تاجیکستان به افغانستان پیشنهاد کمک داد

در حالی که درگیری طالبان با نیروهای دولتی افغان در مرزهای افغانستان با تاجیکستان ادامه دارد امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان با محمد اشرف غنی همتای افغانش در مورد وضع ناآرام افغانستان بخصوص در مناطق مرزی گفت و گو کرد و به غنی پیشنهاد کمک داد.

طالبان در مرز/ تاجیکستان به افغانستان پیشنهاد کمک دادبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس گزارش روز دوشنبه واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان ، امامعلی رحمان و اشرف غنی در این گفت و گوی تلفنی موافقت کردند که در تامین امنیت سرحدات، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر به طور مشترک اقدامات مؤثری را انجام دهند.

رحمان ، ایجاد ثبات در افغانستان را عامل امنیت تمام منطقه دانست و بر آمادگی تاجیکستان برای ارسال کمک و مساعدت همه‌جانبه به دولت و مردم افغانستان جهت رسیدن به آرمانهای صلح و ثبات و با هدف ریشه‌کن کردن تروریسم ، افراط گرایی و تامین وحدت و آشتی ملی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آزادگان تاجیکستان ، رئیس جمهور افغانستان نیز از امامعلی رحمان برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای درمان افسران و سربازان مجروح افغانستان در مراکز درمانی تاجیکستان اظهار سپاس و از امامعلی رحمان برای بازدید از افغانستان دعوت کرد.

گفت و گوی رئیسان دو کشور همسایه در حالی صورت گرفت، که هفته گذشته جنگجویان طالبان ناحیه زیباک بدخشان افغانستان، هم‌مرز با ناحیه اشکاشیم تاجیکستان را به تصرف خود درآوردند.
به گزارش رسانه ها درگیریهای شدید هم اکنون نیز اشغال چند شهرستان در استان بدخشان افغانستان، از جمله ناحیه زیباک جریان دارد.

شمال افغانستان از جمله شهر آرام مزار شریف هم در چند وقت گذشته مورد حمله های طالبان قرار گرفته است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با انتشار بیانیه ای در ابتدای همین هفته اعلام کرد که به بیمارستانی در ناحیه اشکاشیم در استان خودمختار بدخشان کوهی تاجیکستان دارو، لباس و وسایل جراحی داده است که برای معالجه بیماران افغان لازم است.

ایرنا نوشت: در این بیمارستان ، آسیب‌دیدگان جنگ در ناحیه زیباک در بدخشان افغانستان معالجه می شوند که چندی پیش شاهد جنگهای شدیدی بین نیروهای دولتی و طالبان شد.

«کلودیه ازالین»، رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در دوشنبه گفته است، که کمک های ارسال شده به بیمارستان اشکاشیم فقط برای درمان مجروحانی کافیست، که به آنجا انتقال داده شدند ولی اگر جنگ در بدخشان ادامه‌ داشته باشد و مجروحان بیشتری به تاجیکستان انتقال یابند، ما به کمکهای بیشتر احتیاج خواهیم داشت.

پزشکان بیمارستان اشکاشیم پیشتر به رسانه های محلی گفته بودند که در اینجا 10 سرباز مجروح افغان را معالجه می‌کنند که یک نفر آنها درگذشته است.

یک هفته پیش مقامات افغانستان گفتند، که مرکز زیباک، ناحیه هم‌مرز با اشکاشیم به دست گروه طالبان افتاد. به گفته ساکنان زیباک گروه طالبان از چند طرف به مرکز ناحیه هجوم کردند و بعد از ظهر 28 آوریل ( هشتم اردیبهشت) اینجا را گرفتند. به گفته منابع خبری رسانه ای،محلی، سقوط این منطقه به خاطر عدم هماهنگی نیروهای دولتی اتّفاق افتاده است. با شروع جنگ در نزدیکترین نقاط مرزی تاجیکستان و افغانستان، مقامات تاجیک هم گفتند، که برای تأمین امنیت مرز چاره بینی شده است.

طی سالهای اخیر مقامات تاجیک از تجمع گروههای افراطی در منطقه‌های هم‌مرز تاجیکستان با استان های قنندوز، تخار و بدخشان افغانستان اظهار نگرانی می کنند و از آن بیم دارند، که ناامنی در کشور همسایه می‌تواند به تاجیکستان هم سرایت کند.

دو کشور فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان حدود یکهزار و 400 کیلومتر مرز مشترک عمدتا کوهستانی دارند که برخی از آنها درست پاسبانی نمی شود و سالانه دهها عبورغیر قانونی از این نقاط انجام می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار