بعیدی نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اعلام مدارک مورد نیاز ایرانیان مقیم انگلیس برای شرکت در رای‌گیری/ استقرار دوازده صندوق رای‌گیری در انگلیس

سفیر ایران در انگلستان در رابطه با نحوه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور انگلستان توضیحاتی ارائه داد.

سفیر ایران در لندن در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران مطرح کردبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، 5 روز تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، در همین راستا برای آگاهی از نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای ایرانیان مقیم انگلیس به گفتگویی مشروح با حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

*باشگاه خبرنگاران: در مورد نحوه برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري براي ايرانيان مقيم انگليس توضيح فرماييد؟

بعیدی‌نژاد: به موازات برگزاری انتخابات رياست جمهوری در سراسر ايران، هموطنان عزيز ما در خارج از كشور نيز اين فرصت را خواهند داشت كه در روز جمعه هفته آينده با نشاط و آرامش در تعيين سرنوشت كشور خود سهم مهم خود را ايفاء نمايند. سفارت جمهوری اسلامی ايران در لندن افتخار دارد كه تمامی تمهيدات لازم براي اين حضور موثر در انگليس را فراهم نمايد.

براي برگزاري بهتر انتخابات قصد داريم كه از همكاری تمامی مراكز فرهنگی در انگليس كه ايرانيان در آنها حضور دارند شامل مراكز اسلامی، مراكز آموزشی و اتحاديه‌های دانشجويی بهره‌مند شويم.

در اين چارچوب حدود يكصد و بيست نفر از فرهيختگان، علما، دانشمندان و جوانان عزيز تعيين شده اند كه  فارغ از تمايلات سياسي آنها ما از وجود آنها در برگزاری اين انتخابات بهره‌مند خواهيم شد تا انتخابات پرشوری را رقم بزنيم.

همه تلاش بر اين است كه ان شاالله برگزاری انتخابات نمايش خوبی از همبستگی و وحدت ميان تمامی ايرانيان را متجلی کند.  

* باشگاه خبرنگاران: آيا موانعي براي برگزاري اين انتخابات در انگليس وجود دارد؟

بعیدی‌نژاد: خوشبختانه با هماهنگی‌هايی كه با كشور ميزبان صورت گرفته است، تا اين لحظه هیچگونه مشكلي برای برگزاری سالم و امن انتخابات رياست جمهوری در انگليس وجود ندارد. در كنار هماهنگی با دولت ميزبان جلسات هماهنگی با تمامی دست اندركاران اجرايی و نظارتی بر انتخابات نيز گذاشته شده است و همه عزيزان در انتظار روز جمعه براي برگزاری انتخابات هستند.

* باشگاه خبرنگاران: صندوق هاي أخذ راي را در چه مكانها و شهرهايي مستقر می‌كنيد و تعداد آن چند صندوق است؟

بعیدی‌نژاد: مجموعا دوازده صندوق در يازده شعبه رأی در كشور انگلستان مستقر خواهند شد كه از اين تعداد شش صندوق در پنج شعبه در مناطق مختلف شهر لندن ( شامل دو صندوق در محل بخش كنسولی سفارت) و شش صندوق ديگر در شهرهای ديگر انگليس شامل منچستر، بيرمنگام، نيوكاسل، گلاسكو، ليدز و كارديف مستقر خواهند شد. انتخاب اين شهرها بر اساس پراكندگی جمعيتی هموطنان ايرانی در نظر گرفته شده‌اند ضمن اينكه اين شهرها در موقعيتهايی قرار دارند كه ايرانيان مقيم شهرهای ديگر انگليس نيز می‌توانند با يك سفر كوتاه خود را براي رأی دادن به اين شهرها برسانند.

* باشگاه خبرنگاران: مدارك مورد نياز براي راي گيري را اعلام بفرماييد؟

بعیدی‌نژاد: ايرانيان مقيم انگليس می‌توانند يا با گذرنامه معتبر و يا با شناسنامه رسمی ايرانی خود رأی بدهند. ما حتی برای آن دسته از ايرانيانی كه به‌دلايلی گذرنامه معتبر ندارند شرايط فوق العاده‌ای را در نظر گرفتيم كه بتوانيم با تلاش شبانه‌روزی همكاران بخش كنسولی خود برای آنها ظرف چهل و هشت ساعت گذرنامه صادر كنيم تا بتوانند بدون دغدغه در انتخابات شركت کنند.

*باشگاه خبرنگاران: تامين امنيت انتخابات به چه صورتي است آيا احتمال حادثه تروريستي همزمان با اين انتخابات وجود دارد؟

بعیدی‌نژاد: ما براي حفظ امنيت صندوق‌های رأی‌گيری هماهنگی‌های لازم را با مقامات مرتبط كشور ميزبان انجام داده‌ايم و از آنها خواسته‌ايم كه حفظ امنيت شعب رأی‌‌گيری را تضمين کنند.

 پليس انگليس درلندن كاملا در جريان جزئيات برگزاری انتخابات قرار دارد و قرار است مراقبت و گشت‌زنی كاملي را در محل شعب اخذ رأي به‌عمل آورد. علاوه بر اين اقدامات تكميلی از طرف خود ما نيز براي تضمين امنيت و آرامش هموطنان در شعب رای‌گیری پيش‌بينی شده است

* باشگاه خبرنگاران: با توجه به اختلاف زماني نتايج انتخابات چه زماني به وزارت كشور اعلام می‌شود؟

بعیدی‌نژاد: بعد از پايان زمان رای‌گيری، آرای اخذ شده بلافاصله از سوی عوامل اجرايی و نظارتی شعب شمارش شده و نتايج بلافاصله از طرق تعيين شده از سوی سفارت كشورمان در لندن به تهران منعكس می‌شود.

با توجه به حجم بالای آراي مردم شهرهای مختلف كشورمان، بدون شك تا قبل از پايان شمارش آرای مردم ايران، نتايج آرای ايرانيان خارج از كشور كه همان شب به تهران ارسال می‌شوند، در تجميع آرای كل محاسبه خواهند شد. اصولا تنها وقتي نتايج رسمی انتخابات اعلام خواهد شد كه رأی تمامی شعب از جمله شعب خارج از كشور به مقامات عالی وزارت كشور رسيده و شمارش شده باشند

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار