دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی، در نشست خبری مطرح کرد:

این جشنواره یک فرصت است، نه یک رقابت/ کمک هزینه‌ها واریز نشده است

تنها نهادی که می‌تواند ما را در این جشنواره حمایت کند، وزارت علوم است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  امروز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه نشست رسانه ای بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در خانه هنرمندان سالن استاد امیرخانی با حضور دبیر جشنواره مهدی گمار، مسعود حکیمی‌نژاد معاون بخش هنری، حسین عبداللهی معاون اجرایی، امیر پارسائیان مهر و معاون سایت تیوال و اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهدی گمار دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در خصوص آمار نهایی جشنواره گفت: در این لحظه که من اینجا هستم، ثبت نام شامل ۸۵۲ نفر بوده است که تقریبا ۲۶ درصد یعنی ۲۱۸ نفر خانم‌ها، ۷۳ درصد یعنی ۶۳۴ نفر دانشجوی آقا که در مقاطع تحصیلی ۲۸ نفر کاردانی، ۵۶۴ نفر کارشناسی، ۲۴۶ نفر کارشناسی ارشد و ۱۴ نفر در مقطع دکترا هستند.

تفکیک دانشگاه های این تعداد ثبت نام به شرح زیر است:
 
دانشگاه آزاد که رکورددار ثبت نام جشنواره بود و ۱۱۵ نفر از آن در جشنواره شرکت داشته‌اند، ۶۶ نفر از دانشگاه تهران، ۶۷ نفر از دانشگاه هنر، ۳ نفر از دانشگاه شهید بهشتی، ۴۶ نفر از دانشگاه سوره، ۱ نفر از دانشگاه شریف، ۶ نفر از دانشگاه علمی کاربردی و ۱۸ نفر از دانشگاه نبی اکرم در جشنواره شرکت کرده‌اند.

وی افزود: از این تعداد ۲۴ اثر به بخش نهایی تئاتر صحنه راه پیدا کردند. ۷ اثر در بخش تجربه اجرا، ۷ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی و ۱۱ اثر در بخش پژوهش. بخش بین الملل هم در جشنواره شامل ۵ کشور به ترتیب: آلمان، لهستان، ایتالیا، کانادا و فرانسه است که همگی چند ملیتی هستند و به طور علمی و آکادمیک کار می کنند.

وی پیرامون معرفی کاخ جشنواره اظهار داشت: ما امسال از دو مرکز و نهاد کمک‌های بسیاری داشتیم؛ بنیاد رودکی و مجموعه تئاتر شهر. امسال جشنواره در تئاتر مولوی به یک شکل و نوع دیگر خواهد بود. ما تمامی سالن هایی که داشتیم را بین اساتید و دانشجویان تقسیم کرده ایم. ما بعد از اجرای آثار، جلسات نقد و بررسی هم داریم.

گمار در خصوص حمایت از جشنواره تئاتر دانشگاهی افزود: تنها نهادی که می‌تواند ما را در این جشنواره حمایت کند، وزارت علوم است.

وی در خصوص بودجه جشنواره و کمک هزینه دانشجویان تصریح کرد: کمک هزینه ها هنوز واریز نشده است و امیدوارم از الان به بعد وزارت علوم مبلغ واریزی را واریز کند. این جشنواره یک فرصت است نه یک رقابت. بودجه‌ای که ما در جلسه تعیین کرده بودیم، ۳۲۰ میلیون تومان است که وقتی به دست ما برسد با برداشت هایی که از آن می شود، حدود ۲۸۰ میلیون خالص به دست ما می رسد.  این مبلغ به علت تقاضاهای بسیار زیاد بسیار اندک است. هیچ جشنواره ای در دنیا آنقدر متقاضی ندارد.

اگر وزارت علوم برای نجات تئاتر، کارگروه نسازد، من می‌دانم که این جشنواره نابود می شود.
 
سپس مسعود حکیمی‌نژاد در ادامه نشست رسانه ای در خصوص آثار و تعداد آثار گفت: مرحله اول بازبینی به طور انتخابی توسط دانشجویان به صورت زنده یا فیلم انتخاب می شد. در مرحله نمایشنامه نویسی ۱۱۰ اثر به جشنواره رفتند که توسط اکثریت آرا انتخاب می‌شد. در بخش پژوهش ۱۴ اثر به جشنواره راه یافتند که از حالت چکیده به مقاله رسیدند. در مرحله تجربه اجرایی ۲۳ اثر به مرحله بعد رسید که بازبینی حضوری داشتند. در بخش مدرسان، ۱۳ اثر به جدول جشنواره رسید و در بخش برگزیدگان دانشجویی ۱۶ اثر به این جشنواره راه پیدا کردند.

سپس حسین عبداللهی در نشست رسانه‌ای بیان کرد: سالن جشنواره، تالار حافظ، سالن انتظامی، هر دو سالن مولوی، دانشگاه تهران ، دانشگاه هنر، تئاترشهر و پلاتو اجرا خواهد بود. ما بعد از چند سال تمام دبیران کانون ها را به جشنواره دعوت کرده ایم تا ما را همراهی کنند. اتفاق خوب این دوره، حضور تیوال به شکل فراتر تا به الان بوده است و در بحث اجرایی و جذب اسپانسر بسیار کمک کرده است.علاوه بر آن، ما به شهرداری منطقه ۶ هم نیازمندیم و حرف‌ها زده شده است. منتظر عملی شدن هستیم و امیدواریم محقق شود.

بعد از آن امرآبادی، معاون بخش تیوال در خصوص کمک‌های سایت تیوال به جشنواره تئاتر دانشگاهی بیان کرد: معرفی دقیق آثار، گفتگوهای صوتی، ثبت تصاویر و فیلم حمایت‌های تیوال از جشنواره است. خدماتی از قبیل اسنپ و ایرانسل هم حمایت کننده ما هستند تا هم اژ طریق ایرانسل تبلیغات مفید جهت آگاه سازی صورت بگیرد و هم جهت حمل و نقل از اسنپ استفاده شود.

در انتهای نشست هم، از پوستر جدید جشنواره تئاتر دانشگاهی که طراحی آن با صادق مجلسی بود و طرح آن، برگرفته از نگاه دبیرخانه به تئاتر حاضر ایران بود، رونمایی شد.
 

انتهای پیام/
 
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار