یزد؛

اجرای طرح من یک موزه دار کوچکم در یزد

به ‌مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی، طرح من یک موزه دار کوچکم در موزه آیینه و روشنایی استان یزد برگزار شد.

فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛گفت: این طرح در راستای گسترش فعالیت های کودکان در امر موزه داری و با هدف ایجاد کار مشارکتی و خلاقانه بین کودکان با مشارکت آموزش و پرورش استان در موزه آیینه و روشنایی استان یزد برگزار شد.

 دانش یزدی افزود: در جهان امروز کودکان و نوجوانان باید با میراث فرهنگی جامعه خود آشنا شوند آگاه کردن کردن نسل آینده با تاریخ سرزمین شان سبب می‌شود که آن ها به پاسداشت فرهنگ ملی خود علاقه‌ مند شوند و در پی آن رفتارهای مسئولیت‌پذیرتری که نشانه رشد شهروندی است، انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ موزه‌ای یکی از راه‌های موثر برای بالا بردن درک پدیده ‌های فرهنگی در این گروه از مخاطبان است، گفت: علت توجه به کودکان در این زمینه و برگزاری این طرح در بین آنها این است که در آینده نسلی متفاوت داشته باشیم. نسلی که اهمیت بیشتری به تاریخ و میراث فرهنگی کشور بدهد و این میسر نخواهد شد مگر اینکه نگاه راهنما یا برنامه ریز به آینده باشد و توقع نداشته باشد که به زودی تنیجه ثمر بخشی به دست بیاورد.

این مقام مسئول در پایان برگزاری این طرح را مفید ارزیابی کرد و عنوان کرد: فعالیت هایی نظیر مشارکت دادن کودکان در مدیریت موزه ها و دادن نقش هایی در قالب بازی و برنامه ای سرگرم کننده میتواند حس مسئولیت کودکان را در قبال موزه ها تقویت کند.

در این طرح 82 دانش آموز از مقطع سوم دبستان حضور داشته که پس از بازدید از موزه آیینه و روشنایی در کارگاه های سفال، نقاشی و تجسس در موزه،نیز شرکت کردند.

شایان ذکر است: در کارگاه سفال تعدادی از دانش آموزان به ساخت اشیایی که داخل موزه از آن بازدید کرده بودند پرداختند و تعدادی دیگر از آنها در کارگاه نقاشی، بلیط های ورودی موزه را با خلاقیت ذهنی خود طراحی کردند و همچنین در کارگاه تجسس نیز تعدادی دیگر از دانش آموزان مشکلات و نواقص موزه و نظرات و آرزوهای خود را درباره این مکان در برگه هایی نوشته و به قسمت هایی از موزه چسباندند.

گفتنی است: این طرح توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با هدف آشنایی کودکان با موزه ها و آثار تاریخی استان و همچنین ایجاد یک کار مشارکتی و خلاقانه بین آنها برنامه ریزی و اجرا شد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار