جهانگیری در برنامه "صدای انتخاب" رادیو ورزش:

دولت باید به ورزش قهرمانی بیشتر توجه کند/ شرایطی باید فراهم شود تا عموم مردم به ورزش علاقه‌مند شوند

اسحاق جهانگیری گفت: ورزش همگانی اهمیت بسیار زیادی دارد و ما باید شرایطی را به وجود بیاوریم که عموم مردم به ورزش به منظور تندرستی علاقه‌مند شوند و آن را انجام دهند.

ورزش همگانی اهمیت بسیار زیادی دارد/شرایطی باید فراهم شود تا عموم مردم به ورزش علاقه‌مند شوند

به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه "صدای انتخاب" رادیو ایران درباره علت اختصاص جایگاه به ورزش در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی و همچنین هر نظام دیگری درارتباط با مردمش مسئولیت‌هایی دارد که باید آن مسئولیت‌ها به صورت جدی در قوانین و اسناد مختلف و به خصوص اسناد قانون اساسی نمود داشته باشد.

جهانگیری گفت: وقتی مردم به قانون اساسی کشور مراجعه می‌کنند، بدانند که این نظام و این حکومت برای مردم در چه بخش‌هایی جایگاه قائل شده است و برای خود وظیفه‌ای دارد که مردم بتوانند بر اساس آن وظایف، از مسئولان کشوری مسئولیت بخواهند.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که در مورد مردم وجود دارد موضوع سلامت آنهاست و بحث نشاط و شادابی است و همچنین هویت و غرور ملی مردم است، وقتی به ورزش به عنوان یکی از مولفه‌های مختلفی که می‌تواند تاثیرگذار باشد، نگاه کنیم سهم آن در بین مولفه‌‌های دیگر بیشتر است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به هر میزانی که مردم با ورزش آشنایی داشته باشند، حتما در موضع سلامت وضعیت بهتری خواهند داشت و اگر نخواهند به ورزش بپردازند بدان معناست که حکومت باید ده‌ها برابر برای سلامت هزینه کند و اگر بتواند به سلامت مردم بها بدهد و از این دیدگاه ورزش جایگاه برجسته‌ای دارد.

جهانگیری تصریح کرد: شادابی و نشاط مخصوصا برای کشور ما که جمعیت جوانی دارد می‌تواند با ورزش به وجود بیاید و حتی ورزش می‌تواند به امید جوانان کمک کند وقتی که یک جوان در مسابقه بین‌‌المللی حضور می‌یابد و پرچم ایران را بالا می‌برد و هر ایرانی‌ای که بیننده این صحنه است به خود افتخار می‌کند و بر غرور ایرانی افزوده است.

این کاندیدای ریاست جمهوری بیان داشت: هویت ملی از مهمترین مسائلی است که دریک کشور و یک ملت وجود دارد یک ملت با وحدت و اتحاد خود معنا پیدا می‌کند، میدان ورزشی از مکان هایی است که فرقی نمی‌کند که یک فرد سنی، شیعه و یا جزء اقلیت‌ها باشد به هر حال ایرانی است و چون ایرانی است همه ایرانیان به او افتخار می‌کنند.

وی افزود: با این ویژگی‌ها است که ورزش می‌تواند یکی از مولفه‌های مهمی باشد که در سلامت و نشاط و هویت بخشی به جامعه سهم بسیار تعیین کننده‌ای دارد و به همین دلیل در قانون اساسی و دولت مشخص شده که مثل آموزش و پرورش باید به تربیت بدنی هم پرداخته شود.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که در جهان امروز 4 نگاه به ماهیت ورزش وجود دارد، ورزش قهرمانی، ورزش همگانی، ورزش تربیت و تندرستی و ورزش حرفه‌ای، قانون اساسی هم دولت را موظف به آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تامین آموزش عالی کرده است در این حوزه نگرش‌ و برنامه‌های شما برای دولت احتمالی آینده‌تان چگونه خواهد بود، تصریح کرد: دولت باید به صورت جدی به این مسئله بپردازد و منابع مورد نیاز باید تخصیص پیدا کند؛ ورزش همگانی اهمیت بسیار زیادی دارد و ما باید شرایطی را به وجود بیاوریم که عموم مردم به ورزش به منظور تندرستی علاقه‌مند شوند و آن را انجام دهند. خوبشختانه در سال‌های اخیر سعی شده است با فرهنگ‌سازی و توجه به ورزش همگانی به این امر پرداخته شود.

 

جهانگیری تصریح کرد: از بین ورزش های همگانی است که استعداد‌های خوبی کشف می‌شود تا به سمت ورزش قهرمانی پیش بروند، دولت باید به ورزش قهرمانی بیشتر توجه نشان بدهد و باید منابع مورد نیاز آن تامین گردد که قهرمانان بتوانند با خیال آسوده در صحنه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: همینطور ورزشی را هم باید برای سالمندان و همچنین جانبازان و معلولین و تمام کسانی که نیازمند هستند شرایط خاصی برای آنان تعبیه شود. در کشور ما محدودیت‌هایی وجود دارد و یکی از آن محدودیت‌ها همین زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی است خصوصا آنکه در خیلی از نقاط کشور برای بانوان اماکن بسیار کمی وجود دارد و فضا‌های ورزشی بیشتر در اختیار آقایان قرار دارد.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: باید در مکان‌هایی که اماکن ورزشی مخصوص بانوان وجود ندارد فضایی برای ورزش آنها در نظر گرفته شود، در روستاها و مناطق محروم این شرایط سخت‌تر نیز هست و ما از نظر زیرساخت‌های ورزشی باید به صورت جدی به آن توجه کنیم.

جهانگیری افزود: باید امکانات ورزشی بین خانم‌ها و آقایان به عدالت تقسیم شود و مراکز استان‌ها به شهرستان‌های اطراف خود عدالت را اعمال کنند مخصوصا در روستاهایی که از امکانات اولیه ورزشی هم محروم هستند، امکانات تخصیص پیدا کند.

وی اظهار داشت: به هر حال دولت به آن دلیل که این مسئولیت متوجه اوست باید منابع را اختصاص دهد در برنامه ششم توسعه درصدی از مالیات و ارزش افزوده به امور ورزشی اختصاص پیدا کرده و امیدوار هستم که در دولت آینده علاوه بر این ارقام دیگری افزوده شود.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که در مورد ورزش حرفه‌ای شما چه فکر می‌کنید و چه برنامه‌ای برای این حوزه خواهید داشت، خاطر نشان کرد: در این بخش نیز به جهت برنامه‌ریزی باید از متخصصان و صاحب‌نظران استفاده شود و منابع مورد نیاز آن تامین گردد.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که مطابق اصل سوم قانون اساسی خروجی ورزش و تربیت بدنی باید تربیت انسان‌هایی باشد که متصف به ارزش‌های بالا هستند و دولت موظف است که تمامی امکانات خودش را برای نیل به این اهداف به کار ببرد لذا برنامه عملیاتی شما در این زمینه چگونه تعبیه شده است، اظهار داشت: اخلاق یکی از مهمترین خصایص انسانی است وقتی که به رسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام نگاه می‌کنیم و پیامبر می‌فرمایند که من برای آن مبعوث شدم که فضایل اخلاقی را بالا ببرم این مسئله به عنوان یک راهبرد کلی برای همه جامعه است.

وی تصریح کرد: ورزش به دلیل آنکه به شدت مورد توجه جامعه است هرچه ارزش‌های اخلاقی بالاتر باشد آن جامعه بیشتر از ورزشکاران خود الگو می‌گیرد همانطور که در خیلی از کشورها الگوهای نسل جوان از میان ورزشکاران انتخاب می‌شود. همین الان نیز در کشور خودمان علاقه‌مندی که به قهرمانان وجود دارد مصداق بارز این مسئله است و جهان پهلوان تختی به عنوان یک سمبل در کشور مطرح است وهمینطور پوریای ولی نیز به عنوان یک انسان بزرگ مطرح است.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: نه آنکه مردم هنوز در اندیشه این دو ورزشکار باشند بلکه به ارزش‌های اخلاقی‌ آنها فکر می‌کنند که آنها از خود بجای گذاشتند و این مسئله که یک انسان بزرگ چطور می‌تواند کارهای اخلاقی بزرگی را انجام دهد.

