مسئولان تدبیر کنند؛

جوانان را دریابید تا چرخ بازار کار بچرخد / قوانین بانک ها دست‌اندازهای دست و پاگیر

بیکاری معظلی که هنوز بعد از گذشت چند وقت اخیر با وجود وعده های مسئولان هنوز فکری به حال آن نشده و به جای حمایت مسئولان به آن توجه کمتر هم می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  براساس آخرین آمار رسمی ارائه شده  از سوی وزارت کار، بیش از ۳ میلیون ۲۰۰ هزار بیکار در کشور وجود دارد که آمار غیر رسمی این میزان را بیش از ۶ میلیون نفر اعلام می کند.نکته قابل توجه در این خصوص درصد بالای بیکاران فارغ التحصیل از دانشگاه های کشور با مدارک کارشناسی به بالا هستند که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود.

این تعداد بیکار باعث شده تا موضوع اشتغالزایی به  یکی از مطالبات عمومی مردمی تبدیل شود تا جایی که در مناظرات اخیر ریاست جمهوری یکی از نقاط مورد تاکید همه نامزدها لزوم برنامه ریزی برای ایجاد شغل در کشور بود.

بیکاری می تواند یک کشور را با آسیب های مختلفی خصوصا در حوزه آسیب های اجتماعی وفرهنگی روبه رو نماید که جبران آن بسیار سخت خواهد بود زیرا افراد بیکار به دلیل نبود درآمد وارد عرصه های می شوند که نتیجه ای جز تباهی به دنبال نخواهد داشت.

در این میان دولت ها می توانند با نقش حمایتی و مجلس شورای اسلامی با تسهیل در قوانین کسب و کار ، زمینه ایجاد شغل و به حرکت در آمدن چرخه تولید کشور را تسریع بخشند.

با وجود همه مشکلات در حوزه کسب و کار کشور، هنوز هستند جوانانی که با ریسک پذیری و نشاط جوانی خود، با کم ترین امکانات دست آوردهای مهمی را کسب می کنند که تنها نیاز به حمایت دارند تا استعداد های آن بیشتر شکوفا گردد.

اشتغالزایی با دست خالی

به همین منظور به سراغ جوانی رفتیم  که توانسته اقدام وعمل را انجام دهد و در شهرستان گناباد قدمی بردارد که شاید در ابتدا برای برخی از مسئولان این شهر باور کردنی نبود.

محمد ابراهیمیان یک سال می شود در شهرک صنعتی گناباد مشغول به فعالیت شده و توانسته در همین مدت به  اولین تولید کننده  محصولات برق بخش خصوصی منطقه خراسان تبدیل شود.

وی استاد دانشگاه است ولی دو سال پیش به این نتیجه رسید که تدریس او را اغنا نمی کند و نیاز است قدمی در مسیر اشتغالزایی برای جوانان برداشته و شهرش را از وابستگی به شهرستان های همجوار کم نیاز کند.

مسئولان جوانان را باور ندارند

وی می گوید در ابتدا که ایده این طرح به ذهنم رسید کسی باورش نداشت و برخی حتی به سخنان من می خندیدند ، ولی نکته مهم این است که هنوز برخی از مسئولین جوانان و قدرت آنها در انجام کار را باور نکرده اند در صورتی که مقام معظم رهبری توصیه کرده اند کار ها را به جوانان واگذر کنید تا کشور بیمه شود.

این تولید کننده گنابادی در خصوص سختی های راه اندازی کارخانه خود می گوید: یکی از مشکلاتی که پیش روی سرمایه گذار و جوانان وجود دارد، روند اداری بسیار زیاد برای اجرای طرح ها است و امسال که به نام تولید و اشتغال نامگذاری شده است مجلس شورای اسلامی می تواند با روان سازی برخی قوانین کمک شایانی به تولید کنندگان داشته باشد.

وی ادامه می دهد: راه اندازی یک مجموعه اشتغال زا و تولیدی، براساس سرمایه یک فرد به وجود نمی آید و این تسهیلات ارزان قیمت هستند که می توانند به این افراد کمک کنند، اما انواع ضمانت ها و یا قوانینی که بانک ها پیش روی سرمایه گذار می گذارد باعث می شود تا فرارسیدن زمان دریافت تسهیلات ، از برنامه طراحی شده خودشان عقب بیفتد و هزینه ها نیز چند برابر می شود، در صورتی که اگر تسهیلات به موقع به دست متقاضی راه اندازی واحد کسب و کار برسد می تواند زودتر کار خود را آغاز نماید.

در ادامه تاکید می کند: جوانان ما نباید به شرایطی که دارند عادت کنند و باید خودشان برای کار و تولید قدمی برداشته و منتظر دولت نباشند و این بخش خصوصی است که می تواند مشکل بیکاری را حل کند.

این تولید کننده گنابادی در ادامه توصیه ای به جوانان دارد و تصریح می کند: نباید از کار و شکست ترسید،بلکه باید جوانان قدرت ریسک پذیری خود را افزایش دهند و نه تنها برای خود که برای چند نفر دیگر نیز ایجاد اشتغال داشته باشند.

وی ادامه می دهد:کار کردن همیشه پشت میز نشستن نیست، من مدرک دکترا دارم ولی اگر لازم باشد برای پیشرفت کارم به کارگرها نیز کمک می کنم و یا خیلی از کارهای ساختمانی را خودم انجام دادم تا در هزینه ها صرفه جویی شود.

با کار از افسردگی رهایی یافتم

در ادامه حضور در این مجموعه تولیدی،به سراق یکی از جوانانی می رویم که مشغول فعالیت بوده و دقایقی نیز با وی به گفتگو می نشینیم.

حسین شجاعی می گوید: حدود شش ماه می گذرد که در این مجموعه مشغول به کار است و قبلا کاری نداشته و بیکار بوده است.

وی ادامه می دهد: در زمان بیکاری  افسردگی و مشکلات زیادی داشتم ولی از وقتی مشغول به کار شده ام، روحیه ام به کلی عوض شده و نزدیک یک ماه است که ازدواج کرده تشکیل زندگی داده ام.

شجاعی در حالی که عرق های پیشانی خود را خشک می کند می گوید: کار برای مرد یک تفریح است و اگر مرد نتواند کار کند دچار مشکلاتی می شود که ده ها آسیب در جامعه ایجاد می کند.
منبع: مهر
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
هر کاری را باید بوقتش انجام داد
متاسفانه مسئولین انقدر دست رو دست گذاشتن که الان اکثر جوانان دیگر پیر شدنو بیکارو مجرد موندن !!!