باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

رئیس جمهور جدید فرانسه کیست؟

با امانوئل مکرون، نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و مستاجر جدید الیزه، بیشتر آشنا شوید.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سرانجام پس از ماه ها مبارزه سخت انتخاباتی میان احزاب و جریان های مختلف سیاسی فرانسه، امانوئل مکرون در اولین حضور خود در یک رقابت انتخاباتی، نه تنها به 6 دهه سلطه مطلق جریانهای سیاسی راستگرا و چپگرا پایان داد بلکه عنوان جوانترین رییس جمهور تاریخ این کشور را نیز از آن خود کرد. 

مکرون - رئیس جمهور منتخب 39 ساله فرانسه - در سال 1977 میلادی در شهر "آمیان" در شمال این کشور به دنیا آمد. او به لحاظ سنی کوچکترین نامزد در میان کاندیداهای دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود؛ اما در نهایت توانست 9 نامزد شناخته شده دور نخست را با اختلاف رای زیاد پشت سر گذاشته و به همراه مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی فرانسه راهی دور دوم انتخابات شود.

او در دور دوم انتخابات نیز مارین لوپن را با حدود 30 درصد اختلاف رای شکست داد تا در کمتر از یک سال از یک سیاستمدار گمنام به رییس جمهور پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

رئیس جمهور و بانوی جدید کاخ الیزه را بیشتر بشناسید؟+ تصاویر

نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیش از ورود به جهان سیاست، به عنوان یک بانکدار در بانک معروف "روتشیلد" مشغول به فعالیت بود. وی در سال 2006 عضو حزب سوسیالیست فرانسه شد و در سال 2012 پس از پیروزی "فرانسوا اولاند" در انتخابات ریاست جمهوری، به سمت مشاور اقتصادی وی منصوب شد؛ تا اینکه در سال 2014 از سوی مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه سکان هدایت وزارت اقتصاد را در کابینه دوم او در دست گرفت.

مکرون در سال 2016 تصمیم به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گرفت و متعاقب این تصمیم، در آوریل سال گذشته میلادی، جنش سیاسی جدیدی به نام "به پیش" را در این کشور تاسیس کرد. او 4 ماه بعد از دولت استعفا داد تا بتواند در ماه نوامبر بطور رسمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

رئیس جمهور و بانوی جدید کاخ الیزه را بیشتر بشناسید؟+ تصاویر

مکرون با وجود آنکه قبلا عضو حزب سوسیالیست فرانسه بود، اما در انتخابات مقدماتی احزاب چپ شرکت نکرد و به عنوان یک کاندیدای میانه‌رو مستقل وارد عرصه انتخابات شد.

وی در سخنرانی های سیاسی خود برای هوادارانش، شیوه ای جدید و متفاوت از احزاب سنتی را در پیش گرفت و توانست با وجود مستقل بودن، آرای بخشی از هواداران جریانهای سیاسی راست و چپ را در سبد خود بریزد.

مکرون همچنین با وجود آنکه حزب سوسیالیست را رها کرده بود، توانست حمایت تعداد زیادی از نمایندگان این حزب را نیز بدست آورد.

اما یکی از بارزترین حامیات مکرون، "فرانسوا اولاند" رییس جمهور فرانسه بود که اگرچه بواسطه کاهش شدید محبوبیت از نامزدی خود در انتخابات برای بار دوم امتناع کرد اما به همراه مانوئل والس، نخست وزیر سابق فرانسه توانست سبد آرای او را سنگین‌تر کند.

وی در اقتصاد دارای دیدگاهی لیبرال و در سیاست خارجی مواضعی شبیه به اولاند دارد. نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در خصوص اتحادیه اروپا نیز مواضعی کاملا متفاوت با مارین لوپن داشت.

وی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها بر مخالفت خود با سیاست‌های احزاب افراطی فرانسه مانند حزب جبهه ملی تأکید و اعلام کرد در برنامه او هیچ دیواری برای جلوگیری از ورود مهاجران به کشور یا هیچ طرحی برای جدایی از اتحادیه اروپا وجود ندارد.

مکرون در خصوص سوریه نیز معتقد است فرانسه نیازمند سیاست متوازن‌تری از جمله گفت‌وگو با بشار اسد است؛ هرچند در ماه گذشته میلادی از سیاست‌های مداخله‌جویانه‌ای همچون اقدام نظامی نیز حمایت کرد.

رئیس جمهور و بانوی جدید کاخ الیزه را بیشتر بشناسید؟+ تصاویر

با پیروزی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، همسر ساله وی نیز اکنون به عنوان بانوی اول الیزه بیش از گذشته در کانون توجه رسانه ها خواهد بود. "بریژیت مکرون" که پس از ورود مکرون به عرصه رقابتهای انتخاباتی به چهره ثابت میتینگ ها و سخنرانی های انتخاباتی او تبدیل شد، 24 سال از رییس جمهور منتخب فرانسه بزرگتر است.

وی زمانی که مکرون تنها 15 سال داشت، معلم ادبیات او در یک مدرسه خصوصی بود و پس از آنکه از شوهر سابقش جدا شد با او ازدواج کرد.

بریژیت از ازدواج قبلی خود دارای 3 فرزند و 7 نوه است اما پس از ازدواج با مکرون هر دو آنها تصمیم گرفتند که فرزندی به دنیا نیاورند. نکته جالب اینکه فرزند ارشد بریژیت دو سال از مکرون بزرگتر است!

تهیه و تنظیم: محمد حسن خلیلی


انتهای پیام/
  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۸:۳۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
کاش توی ایران هم کسی رئیس جمهور می شد که نه اصولگرا باشد نه اصلاح طلب و کسی باشد برخلاف شعارهای قشنگی که می دهند واقعا برای مردم دل بسوزاند.............
آخرین اخبار