جهانگیری خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم که در بین ورزشکارانمان فضایل اخلاقی را افزایش دهیم، اما معمولا این کارها با دستورالعمل‌ها و فشارهای محدودیتی نسبت به جوانان شدنی نیست.

وی بیان داشت: ما بجای آنکه به جوانان سخت‌گیری بکنیم باید به آنها حس آزادی و اعتبار شخصیت بدهیم به نحوی که فکر کنند که خودش تصمیم‌گیری می‌نکند آنوقت شخصیت‌های درونی او بروز می‌دهد و می‌تواند نمونه‌ها و الگوهای جدیدی را در جامعه به وجود بیاورد.

 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که رکن اصلی برنامه‌های توسعه کشور که در سیاست‌های کلان نظام مبنای ششمین برنامه 5ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است و موردتوجه قرار گرفته است، به نظر شما راهبرد مقاوم‌سازی اقتصاد با تکیه بر پتانسیل‌های واقعی در حوزه ورزش چگونه عملیاتی می‌شود، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی مجموعه سیاست‌هایی است که تدوین شده است تا بتواند اقتصاد کشور را به یک شرایط مطلوب برساند.

جهانگیری افزود: در اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه‌ای که از سوی رهبر صادر شد، این است که اقتصاد کشور بتواند در برابر اتفاقات خارجی مقاومت کند و از فشارهای بیرونی آسیب نبیند و چنین اقتصادی ساختنش کار بسیار مهمی است زیرا کشور ما هم سابقه تجربه تحریم‌ها را دارد و هم از اتفاقاتی که در اقتصاد کشورهای دیگر می‌افتد و تاثیرش بر روی اقتصاد کشور ما نیز ظاهر می‌شود.

وی اضافه کرد: ما کشوری هستیم که اقتصادمان به فروش نفت وابسته است و وضعیتی که اقتصاد اروپا و آمریکا با یک بحران رو‌به‌رو می‌شود قیمت نفت افت پیدا می‌کند و در اقتصاد ما تاثیر می‌گذارد و ما باید کاری با اقتصادمان بکنیم که بتواند در مقابل چنین تکانه‌هایی از خودش مقاومت نشان دهد و به مردم فشار وارد نیاورد.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر زمان پرداختن به سیاست‌های 24گانه نیست، 5 رویکرد جدی در اقتصاد مقاومتی وجود دارد که این 5 رویکرد در تمامی بخش‌های اقتصادی لازم‌الاجرا است.

جهانگیری تصریح کرد: یکی از این رویکرد‌ها دانش‌‌ بنیان کردن اقتصاد است، آیا ما اقتصادمان باید به منابع طبیعی متکی باشد که به این شکل نفت را بفروشیم و کشور را اداره کنیم یا معدن را بفروشیم و اقتصاد را اداره کنیم و یا اینکه اقتصادمان متکی باشد به فکر و مغز انسان.

وی خاطر نشان کرد: ما اگر بخواهیم ورزش را اداره کنیم، باید منابع مورد نیاز آن را از یک جایی تامین کنیم آیا باید نفت فروخته شود تا ما بتوانیم ورزش را اداره کنیم و یا باید فکر و اندیشه نخبگان جوان این کشور خودش را نشان بدهد.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: ما باید ببینیم چگونه می‌توانیم ورزشی را در کشور خود بنیان‌گذاری کنیم که بجای آنکه به منابع طبیعی متکی باشد به فکر و اندیشه جوانان متکی باشد هم در حرکت‌های ورزشی، تیم‌های ورزشی، ادارات ورزشی، اداره امور فدراسیون‌ها، اداره مرتبط با ورزش باید خودش را نشان بدهد که چگونه این مجموعه‌ها سنتی اداره می‌شود و یا به صورت مدرن.

جهانگیری تصریح کرد: آیا بنگاه‌های اقتصادی که ابزار و نیازهای ورزشی را تولید می‌کنند سنتی هستند و یا اینکه نیروهای متخصص مدرن دارند و این نیروها کمک می‌کنند که این مکان با علم روز اداره شود.

وی بیان داشت: بنابراین رویکرد این است که ما دانش را وارد ورزش کنیم، رویکرد دیگر اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است، مردمی کردن اقتصاد تنها به این معنا نیست که ما در حوزه کشاورزی اقتصاد را اداره می‌کنیم بلکه در ساخت‌وساز، در صنعت مردم باید همه کاره باشند، در ورزش نیز همین شکل است.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: چه اشکالی دارد که ما ورزشگاه‌هایمان را در اختیار مردم قرار دهیم که توسط مردم اداره شود و راهکاری پیدا کنیم که هم مردمی که آنها اداره می‌کنند سود ببرند و هم دولت احساس کند که خدمات بهتری را به مردم ارائه می شود.

جهانگیری گفت: راهکاری را پیدا کنیم که فدراسیون‌ها مردمی باشند و نقش مردم در آن تعیین‌کننده باشد و امور ورزش مانند امور بخش‌های دیگر در یک برنامه 5 ساله بتواند به مردم واگذار شود.

وی تصریح کرد: باید عدالت بنیان باشد و در ورزش عدالت بین رشته‌ای برقرار باشد و نباید منابعی که اختصاص پیدا می‌کند به یک رشته باشد و رشته‌های دیگر محروم بمانند و یااینکه پایتخت کشور دارای اماکن ورزشی متعددی باشد، و مناطق مرزی و محروم کشور از امکانات ورزشی بی‌بهره‌ باشند.

 
وی افزود: عدالت بنیان کردن اقتصاد در ورزش معنایش آن است که در امور ورزش کشور حتی در بین مدیران مبنا بر عدالت باشد و این عدالت یعنی آنکه بر اساس شایستگی های لازم انتخاب شوند و رئیس فدراسیون و تمامی مدیران بر اساس شایستگی انتخاب شوند اگر چنین اتفاقی افتاد می توان گفت که در بخش ورزش عدالت برقرار شده است.

جهانگیری تصریح کرد: اگر اقتصاد ما درون زا باشد تمام ظرفیت‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ ودرون زا بودن یعنی آنچه که در داخل کشور وجود دارد برای آن فرصتی ایجاد کنیم به نحوی که  این ظرفیت‌ها شکوفا شود. اقتصاد زمانی برون گرا می شود که با تمام کشورها در ارتباط باشد.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در ورزش وقتی می‌گوییم برون نگر هستیم یعنی باید با ورزش دنیا در تعامل باشیم و اگر قرار است از اندوخته‌های خوداستفاده کنیم باید بتوانیم آن را عملی کنیم و اگر قرار است ورزشکار ما در صحنه بین المللی حضور پیدا کند باید بتواند این هدف را دنبال کند، دیپلماسی ورزش در بسیاری از کشورهای دنیا تبدیل شده است به یکی از مهم‌ترین دیپلماسی‌ها .

وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم در این پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی ما مکلف هستیم که در همه بخش‌ها آن را اجرایی کنیم هر پنج رویکرد آن  نیزقابل اجرا است.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که بیکاری، رکود و تورم مسائل اقتصادی ما هستند که مسیرهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم دارند راه حل شما برای ایجاد تقاضا و همچنین رونق تولید و اشتغال و همچنین تولید کالا و خدمات ورزشی چگونه است؟ تصریح کرد: این سه واژه‌ای که به کار بردید رکود، تورم و رونق در واقع جهت‌گیری‌های اصلی‌است که در سیاست‌های کلان اقتصادی خودش را نشان می‌دهد کشور ما دوران سختی را پشت سر گذاشته است هم از جهت رکود و  هم تورم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ اقتصاد ایران فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است حتی مقاطعی بوده است که اقتصاد ایران با مشکلی روبرو بوده است که تورم بالای ۴۰ درصد را  نیز به خود دیده است که این  مساله در دنیا جزء تورم‌های نادر به شمار می‌آید البته ما کشورهایی را هم داشته‌ایم که تورم سه رقمی‌ را  نیز تجربه کرده‌اند اما تعداد ‌آنها انگشت شمار است، رشد اقتصادی  منفی کشور در مواقعی بوده است که ما منفی ۶.۸ درصد داشته‌ایم.
 
جهانگیری تصریح کرد: اینکه در یک وقفه‌ای ما رشد منفی داشته باشیم و تورم هم بالا باشد یک بار تکرار شده که البته زمان سختی بوده است که از سال ۹۱ تا سال ۹۲ بوده است.

وی افزود: اقتصادی که هم با تورم روبروست و آثار رکود را نیز تجربه می‌کند و  هم زندگی مردم را سخت و معیشت را دچار مشکل می‌کند و بیکاری را در جامعه بست می‌دهد به نحوی که کسانی که حتی کار دارند کارشان را از دست می‌دهند و بنگاه‌های اقتصادی به واسطه تجربه تورم ۴۰ درصدی دیگر قادر به ادامه حیات اقتصادی خود نیستند و باعث می‌شوند که کارگران مشغول در این بنگاه‌ها بیکار بشوند در این شرایط مهم این بود که دولت اقدامی انجام بدهد که این شرایط اقتصاد کشور را وارد یک دوره رونق کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: من یک بار به تعبیری گفتم که ماشین اقتصادی ایران در طی این سال‌ها با این میزان فشار وارد یک دره شده است که این ماشین آسیب بسیار زیادی دیده است ما در این چهار سال تلاش کردیم که این ماشین اقتصادی را از دره بیرون بیاوریم و آن را تعمیر کنیم و اشکالات ‌آن را برطرف سازیم و آن را در مسیر صحیح قرار دهیم و اکنون با قاطعیت می‌توان گفت که این ماشین در مسیر صحیح رشد و رونق قرار گرفته است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ممکن است که هنوز به آن سرعت مطلوب نرسیده باشیم اما مهم آن است که این ماشین در اتوبانی قرار گرفته است که می‌تواند با سرعت بیشتری به مسیر ادامه دهد حرکت ماشین اقتصاد یعنی ایجاد رونق بیشتر و یعنی تورم کمتر و ایجاد اشتغال بیشتر به صورت طبیعی اگر اقتصادی همراه با رشد داشته باشم حتماً ایجاد اشتغال خواهد کرد.
 
جهانگیری اظهار کرد: در مقطع فعلی ما با یک انبوه جمعیت تحصیلکرده جوان روبرو هستیم که فارغ التحصیل می‌شوند و باید طرح‌های دقیق‌تری برای اقتصاد کشور پیش بینی کنیم که این طرح‌ها مطالعه شده است و ما هم در زمینه‌های شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم کارهای جدی‌تری را انجام دهیم که این شرکت‌ها بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کنند.

وی افزود: این شرکت‌های دانش بنیان که در حوزه ورزش، صنعت، کشاورزی و هر حوزه دیگری با توسعه آنها می‌تواند برای فارغ التحصیلان ایجاد اشتغال کند ما صندوق نوآوری و شکوفایی به منابع و سرمایه آن اضافه کردیم در راستای شکوفا سازی شرکت‌های دانش بنیان. هر علاقمندی که در بخش ورزش کشور بخواهد تولیدی انجام بدهد که این تولید در داخل کشور مصرف داشته باشد و به بازارهای بین المللی صادر شود می‌تواند از این صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کند.

جهانگیری اظهار داشت: معمولاً بنگاه‌هایی که وسیله ورزشی تولید می‌کنند ممکن است تنها برندهای معروفی در سراسر دنیا باشند ما فکر می‌کنیم که شرایط امروز ایران پس از برجام شرایطی است که همه شرکت‌های بین المللی معتبر علاقمند هستند که با ایرانیان کار کنند در اوایل بعد از برجام این تردید وجود داشت که آیا ما قرار است بازارمان را به روی کشورهای خارجی باز کنیم و هرکسی هر کالایی که در کشور خودش تولید کرده است در بازار ۸۰ میلیونی ایران به فروش برساند و ما خیلی سریع و شفاف و قاطع اعلام کردیم که بازارمان را به سادگی در اختیار کشورهای خارجی قرار نمی‌دهیم و اگر کسی می‌خواهد با ما کار کند بیاید و با بخش خصوصی کشور ما همکاری کند و کالایی در ایران تولید کند که هم در داخل بازار ایران قابل مصرف باشد و هم در بازارهای بین المللی.

وی اظهار داشت:‌ برندهای مختلف جهان علاقمند هستند که با تولید کنندگان ایران به ویژه تولید کالاهای ورزشی مشارکت کنند و شرکت‌های مختلف شکل بگیرند و به بازارهای منطقه صادر کنند خصوصاً که ایران از یک سابقه صنعتی درخشان برخوردار است و در یک مرکزی قرار دارد که کشورهای اطراف آن حرکت صنعتی خود را به تازگی شروع کردند و اگر کالا با یک برند معتبری در ایران تولید شود به راحتی در کشورهای همسایه قابل فروش است و اگر بخش خصوصی بتواند به خوبی این بازار را برای سرمایه‌گذاران خارجی تعریف بکند می‌تواند مشارکت کند و نظام بانکی و صندوق نوآوری منابعی هستند که در اختیار تولید داخلی و مصرف داخلی قرار می‌گیرد.
 

جهانگیری در پاسخ به این سوال که در دولت شما برای اداره کشور به ویژه در بخش ورزشی وزارت ورزش و جوانان به طور مشخص برای سپردن مسئولیت های بزرگ به انسان های بزرگ یا به تعبیر بهتر همان شایسته سالاری چه برنامه ای دارید اظهار داشت: انتخاب مدیران شایسته به عهده رئیس جمهور کشور است. رئیس جمهور پس از انتخاب شدن باید کابینه خود را تشکیل دهد و وزرا و معاون خودش را معین کند و سپس می تواند دستورالعملی ابلاغ کند تا وزرا معاونین خود را بر اساس آن منصوب کنند لذا انتخاب مدیر اصلی ترین مسئله است.

وی تصریح کرد: زمانی یک برنامه مصوب شده به درستی اجرا می شود که مدیران متناسب با برنامه انتخاب شده باشند تا بتوان مسئولیت اجرای برنامه را به عهده آن ها گذاشت و اگر مدیر درستی برای آن برنامه انتخاب نشود برنامه به جای حرکت به سوی موفقیت به سمت عدم موفقیت حرکت خواهد کرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص ویژگی های یک مدیر خوب گفت: مهمترین ویژگی یک مدیر خوب این است که در تمامی رشته ها مانند فعالیت های اقتصادی و اجتماعی کشور باید سالم و پاک باشد، اگر مدیری که برای تمام کشور انتخاب می شود از این ویژگی برخوردار نباشد و اطلاعات کافی نداشته باشد حتی اگر خودش خلاف نکند در زیرمجموعه اتفاقات بدی رخ خواهد داد. این پیش نیاز انتخاب هر مدیری است.

وی افزود: ویژگی بعدی یک مدیر خوب این است که در زمینه و رشته ای که انتخاب می شود از اطلاعات کافی در آن زمینه برخوردار باشد. البته این را هم باید بگویم که نمیشود کسی در یک وزارتخانه دانش انجام تمامی امور مربوط به آن وزارتخانه را داشته باشد اما حداقل باید دانش اش برای مدیریت کافی باشد و در کنار آن نیز از تجربه کافی برخوردار باشد.

جهانگیری با بیان اینکه مدیر در رشته ای که کار می کند باید بداند که در حوزه اش چه کارهایی انجام می شود افزود: مدیر در واقع می آید تا نقاط قوت را تقویت و به سمت جلو حرکت کند و نقاط ضعف احتمالی را برطرف کند و به اصطلاح ورزشی ها هر مدیر باید تکمیل کننده نفر قبلی خود باشد نه اینکه کارهای او را نیز تخریب کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: مدیریت باید بتواند در آن بخشی که به عهده می گیرد کارآمدی داشته باشد تا بتواند هر روز یک گره از مشکلات آن بخش را باز کند، اصلا در نظر بنده شان نزول مدیریت کارآمدی است و مدیری که نتواند هر روز یک گره از دستگاه خود باز کند حتما قدم مفیدی بر نداشته است لذا شایسته سالاری به این معناست که افراد مناسب البته با توجه به اینکه کشورمان جامعه جوانی دارد و این جامعه جوان باید در سطوح مدیریتی قرار گیرد حرکت باید به این سو باشد تا جوانان وارد حلقه شده تا حلقه بتواند روز به روز نشاط خود را حفظ کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ورزش یکی از اصلی ترین شاخص های تندرستی، نشاط و سلامت است شما چقدر آماده سرمایه گذاری در این زمینه هستید گفت: بحث سلامت از اصلی ترین مطالب هر کشوری است. ما در ابتدای دولت با مشکلی روبرو شده بودیم که مردم بیش از آن که از رنج بیماری درد بکشند از رنج هزینه های درمان آن آسیب می بینند و اذیت می شدند. من خودم در سال 93 زمانی که 6 ماه از عمر دولت گذشته بود برای بازدید به یک بیمارستان رفتم. واقعا در این بیمارستان من مریضی ندیدم که از هزینه های بیماری و نحوه تامین لوازم مورد نیاز درمان گله نکند.

جهانگیری افزود: در آنجا به من گفته شد که بیمارستان می گوید که برخی از تجهیزات را خودتان تهیه کنید. این دولت در بخش سلامت یک کار بزرگ انجام داد که کاری به اعتقاد من کاری کارستان بود، زمانی که ما به مسئله طرح سلامت ورود کردیم فکر نمی کردیم که به این سرعت در کنار مردم جا باز کنیم و رضایت مردم را تامین و مشکلات آن ها را حل کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در اولین گزارش این طرح فرمودند اگر شما هزار سخنرانی انجام دهید به اندازه ای که مریض به بیمارستان می رود و میبیند چه اتفاقی افتاده است نمیتواند تاثیر بگذارد ادامه داد: نتیجه طرح سلامت این شد که مردم دغدغه هزینه بیمارستان ندارند و اکنون هیچ ایرانی وجود ندارد که بگوید اگر بیمار شوم و به بیمارستان بروم چگونه هزینه های آن را تامین کنم. ما تقریبا هزینه بستری شدن بیماران را به چیزی از 37 درصد به حدود 8 درصد رساندیم که باعث توسعه جامعه شده است.

وی تصریح کرد: در اطراف شهرها و میان حاشیه نشین ها نیز این اتفاق رخ داده و همگان می بینند که مراکز بهداشتی و درمانی در آنجا ایجاد شده است و پزشکان متخصص به نقاط دوردست کشور رفته اند که این میزان بیش از 12 هزار نفر است.

جهانگیری تصریح کرد: زمانی که این موضوع را محاسبه می کنیم میبینیم که هزینه های آن در میان سایر هزینه های کشور بسیار بالاست و یکی از هزینه های بسیار بالایی که دولت باید تامین کند در این موضوع است، اکنون تقریبا دیگر هیچ ایرانی وجود ندارد که دفترچه بیمه نداشته باشد و ما در سال 1393 بیش از 10 میلیون نفر را بیمه کردیم که کار بسیار بزرگی بود و ما کار بسیار بزرگی را آغاز کردیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شاید در ابتدا این کار مقداری بلند پروازانه به نظر می رسید بیان داشت: چون مصمم شده بودیم این موضوع سلامتی و بیماری را از ذهن مردم پاک کنیم وارد این کار شدیم و به فضل الهی این مهم انجام شد. البته این را باید بگویم که اگر این کار با پیشگیری دقیق انجام شود تا حد زیادی از هزینه های آن کاهش می یابد، ابزارهای زیادی در این خصوص وجود دارد که در راس آن ها ورزش مطرح است.

وی با بیان اینکه ورزش یک کار چند وجهی است ادامه داد: نمی شود به ورزش به شکل یک موضوع نگاه کرد و فکر کرد که یک موضوع تفریحی است که عده ای آن را انجام می دهند. ورزش مهمترین عنصری است که می توان با آن صرفه جویی کرد که در سایر زمینه هزینه نشود. لذا یکی از برنامه هایی که در دولت یازدهم انجام دادیم و در دولت دوازدهم نیز به صورت جدی تر به آن می پردازیم بحث اهمیت ورزش است آن هم نه فقط صرفا در موضوع سلامت.

جهانگیری گفت: ما در دو سال گذشته یک موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم به نام آسیب های اجتماعی چرا که این موضوع به حدی رسیده بود که حتی مقام معظم رهبری نیز خودشان در این خصوص 4 جلسه را برگزار کردند و از سران سه قوه و کارشناسان مجرب هر قوا دعوت کردند تا در آن به آسیب های اجتماعی فکر شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه راس آسیب های اجتماعی اعتیاد است اظهار داشت: اگر بخواهیم اعتیاد را برطرف کنیم یکی از بهترین روش های آن که مانع حرکت جوانان به سمت مواد مخدر شود بحث پرداختن به ورزش است. اگر بخواهیم یک جوان همواره از خلاقیت، نوآوری برخوردار باشد و بتواند کار کند باید سلامت او را تامین کنیم لذا ورزش از برنامه هایی است که به طور ویژه در دولت آینده به آن پرداخته می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما راهکارها برای خروج دولت از بخش هایی که بخش خصوصی یا تعاونی و یا بخش های مردم نهاد، قدرت، میل و توان ورود به آن حوزه ها را دارند به خصوص در حوزه ورزش چیست گفت: در اقتصاد ایران نقش دولت بسیار پررنگ است . دولت اکنون سهم بسیار زیادی در اقتصاد کشور دارد.

جهانگیری ادامه داد: یک بخش از اداره کشور امور حاکمیتی است که غیر قابل واگذاری است مانند مسئله امنیت، دولت مکلف است امنیت مردم را تامین کند و نمی توان گفت ما نیروی مسلح خود را به بخش خصوصی واگذار کنیم. البته ممکن است بخشی از امور واگذار شود اما بحث امنیت مرزها و مرزهای خشکی و دریایی کشور مسئولیتی حاکمیتی است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: قوه قضائیه مسئولیتی حاکمیتی است، ممکن است ما شورای حل اختلاف ایجاد کرده باشیم برای اینکه اختلافات جزئی به سرعت حل شود اما قوه قضائیه و قضاوت ابزاری حاکمیتی است.

جهانگیری ادامه داد: قانون در اصل 44 مقداری این جهت گیری را مختل کرده بود و بخش خصوصی به جایی می‌رسید که دچار سردرگمی می‌شد و ما در واژه ها ابهام داشتیم که با ابلاغ سیاست‌ها این ابهامات رفع شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جهموری با بیان این که ما باید از 100 درصد مردم ایران در توسعه کشور استفاده کنیم، گفت: دولت می تواند جهت منفعت مردم با بخش خصوصی مشارکت کند.

وی افزود: زمانی که بنده استاندار اصفهان بودم، کلنگ ورزشگاه نصف جهان را زدیم و افتتاح آن در زمان معاون اولم صورت گرفت و باید بگویم اگر با شرکت غیر دولتی قرارداد نمی بستیم هنوز هم افتتاح نشده بود.

جهانگیری با بیان این که خانم ها از نظر سلامت زودتر از آقایان دچار مشکل می‌شوند لذا باید فکری برای آنان کرد، گفت: خانم‌ها خود باید در این حوزه مطالبه گر باشند. بانوان در میدان‌های جهانی همیشه برای ما افتخار آفریده‌اند که نمونه بارز آن خانم علیزاده هستند که برای ما کسب مدال کردند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: باید از حضور زنان در حوزه ورزشی و مدیریت های ورزشی استفاده کنیم و منابع و امکانات لازم را اختصاص دهیم.

وی با بیان این که ورزش هم باید در آموزش و پرورش و هم در دانشگاه ها به طور جدی مورد قرار گیرد، اظهار داشت: حضور نخبگان ورزشی در حوزه مدیریتی نیاز امروز ما است و باید از علم و تجربه آنها استفاده کنیم.

جهانگیری در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: امیدواریم مردم در انتخابات حضور پرشکوهی داشته باشند چون شخصی که آنها انتخاب می کنند حتما به فکر مصلحت کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.