لاسجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نمایش میتینگ رهبران عربی در محضر ترامپ/ تلاش‌ سعودی‌ها در تشکیل ناتوی عربی بی‌ثمر است

تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به سفر ترامپ به ریاض گفت: عربستان به دلیل رقابت‌هایی که در منطقه با ایران، سوریه و دیگر کشورها دارد، تلاش‌ می‌کند حمایت‌های بیشتری از واشنگتن بگیرد.

لاسجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:حسن لاسجردی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست‌ خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر ترامپ به عربستان اظهار داشت: سعودی‌ها تلاش می‌کنند با دعوت از رهبران کشورهای عربی و اسلامی نمایشی از میتینگ رهبران در محضر ترامپ را برگزار کنند و یک بار دیگر کشورهای عربی-اسلامی را مانند دوره‌ای که علیه اسرائیل قیام کردند با اهداف دیگری تبدیل به نیروی واحد کنند و با ایجاد مرکزیت سیاسی_نظامی «ناتوی عربی» تشکیل دهند. 

لاسجردی با تاکید بر اینکه عربستان به دلیل رقابت‌هایی که در منطقه با ایران، سوریه و دیگر کشورها دارد، تلاش می‌کند حمایت‌های بیشتری از  آمریکا بگیرد، گفت: سفر ترامپ به ریاض بیش از آن که برای واشنگتن مهم باشد برای سعودی‌ها مهم است تا زمینه‌ای را برای رسیدن به اهدافشان ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه عربستان در بحران‌های یمن، سوریه و... تلاش کرد، ائتلاف‌هایی را برای ارتقای جایگاه خودش و میدان‌داری از تحولاتی که به دنبالش است ایجاد کند، افزود: ارتش یا ائتلاف عربی بخشی از تفکرات عربستانی‌هاست که معمولا به نتیجه نمی‌رسد.
 
لاسجردی اضافه کرد: عرب‌ها  وابستگی‌های متعددی به کشورهای مختلف دارند، به همین دلیل در رابطه با مدیریت و سهمیه‌بندی کمکهای مالی دچار تشتت می‌شوند و در اتحادهایشان موفق نمی‌شوند. 

تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: عربستان به دلیل جایگاهی که در جهان اسلام برای خود قائل است و به دلیل بحثهای مربوط به مدیریت انرژی و سرمایه‌گذاری‌های متعددی که در بازار آمریکا دارد در خصوص روابط تجاری، سیاس و اقتصادی خود با آمریکا حساس است.

لاسجردی در ادامه اظهارات خود درباره روابط تهران و ریاض هم اظهار داشت: این دو کشور دوره‌های مختلفی را در خصوص روابطشان تجربه کرده‌اند که برخی دوران‌ها پرچالشی بوده که به دنبال آن تنش‌زدایی‌ صورت گرفته است اکنون هم نحوه اعلام مواضع و تبیین شرایط  و همچنین اثرگذاری چهره‌ها و مقامات سیاسی دو کشور در جهت تنش‌زدایی موثر هستند.

وی تاکید کرد: البته شرایط عربستان در وضعیت فعلی با دوره های قبل متفاوت است و این کشور را تیمی مدیریت می‌کنند که دارای تجربه و پختگی سیاسی لازم نیستند و از طرف دیگر افرادی به دنبال اقدامات هیجانی هستند بنابراین آن چه که مهم است جمهوری اسلامی ایران سیاست خود در برابر عربستان را به صراحت اعلام کرد و محکم هم ایستاده و تنها باید مواظب اقدامات و هماهنگی‌هایی که سعودی‌ها در جاهای دیگر انجام می‌دهند باشد تا آسیبی متوجه کشور نباشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار