مقدم خبر داد

نخستین برنامه پایش زیستگاه ها و آماربرداری سمندرهای در معرض تهدید اجرایی شد

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی گفت: نخستین برنامه جامع پایش زیستگاه ها و آماربرداری سمندرهای در معرض تهدید ایران در راستای برنامه ملی حفاظت از سمندرها اجرا شد.

نخستین برنامه پایش زیستگاه ها و آماربرداری سمندرهای در معرض تهدید اجرایی شدبه گزارشگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان  آب‌های داخلی همگام با برنامه های حفاظت و مدیریت گونه های جانوری در معرض تهدید و انقراض در نخستین گام در برنامه جامع کشوری، پایش زیستگاه ها و آماربرداری از سمندرهای ایران را در دستور کار قرار داد. 

مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی از اجرای موفق برنامه پایش و آماربرداری سمندر غارزی گرگانی، سمندر جویباری ایران، سمندر لرستانی، سمندر کردستانی، آتشین و سمندر آذربایجان در استان های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان خبر دارد. 

مقدم گفت: با توجه به ظرفیت های قانونی پیش بینی شده در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و لزوم اجرایی شدن برنامه عمل حفاظت گونه های جانوری در معرض تهدید و تصویب آن در شورای برنامه ریزی استان و تعیین ردیف اعتباری مستقل جهت تامین منابع و لزوم همکاری همه جانبه تمام دستگاههای ذیربط برای عملیاتی شدن برنامه های مذکور، برنامه راهبردی حفاظت و مدیریت سمندر کوهستانی لرستان تدوین و همچنین شیوه نامه اجرای آن به استانهای خوزستان و لرستان که از زیستگاه اصلی این گونه هستند ابلاغ شد. امید است با تشکیل کارگروههای تخصصی در استان ها اقدامات عاجلی در حفاظت از این گونه صورت پذیرد.

وی ادامه داد: برنامه ریزیها در خصوص شناسایی و پایش زیستگاه های سمندر لرستانی در استان لرستان و خوزستان انجام شده و اجرای برنامه آماربرداری از زیستگاه های منتخب به زودی صورت خواهد گرفت.

مسعود ابراهیم تهرانی رئیس گروه خزندگان و دوزیستان گفت: از میان 7 گونه سمندرهای ایران، 4 گونه آن در معرض تهدید هستند و در مورد سایر آن‌ها نیز اطلاعات پراکنده ای وجود دارد. از این رو با هدف حفاظت از نسل این جانوران گروه کارشناسی خزندگان و دوزیستان با همکاری کارشناسان استانی به جمع آوری اطلاعات دقیق پراکنش گونه و بررسی و ارزیابی زیستگاه ها اقدام نموده و با بررسی پوشش گیاهی و چگونگی وضعیت چشمه ها و برکه ها و عوامل تهدید کننده، نسبت به آماربرداری سمندرها اقدام کردند. 

تهرانی گفت: متاسفانه عمده ترین تهدید معطوف به تخریب و تغییر وضعیت چشمه ها و برکه هایی است که برای مصارف کشاورزی و دامداری توسط روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می گیرد. البته ناآگاهی و عدم شناخت از وضعیت سمندرهای ایران برای جوامع بومی یکی از علل بروز چنین رفتارهایی است. آموزش و اطلاع رسانی در زیستگا های سمندرهای ایران که در برنامه های آتی دفتر حیات وحش است در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار