سند 2030 یونسکو، سکان آموزشی کشور را به کدام سو سوق می‌دهد؟ +فیلم

کارشناسان معتقدند سند آموزشی 2030 یونسکو، جمهوری اسلامی ایران را از اهداف آموزشی، فرهنگی و زیرساخت‌های اصیل کشور دور می‌کند.

سند 2030به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم با معلمان دیداری داشتند. ایشان در بخشی از بیاناتشان به سند آموزشی 2030 یونسکو اشاره کرده و و با انتقاد از آن اظهار داشتند " این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاههای مسئول نیز اعلام شده است". 
 
اما سند آموزشی 2030 چیست؟  سند 2030 یونسکو در سال 2015 میلادی با عنوان افزایش کیفیت آموزش (سبک زندگی غربی)، با 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید و کشورهای عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران ملزم به رعایت آن شدند.
 
اصل امضای این سند بر این اساس انجام شد تا در آموزش دنیا تحولی ایجاد کند. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در تاریخ 25 شهریور ماه 1395 این اصل را پذیرفت و تمام بخش‌های مربوطه به خصوص کمیته ویژه را ملزم به رعایت بندهای آن کرد. این در حالی بود که برخی بندهای آن با اسناد ملی به‌ویژه سند تحول آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور تناقض صریح و آشکار داشت.
 
برخی عبارت‌های به‌کاررفته در این سند به‌گونه‌ای است که تعابیر مختلفی می‌توان از آن داشت؛ از جمله عبارت "تساوی جنسیتی". یک استاد دانشگاه در این زمینه می‌گوید "در برخی موارد که بحث مهارت‌های علمی مطرح می‌شود، ما با آن مشکلی نداریم اما زمانی مثلاً عنوان می‌شود که دختران و پسران از یک سن خاصی آمیزش‌های جنسی را بیاموزند، یا به‌عنوان مثال گفته می‌شود دختران و پسران در محیط آموزشی یا تحصیلی نباید در استخر جداگانه تمرین کنند، در این گونه موارد ما چه جوابی داریم که به آنها بدهیم؟ آنها حرف از تساوی جنسیتی می‌زنند در حالی که ما عدالت جنسیتی را مدنظر داریم".
 
کارشناسان معتقدند با وجود نقشه جامع علمی کشور، سند تحول در آموزش و پرورش یا سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، ما چه نیازی به فرهنگ‌های بیگانه داریم؟  آنها معتقدند با پذیرش این سند به‌تدریج جمهوری اسلامی ایران از اهدافی و چشم‌انداز طولانی‌مدتی که برای خود طراحی کرده دور می‌شود و به جایی می‌رسیم که دیگر نمی‌توان به فرهنگ اصیل کشور، زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی و منافع ملی کشور تکیه کنیم.
 
 در پذیرش سند 2030 یونسکو سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و بهداشت نقش داشته‌اند. گفته می‌شود این وزارتخانه‌ها بدون هماهنگی و نظرخواهی از شورای انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، نقشه جامع علمی کشور، مجلس شورای اسلامی اقدام به امضای این سند کرده‌اند. نکته جالب اینجاست که هر یک از این وزرا درباره امضای سند 2030 اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و هر کدام توپ را به زمین دیگری می‌اندازند.
 
لینک دانلود
بیشتر بخوانید:
 
رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان و فرهنگیان:
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار