رييس جامعه دامپزشكان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

جدی بگیرید! تب کریمه کنگو در کمین شهروندان/ مردم و دامداران هوشیار باشند

رييس جامعه دامپزشكان کشور از مشاهده تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: بیشترین موارد دام‌های آلوده در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

تب کریمه کنگو در ۳ استان کشور
پیام محبی رييس جامعه دامپزشكان کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.
 
وی ادامه داد: دام آلوده به ویروس تب کریمه کنگو هیچ علامت خاصی ندارد، از این رو ضروری است که ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز انجام گیرد. کشتار دام در اماکن غیرمجاز و غیرقانونی عاملی برای انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.
 
رييس جامعه دامپزشكان کشور افزود: متأسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود شهروندان گوشت مصرفی خود را از طریق کشتار غیرمجاز دام تهیه می‌کنند که این خود می‌تواند به انتشار این بیماری در جامعه دامن زند.
 
محبی بیان کرد: بیماری تب کنگو جزو بیماری‌های بومی کشور ما است و ما هم نمی‌توانیم این بیماری را ریشه کن کنیم و از این رو این بیماری زمانی منتقل می‌شود که حیوانی در تبش باشد و اگر نظارت کامل دامپزشکی صورت بگیرد می‌توان این بیماری را کنترل کرد.
 
وی تصریح کرد: برای پیشگیری این بیماری باید جلوی کشتار غیرقانونی گرفته شود و رعایت اصول بهداشتی انجام شود تا تب کنگو قابل کنترل باشد.
 
رييس جامعه دامپزشكان کشور اضافه کرد: غالبا این بیماری با فرارسیدن تابستان و گرم شدن هوا انتشار انتشار پیدا می‌کنند و هموطنان باید تن‌ها گوشت دارای مهر اداره دامپزشکی را خریداری کنند.
 
محبی عنوان کرد: با توجه به این که تماس با خون و ترشحات فرد مبتلا نیز موجب انتقال این بیماری می‌شود، شناسایی به موقع، بستری و درمان علاوه بر کاهش میزان مرگ و میر اقدامی اساسی در پیشگیری از انتشار بیماری نیز محسوب می‌شود.
 
وی گفت: بیشترین موارد دام‌های آلوده در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است، اما به لحاظ اینکه چه تعداد تلفات انسانی داشته هنوز آمار دقیقی در دست نیست.
 
رييس جامعه دامپزشكان کشور یادآورشد: متاسفانه این بیماری واکسن ندارد، اما بهترین و موثرترین راه درمان آن رسیدگی سریع به افراد مشکوک به این بیماری بوده و همچنین رعایت نکات ایمنی به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک می‌کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
شهر ستان کوار یک کشتارگاه داره 50 سال پیش تا به حال در حال استفاده هست این خودش بیماری تولید میکنه نمیخاد کنگو بیاد دیگه
آخرین اخبار