اولین گردهمایی مسئولین مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌های استان در سالن جلسات مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی برگزارشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛اسمعیل کریم زاده توانمندسازی مراکز جهادکشاورزی را راهی برای عملی سازی اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود:، هدف از برگزاری گردهمایی مذکور  ابلاغ سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی و ارائه برنامه کاری و اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری و همچنین تعامل و تبادل نظر در خصوص اجرای طرح‌های محوری در سال ۹۶ است.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی، فراگیر نمودن ترویج و آموزش کشاورزی بمنظور توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی، توانمند سازی کشاورزان در راستای توسعه پایدار کشاورزی و روستایی، ارتقاء ضریب دسترسی کشاورزان و بهره برداران به خدمات ترویجی، آموزشی و دانش و اطلاعات کشاورزی با بهره گیری از ظرفیت‌های بخش دولتی و غیر دولتی، افزایش راندمان آبیاری با اجرای روشهای نوین، جذب سرمایه گذاری برای توسعه بخش کشاورزی و تقویت شرکتهای خدمات مشاوره‌ای بهمراه توسعه مکانیزاسیون و افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی را بخشی از وظایف و برنامه‌های اولویت دار مراکز جهادکشاورزی در سال جاری عنوان کرد.
وی با اشاره به مسئولیت خطیر و نقش اساسی مراکز جهادکشاورزی در رشد و شکوفایی بخش کشاورزی، ازمسئولین مراکز جهاد کشاورزی خواستند تا در پاسخگویی، مشاوره و ارائه توصیه‌های فنی به کشاورزان و بهره برداران تلاش نموده و درجهت جذب سرمایه گذاری برای توسعه بخش کشاورزی برنامه ریزی و اقدام نمایند.
کریم زاده گفت: در سال جاری که با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است باید تلاش و اهتمام بیشتری در جهت رونق اقتصادی و تولید، توسعه صادرات غیرنفتی و بویژه رفع مشکل بیکاری جوانان و افزایش درآمد کشاورزان همچون سالهای گذشته داشته باشیم و در اولویت کارهای اجرایی خود قرار دهیم.
وی تاکید کرد: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی با حداقل امکانات و اعتبارات بیشترین پیشرفت و بهره وری را در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی داشته است و این سازمان نیز در سال ۹۵ در سایه تلاش و کوشش بهره برداران، کشاورزان، مروجان و مدیریت مناسب مدیران سازمان در اجرای این برنامه‌ها و تامین امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی به موفقیت‌های چشمگیری نائل شده است.
کریم زاده خاطر نشان کرد: با توجه به ابلاغ برنامه ششم توسعه اقتصادی کشوردر سال ٩۶ متوسط رشد سالانه اشتغال در بخش کشاورزی کشور9.3 درصد در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن سهم 32.8درصدی اشتغال در بخش کشاورزی استان که در مقایسه با میانگین متوسط کشوری که 17.9 درصد رقم قابل توجهی است در این راستا برنامه ریزی لازم جهت تثبیت و ایجاد اشتغال با بکارگیری برنامه‌های عملیاتی جهت افزایش بهره وری و ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان با مدیریت جهادی در دستور کار سازمان قرار دارد.
این مسئول افزود: در سال گذشته در جهت تحقق برنامه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تعداد ۸۸۲ طرح راکد و نیمه فعال بخش کشاورزی استان شناسایی شد و برای بازگرداندن ۷۷۲ طرح به چرخه تولید از کار گروه رفع موانع تولید استان مصوبه دریافت کردیم که در این زمینه از نظر تعداد پروژه جزو اولین استانهای کشور هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بر ضرورت هم افزایی و مشارکت بیشتر مردم با دستگاههای اجرایی ذیربط برای جلوگیری از زمین خواری اراضی ملی و کشاورزی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه پدیده زمین خواری به صورت جدی در استان وجود ندارد و در موارد معدودی نیز که در جوار مزارع کشاورزی و اراضی ملی به خاطر معیشت تخریب و تصرف صورت گرفته با این موارد هم به صورت قانونی برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: تاکنون عملکرد یگان حفاظت از منابع طبیعی و گشتهای حفاظتی سامانه ۱۳۱ جهت جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و ملی قابل قبول و شایسته تقدیر بوده و در کنار این مجموعه نیاز است برای مبارزه همه جانبه با پدیده زمین خواری تعامل و همکاری بین دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه نیاز سالانه مصرف کودی اراضی باغی و زراعی استان در حدود ۱۶۵ هزار تن است، خاطر نشان کرد: سالانه در استان در حدود یک سوم نیاز اراضی در باغات و مزارع کشاورزان استان کود مصرف می‌کنند که بر اساس آزمایشات انجام شده توسط محققین دانشگاه علوم پزشکی هیچ گونه باقیمانده سموم بر روی محصولات کشاورزی ما وجود ندارد و طبق گفته مسئولین وزارت جهاد کشاورزی کشورهای اروپایی سالانه ۶ برابربیشتر از کشور ما کود‌های شیمیایی مصرف می‌کنند.
در ادامه پیگیری و اجرای برنامه‌های ارتقاء بهره وری و افزایش تولیدات محصولات راهبردی در بخش کشاورزی نیز از جمله موارد مورد تاکید رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این نشست بود.
وی همچنین تاکید کرد: امیدواریم براساس اصول کشاورزی پایدار و اولویت دادن به منویات مقام معظم رهبری با محوریت تولید ملی در سال جاری، شاهد افزایش بیش از پیش راندمان تولید، صادرات و خود کفایی در تولیدات بخش کشاورزی باشیم.
برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از دیگر موارد مورد اشاره رییس سازمان جهاد کشاورزی در این جلسه بود، که در این زمینه خطاب به معاونین مسئولین حاضر در جلسه با تاکید بر اهمیت و ضرورت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی گفت: امیدواریم با تفاهم، همدلی و تلاش تمامی دست اندرکاران و عوامل برگزاری انتخابات، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و باشکوه در ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ در کشور و استان باشیم.
در ادامه این گردهمایی اعلایی نماینده بورس کالای کشور در خصوص نحوه خرید جو از طریق بورس و ثبت اطلاعات بهره برداران توضیحاتی را به حاضرین ارائه کرد و گفت:: با توجه به مزیت‌های عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا که سبب شفافیت معاملات و حذف دلالان می‌شود، گسترش دامنه فعالیت آن در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس قرار است طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا دنبال شود.
 
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.