وجود دارد و در صورت فراهم آمدن زیر ساخت های درمانی، پلیس مبارزه با موادمخدر تلاش همه جانبه خود را برای درمان و ساماندهی آن‌ها به کار می‌گیرد.

سردار زاهدیان با اشاره به اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران با پلیس‌های سایر کشورهای دنیا، تصریح کرد: در این زمینه  اقدامات خوبی صورت گرفته است. ما در مرکز آموزش بین‌الملل دانشگاه علوم انتظامی امکان برگزاری دوره‌های آموزشی را برای پلیس‌ سایر کشورها فراهم کردیم و پلیس افغانستان نیز در این دوره‌ها شرکت داشت. با پلیس کشورهای آلمان، ایتالیا، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز همکاری‌هایی داشتیم که منجر به کشفیات مواد شده است و تاکنون نیز با اطلاعاتی که به پلیس این کشورها دادیم چندین شبکه قاچاق بین‌المللی منهدم شد.

*حذف اعدام باعث افزایش مجرمان می‌شود

وی در خصوص قانون حذف اعدام و تخفیف مجازات مربوط به موادمخدر، گفت:  پلیس همواره مجری قانون است و ملزم است به هرآنچه در قانون ذکر شده عمل کند ولی موضوع حذف اعدام که اخیراً مطرح شده، مساله‌ای است که نیازمند توجه بیشتر است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: نظر تخصصی من این است که حذف اعدام باعث تجری مجرمان می‌شود. حتی در همین چند روز گذشته بعد از مطرح شدن این لایحه می‌بینید که تعداد دستگیرشدگان افزایش پیدا کرده است. نمی‌دانم بر اساس چه منطقی چنین تصمیمی گرفته شده است که ما باید از به خطر افتادن 80 میلیون بگذریم.

سردار زاهدیان افزود: امروز موضوع مواد مخدر به یکی از ابزارهای جنگ نرم تبدیل شده و ما تصور می کنیم مجلس محترم حتماً مصالح کشور را در این امر نیز در نظر خواهد گرفت ولی به نظر می‌رسد در برخی موارد مرتکب اشتباهات محاسباتی شده‌اند.


رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در سال گذشته و به ویژه از 25 اسفندسال 95 تا پایان 15 فروردین ماه سال جاری ادامه داشت؛ طی اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر 7 هزار معتاد متجاهر و خیابانی جمع آوری و با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و دیگر دستگاه ها تحت درمان قرار گرفتند، همچنین 27 تن انواع موادمخدر کشف شد.

سردار زاهدیان تأکید کرد: در راستای تقویت مرزها، اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر در محیط های آسیب پذیر و پرخطر شناسایی متمرکز شد و روند شناسایی و کشف شبکه های توزیع مواد مخدر ادامه خواهد داشت.

*برگزاری جشنواره‌های فیلم و رسانه با موضوع اعتیاد

وی با اعلام خبر برگزاری جشنواره‌های فیلم 110 ثانیه‌ای و رسانه با موضوع اعتیاد گفت: این جشنواره در نیمه دوم امسال برگزار می‌شود و در هفته ناجا نیز جشنواره رسانه و امنیت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد برای روزنامه نگاران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.