وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

مغفول ماندن یادگیری عمیق به دلیل حجم بالای کتاب‌های درسی

وزیر آموزش و پرورش گفت: حجم بالای محتوای آموزشی از یادگیری عمیق دانش آموزان جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین همایش ملی آموزش عالی (سرآمدی آموزش) با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، محمد فرهادی وزیر علوم، محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم دانش آشتیانی ضمن گرامیداشت هفته معلم اظهار کرد: آموزش در ایران نیازمند تغییر در نگرش است وقتی بحث توسعه در کشور‌ها را بررسی می‌کنند به سرمایه‌های فیزیکی اشاره می‌شد، اما بعد از این زمان به منابع انسانی و طبیعی توجه شد.

وی ادامه داد: آنچه در این روز‌ها و مقطع تاریخی عنوان می‌شود درک و اهمیت سرمایه‌های اجتماعی بیش از گذشته است و به دنبال آن سرمایه فرهنگی دنبال می‌شود و معتقد هستند در برنامه‌های توسعه سرمایه فرهنگی لحاظ شود بنابراین آموزش با کیفیت باید سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی، انسانی و فرهنگی را مورد توجه داشته باشد

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش کنونی این سه سرمایه است و توسعه کشور‌ها مبتنی بر سرمایه‌گذاری آموزش است که تا چه اندازه پیش می‌رود.

دانش آشتیانی با اشاره به مفهوم توسعه و رقم زدن زندگی با کیفیت برای مردم تصریح کرد: تغییر بینش و نگرش باید ایجاد شود و باید دید چه اندازه این هدف در برنامه ریزی درسی و آموزشی وجود دارد.

وی عنوان کرد: اگر این نگاه را داشته باشیم که در بخش اجتماعی کار می‌کنیم نگاه ما به آموزش متفاوت خواهد شد و مساله‌ای که برای آموزش وجود دارد برنامه درسی است که اگر بخواهیم روی کیفیت آموزش تاکید کنیم باید ببینیم که در سایر کشور‌ها و کشور ما چه رویکردی دنبال می‌کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه درسی ۴ رکن اهداف، محتوا، شیوه آموزش و ارزشیابی است، گفت: نیاز به تغییر نگرش در اهداف برنامه درسی داریم.

دانش آشتیانی افزود: بحث بعدی محتوای آموزشی است که مشکلات بسیاری در آموزش و پرورش است اولین مساله که داریم در محتوای آموزشی انگیزه‌های درونی دانش آموزان را دنبال نمی‌کند و میل به یادگیری ایجاد نمی‌کند در حالی که معتقد هستیم باید محتوا با یادگیرنده ارتباط داشته باشد در غیر اینصورت حافظه مداری ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: به دلیل حجم محتوا از یاد گیری عمیق غافل می‌شویم و وقتی با معلمان صحبت می‌کنم تا روش‌های آموزشی تغییر یابد به دلیل حجم محتوا از تمام نشدن مطالب درسی تا پایان سال تحصیلی شکایت دارند که نمی‌توان روش‌های مختلف درسی را پیاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیازمند اطلاعات بومی در یادگیری دانش آموزان مناطق مختلف کشور هستیم، گفت: اگر بخواهیم فردی با پتانسیل‌های مختلف داشته باشیم باید در کتاب‌های درسی مسائل و مهارت‌های مناطق مختلف را دریابیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مهاجرت‌ها از مناطق کم برخوردار به مناطق پیشرفته به دلیل آموزش‌ها در مناطق توسعه یافته است و نظام آموزشی باید در خصوص خرده فرهنگ‌ها اهتمام بیشتری داشته باشد.

دانش آشتیانی اظهار کرد: پیوند بین محتوای آموزشی لین رشته‌های دانشگاهی و نیازهای محلی است بنابراین باید از تولید محتوای متمرکز بپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در پذیرش دانشگاهی بحث آموزش‌های غیر موثر کنکور محور جایگزین شده است که باید تغییر کند.

وی به آموزش‌های تلفیقی اشاره داشته و تصریح کرد: تفکیک نکردن موضوعات درسی باید توجه کنیم همچنین آموزش خدمت محور از دیگر شیوه هایی است که باید اعمال شود علاوه بر این شیوه‌ها آموزش معکوس است که ابتدا خارج از کلاس درس مشاهدات انجام می‌شود و در کلاس معکوس تجزیه و تحلیل‌ها انجام می‌شود که باید در کلاس‌های درس وارد کنیم.

دانش آشتیانی به ارزشیابی اشاره داشت و گفت:: این مساله را خروجی تلقی می‌کنیم در حالی که نوعی از فرآیند یادگیری است و امروزه سه نوع ارزشیابی داریم که شامل ارزشیابی از یادگیری، ارزشیابی برای یادگیری که بیشتر تمرکز بر بهبود فرآیند‌ها دارد و نهایت خودارزیابی است که معلم به دانش آموزان یا می‌دهد چطور این کار انجام شود.

وی یادآور شد: نیازمند تغییر بینش در نگرش در آموزش هستیم و باید در عمل به این مسائل توجه داشته باشیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.