مدیر کمیته تشریفات نمایشگاه کتاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاارن جوان:

تاکید بر جایگاه بین‌المللی نمایشگاه کتاب/ پیگیری سه ساله ایتالیا برای حضور به عنوان مهمان ویژه

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از پررونق‌ترین، مطرح‌ترین و مشهورترین رویدادهای فرهنگی است.

تاکید بر جایگاه بین‌المللی نمایشگاه کتاب/ پیگیری سه ساله ایتالیا برای حضور به عنوان مهمان ویژه
داریوش رضوانی مشاور فرهنگی معاونت فرهنگی و مدیر کمیته تشریفات نمایشگاه کتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مهمانان خارجی نمایشگاه عنوان کرد: در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی تهران، رویکرد بین‌المللی مطلوبی مشاهده می‌شود.  حضور کشورها امسال پررنگ‌تر شده و مهمان‌های نمایشگاه متنوع‌تر در قالب روسای نمایشگاه‌های کشورهای مختلف از جمله بوداپست،  فرانکفورت، پکن، ایتالیا و کشورهای دیگر در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: 96 مهمان در قالب هیئت‌های همراه در نمایشگاه حضور داشتند. کشور ایتالیا که مهمان ویژه امسال بود، حضور فعالی داشت. میزبان معاون  وزیر فرهنگ  و گردشگری ایتالیا به همراه تیم بسیار قوی از ناشران اتحادیه‌ها و مدیران چاپشان بودیم که می‌توانند فرصت آشنایی‌های بیشتری را برای ما فراهم کنند. رئیس اتحادیه ناشران ایتالیا، مدیر بخش اجرایی مهمان ویژه، مدیر کل کتابخانه‌ها و موسسات وزارت فرهنگ، سردبیر انتشارات، نویسندگان، مدیر عامل انتشارات و مدیر بین‌الملل نمایشگاه ایتالیا، چند نویسنده، روزنامه نگار، خبرنگار، شاعر و منتقد از دیگر مهمانان ایتالیایی ما هستند.  

مدیر کمیته تشریفات نمایشگاه کتاب ابراز داشت: کشور روسیه که پارسال مهمان ویژه بود امسال حضور خوبی دارد.  رئیس بخش تصویرگران برلین، از اتریش رئیس انجمن ناشران و کتابفروشان،  قائم مقام نمایشگاه وین، از مجارستان رئیس نمایشگاه بوداپست، سفیر ترکیه، مدیر کل مرکز نشر فرانسه، مدیر کل دفتر بین الملل چاپ فرانسه، از مصر مدیر مجتمع فرهنگی مهمان نمایشگاه بودند و میزبان مسئولانی از ارمنستان، چین، ژاپن و سوئیس نیز بودیم.  

رضوانی پیرامون بازدید سفیران کشورهای دیگر گفت: حضور سفرا نیز علاوه بر مهمان‌های خارجی پررنگ است. در آیین افتتاحیه بیش از ده نفر سفیر از کشورهای مختلف حضور داشتند و تا کنون میزبان  6 سفیر  بودیم. دستاورد این حضور این است که نمایشگاه کتاب تهران بیشتر معرفی می‌شود. شاید یکی از دلایل حضور پررنگ کشورها در نمایشگاه تهران حضور ما در 20 نمایشگاه دیگر بود.

وی افزود: همچنین میزبان لهستان، مجارستان، ترکیه، الجزایر، چین و سفرای کشورهای دیگر  بودیم. در سطح جهانی، پوشش رسانه‌های فرهنگی در کشورهای دیگر،  باعث می‌شود کشورهای مختلف و نهادهای فرهنگی‌شان برای آمدن به نمایشگاه کتاب تهران بیایند. امروز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از پررونق ترین، مطرح ترین و مشهورترین رویدادهای فرهنگی است و بالغ بر میلیون‌ها نفر  بازدید کننده دارد. ما رکورد 5 میلیون بازدید هم داشتیم. در حالی که از نمایشگاه فرانکفورت حدود  500 هزار نفر بازدید می‌کنند.  
 
مشاور فرهنگی معاونت فرهنگی ارشاد ادامه داد: هیچ علتی هم باعث نشده این حجم از استقبال ریزش پیدا کند. درست است که مسافت دور شهر آفتاب و از طرفی موضوع انتخابات شورای شهر و انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد؛ ولی همچنان مردم نمایشگاه بین المللی کتاب را به عنوان نوروز کتاب خود پاس می‌دارند و خیل  عظیم جوانان، نوجوانان، کودکان، خانواده ها،  دانشجویان، طلاب، نویسندگان، شخصیت های فرهنگی و اجرایی و مقامات عالی رتبه برای بازدید به نمایشگاه می آیند.  

این رویداد از همه فعالیت‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد، متمایز است؛ مثلا آقای حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری دو بار در نمایشگاه حضور داشتند و باز هم شرکت خواهند کرد. به دلیل تراکمی که در بخش تشریفات داشتیم،  خیلی از مهمان ها را نمی‌توانیم ملاقات کنیم. فکر می‌کنم در آینده نزدیک کشورهایی که بخواهند مهمان ویژه قرار بگیرند، در نوبت چندساله قرار بگیرند. همانطور که ایتالیا سه سال پیگیر این جریان بود.   

رضوانی در پایان پیامی به مخاطبان داد و گفت: از مردم عزیز می‌خواهم در چند روز باقیمانده در بهار کتاب و کتابخوانی با شعار یک کتاب بیشتر بخوانیم، از این فرصت استفاده کنند و فرصت را غنیمت بشمارند و همراه خانواده ها تشریف بیاورند و از فضای زیبا و جالب و جذاب و دیدنی که سرشار از خدمات فرهنگی در قسمت های مختلف است، لذت ببرند. هم کتاب ببینند، هم کتاب بخرند.  
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار