آخرین گزارش‌ها از تحولات میدانی عراق؛

موفقیت حشدالشعبی در ماموریت تاریخی آزادسازی «القیروان»/ تحقق اهداف مقاومت در مرحله دوم از عملیات محمّدرسول‌اللّه + تصاویر

نیروهای بسیج مردمی عراق طی ساعات گذشته، عملیات‌های گسترده‌ای را در حومه القیروان صورت دادند.

به‌ گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروهای بسیج مردمی عراق طی ساعات گذشته، عملیات‌های گسترده‌ای را در مناطق حومه القیروان صورت دادند.   
 
وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: بخش‌های اطلاعاتی تیپ زرهی 37 ارتش موفق شدند بخشی از ادوات و تسلیحات داعش را به‌تسلط خود درآورند.
 
با تلاش‌های پیگیرانه و مثال‌زدنی نیروهای اطلاعاتی فرماندهی لشکر نهم زرهی، محموله‌هایی از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی مورد استفاده تروریست‌های داعش علیه نیروهای عراقی در منطقه مشیرفة، به‌غنیمت نیروهای تیپ زرهی 37 درآمد.
 
بر اساس بیانیه وزارت دفاع؛ عناصر تکفیری با بهره‌گیری از این سلاح‌ها خسارات فراوانی را به نیروهای ارتش در عملیات آزادسازی نینوا وارد کردند.
 
در ادامه خبرگزاری اعلام‌الحربي نوشت که محموله‌هایی از سخت‌افزارهای نظامی و مواد انفجاری عناصر داعش که در بمب‌گذاری منازل شهروندان عراقی مورد استفاده قرار می‌گرفت، یافت شد.  
 
*روند موفقیت‌آمیز حشدالشعبی در ماموریت تاریخی آزادسازی «القیروان»
 
 موفقیت حشدالشعبی در ماموریت تاریخی آزادسازی «القیروان»/ تحقق اهداف مقاومت در مرحله دوم از عملیات محمّدرسول‌اللّه + تصاویر
 
نیروهای تیپ 41 حشدالشعبی ضمن استقبال از 150 شهروند خارج شده از تلعفر، اعلام کردند که بسیج مردمی عراق در ادامه مرحله دوم از عملیات محمّدرسول‌اللّه، انتقال خانوارهای آواره را به اماکن مخصوص اسکان آوارگان صورت می‌دهد.
 
بنابر اظهارات مقامات محلی استان نینوا، پایبندی حشدالشعبی به آزادسازی روستاها و نواحی مختلف موصل، به‌عنوان یک ماموریت تاریخی برای نیروهای بسیج عراق ثبت خواهد شد.
 
آزاد کردن منطقه «القیروان» در راس طرح‌های عملیات آزادسازی نینوا قرار دارد.
 
تروریست‌های داعش سه سال قبل و به‌منظور اشغال موصل، حملات خود را از این نقطه آغاز کردند، چرا که القیروان به‌دلیل نزدیکی با مرزهای سوریه از اهمیت اقتصادی خاصی برخوردار است.
 
*نیروهای بسیج عراق در سه کیلومتری القیروان
 
 موفقیت حشدالشعبی در ماموریت تاریخی آزادسازی «القیروان»/ تحقق اهداف مقاومت در مرحله دوم از عملیات محمّدرسول‌اللّه + تصاویر
 
نیروهای حشدالشعبی در دومین روز از پیشروی‌های خود به‌سمت منطقه القیروان و روستاهای اطراف آن در غرب موصل، با اجرای عملیات العزل و محاصره از سه جهت (شمال از سنجار) و (شرق از تلعفر) و (جنوب غرب از البعاج)، به سه کیلومتری حومه القیروان رسیدند.
 
در ادامه نیز با آزادسازی روستای الخنیسی در شمال قیروان که از مناطق راهبردی داعش به‌شمار می‌رفت، دستاوردی بزرگ در عرصه میدانی به‌وقوع پیوست.
 
با این اقدام، علاوه بر گرفتار شدن تروریست‌ها در جاده القیروان و البعاج در جنوب، مسیر القیروان و سنجار در شمال این منطقه نیز مسدود شد.
 
با ادامه عملیات، روستاهای  تل عزو، محمد زيد، هزيل، تل بنات، تل حائط، ام حجارة، مغير العبد، قرية الزميلة و عماش نیز از شر عناصر تکفیری آزاد شدند.
 
*مقر تروریست‌های داعش در شمال القیروان منهدم شد  
 
 موفقیت حشدالشعبی در ماموریت تاریخی آزادسازی «القیروان»/ تحقق اهداف مقاومت در مرحله دوم از عملیات محمّدرسول‌اللّه + تصاویر
 
یگان‌های موشکی حشدالشعبی موفق شدند محل تجمع و برگزاری جلسات تروریست‌های داعش را در روستاهای شمال القیروان هدف حملات مستقیم خود قرار دهند.
 
در ادامه جنگنده‌های نیروی هوایی عراق، دو خودروی بمب‌گذاری شده عناصر داعش را در مسیر مواصلاتی بین القیروان و البعاج هدف قرار دادند.
 
نیروهای بسیج مردمی ضمن انهدام یک خودروی زرهی داعش در جنوب القیروان، توانستند طی عملیات پاکسازی؛ انباری شامل تجهیزات، ادوات نظامی و سیستم‌های پرتاب‌کننده موشک را کشف و ضبط کنند.
 
*امدادرسانی به آوارگان حومه القیروان در مرحله دوم عملیات محمّدرسول‌اللّه
 
نجات 1100 خانواده و خارج کردن آن‌ها از روستاهای پیرامون ناحیه القیروان به‌اتمام رسید.  
 
مراکز پزشکی، امنیتی و لجستیکی حشدالشعبی روند انتقال شهروندان بی‌خانمان را به چادرهای آوارگان انجام داده و کمک‌های غذایی و پزشکی لازم را به این افراد ارائه می‌دهند.
 
لازم به‌ذکر است که تروریست‌های داعش از این افراد به‌عنوان سپر انسانی برای مقابله با حملات نیروهای عراقی استفاده می‌کردند.
 
*مین‌روبی نقاط آزادسازی شده از سوی یگان‌های مهندسی رزمی حشدالشعبی
 
 موفقیت حشدالشعبی در ماموریت تاریخی آزادسازی «القیروان»/ تحقق اهداف مقاومت در مرحله دوم از عملیات محمّدرسول‌اللّه + تصاویر
 
یگان‌های مهندسی میدانی در دومین روز عملیات، ماموریت پاکسازی روستاها و جاده‌های آزادسازی شده از بمب‌های دست‌ساز و هم‌چنین مین‌‌روبی این مناطق را اجرایی کردند.
 
مرکز مهندسی نظامی با پیشروی در بخش‌های مختلف، به ایجاد خطوط تدافعی موقت و حفر تونل‌هایی برای امنیت نیروهای عراقی و جلوگیری از هدف قرار گرفتن آن‌ها از سوی خودروهای زرهی داعش اقدام کردند.
 
با توجه به این‌که موقعیت جغرافیایی القیروان به‌جهت نزدیکی با مرزهای مشترک عراق و سوریه، از اهمیتی راهبردی برخوردار است، آزادسازی این ناحیه می‌تواند دشواری‌های میدانی بسیاری را در مناطق شمال غربی عراق گره‌گشایی کند.
 
در حال حاضر مهم‌ترین مناطقی که تروریست‌های حاضر در عراق  و سوریه به‌صورت مشترک و غالبا به‌منظور فرار از صحنه‌های نبرد با نیروهای مقاومت استفاده می‌کنند، نواحی منتهی به نقاط مرزی مشترک دو کشور است.
 
آزادسازی مناطق واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق، گامی بلند در جهت ارتقای امنیت و متوقف کردن عملیات‌های تروریستی در استان‌های نینوا و دیرالزور در دو کشور به‌شمار می‌رود.
 
گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/
     
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار