در مراسم آیین گرامیداشت معلمان استثنایی شهر تهران؛

تخصیص ۷ میلیون تومان اعتبار برای خدمات حمایتی دانش آموزان استثنایی/ حل مشکل سنوات ارفاقی معلمان

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سال تحصیلی ۹۴ - ۹۵، ۷ میلیارد تومان برای خدمات حمایتی دانش آموزان استثنایی اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین گرامیداشت معلمان استثنائی شهر تهران با حضور مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، شهناز کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنائی تهران صبح امروز در مجتمع آموزشی شهید محبی برگزار شد.
 
در این مراسم قدمی با اشاره به اینکه باید به تربیت فرزندان تأکید شود عنوان کرد: معلم باید در فرآیند فعالیت خود دانش‌آموزان را به مقام والا‌یی از علم و آگاهی هدایت کند و یکی از شیوه‌های نامناسبی که در این امر به کار گرفته می‌شود تذکر کلامی است در حالیکه بچه‌ها باید در رفتار آموزش‌ها را یاد بگیرند.
 
وی ادامه داد: در جامعه کنونی نمی‌توان فرزندان را با تربیت ۴۰ سال قبل آموزش داد و باید با شرایط کنونی بهترین شیوه‌های تربیتی را متناسب با زمان در نظر گرفت.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنائی کشور تصریح کرد: امروزه فضای مجازی دیوار‌ها را از بین برده بنابراین پدر و مادر باید با فرزندان ابتدا دوست و یاور باشند تا چنین فضاهایی نتواند آثار سوئی در فرزندان ایجاد کند در غیر این صورت تأثیر تربیت اولیا به صفر نزدیک می‌شود.
 
قدمی اظهار داشت: مشکل امروز بچه‌های ما این است که فکر نمی‌کنند و صرفاً مطالب فضای مجازی را بدون هیچگونه تفکری پذیرفته و انتشار می‌دهند که این امر نشانه‌ای از تهاجم فرهنگی بوده که باید با تربیت صحیح از آن جلوگیری کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه به عنوان یک معلم باید شرایط جامعه و خود را بشناسیم گفت: انسان جهانی ناشناخته است و روانشناسی وی برای شناخت دنیای اطراف و اتخاذ روش‌های زندگی ضروری است.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنائی کشور بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد اگر معلم دانش موضوعی را نداشته باشد منجر به اختلال در یادگیری می‌شود بنابراین معلمین تأثیر بسزایی در امر تعلم و تربیت دارند.
 
قدمی با انتقاد از برخی استخدام‌ها در دوره‌های گذشته که نگاه تخصصی به تربیت معلم نداشته گفت: معلمی در مدارس استثنائی جزو سخت‌ترین مشاغل است و با انگیزه‌ترین و قوی‌ترین معلمان را می‌طلبد در واقع معلمین این گروه با پول معامله نمی‌کنند.

رییس آموزش و پرورش استثنائی به ارائه خدمات حمایتی برای دانش‌آموزان استثنائی اشاره کرد و گفت: این مسئله جزو مهمترین کارهایی است که طی سال‌های اخیر انجام شده و در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۴، هفت میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص دادیم و امیدواریم برای سال تحصیلی ۹۶ - ۹۵ این مقدار به ۱۰ میلیارد افزایش یابد.

وی افزود: هر چند مشکلاتی در حوزه آموزش و پرورش استثنائی وجود دارد، اما در مسئله کتا‌ب‌های درسی و سرویس ایاب و ذهاب اقدامات ارزشمندی انجام شده و در بحث سرویس اکنون سهم خانواده‌ها ۲۰ درصد و سهم دولت ۸۰ درصد از هزینه‌ها است علاوه بر این مسئله به فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و ورزشی در حوزه دانش‌آموزان و همکاران توجه داشتیم.

قدمی تصریح کرد: از سال ۸۶ تا ۹۱ مشکل سنوات ا‌رفاقی معلمان را داشته‌ایم که حل شد و بر اساس قانون سنوات ارفاقی به ازای هر یک سال فعالیت روز به سابقه کاری معلمان اضافه می‌شود، علاوه بر این مسئله مشکل پرداخت سنوات ارفاقی از سال ۸۸ تا ۹۱ وجود داشت که با هماهنگی‌ها صورت گرفته پرداخت این مبالغ انجام می‌شود که برآورد‌ها ۶۰ میلیارد تومان برای این سنوات در نظر گرفتند و اولویت پرداختی با افرادی است که در آستانه بازنشستگی قرار دارند.

رییس آموزش و پرورش استثنائی کشور تصریح کرد: سعی کردیم تا بخش عمده‌ای از مشکلات آموزش و پرورش استثنائی را برطرف کنیم و در شرایطی که اعتبارات ۲ تا ۳ برابر وضعیت موجود باشد، می‌توان به رفع تمامی مشکلات دست یافت.

در ادامه این مراسم کریمی عنوان کرد: امسال ۴۷ سهمیه برای معلمان نمونه استثنائی در نظر گرفته شده و در هفته معلم جشنواره به اشتراک‌گذاری تجربیات معلمان در برنامه‌ها قرار گرفته تا معلمان استثنائی ضمن آشنایی با تجربیات یکدیگر از این مسائل در حوزه فعالیت‌های خود استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار