خشکی ۶۰ درصدی تالاب هورالعظیم/ وزارت نفت موانع ورود آب به تالاب را برطرف کند

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به خشکی ۶۰ درصدی تالاب هورالعظیم گفت:برای احیای تالاب هورالعظیم وزارت نفت باید موانع سد راه ورود آب به تالاب را برطرف کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم ساعدی عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان درباره اظهارات رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه تالاب هورالعظیم احیا شده و گاومیش داران و صیادان به منطقه بازگشتند با انتقاد از اینکه 60 درصد این تالاب خشک است، گفت: خانم ابتکار چطور چنین اظهاراتی را مطرح می کند وقتی اندک آبی که در این تالاب جریان دارد حاصل روانه کردن پساب مزارع نیشکر است.

وی  با انتقاد از اینکه وضعیت تالاب‌هورالعظیم بحرانی بوده و ریزگردهای ناشی از خشکی آن سلامت مردم خوزستان را تهدید می کند،افزود: متاسفانه نزدیک به 50 هزار از تالاب هورالعظیم توسط وزارت نفت به سکو و پایگاه های نفتی تبدیل و خشک شده است؛ چرا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد چنین اقدامات غیراساسی وزارت نفت سخن نمی گوید که هر روز آمارهای غیرواقعی از احیای تالاب را به رسانه ها ارائه می کند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان آبگیری تالاب ها و رهاسازی آب در رودخانه های خوزستان را مهمترین راهکار مهار ریزگردها دانست و گفت: برای احیای تالاب هورالعظیم باید آب کرخه در هورالعظیم رهاسازی شود و موانع سد راه ورود آب به تالاب از سوی وزارت نفت برطرف شود.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت تالاب هورالعظیم با شفافیت بیشتری با مردم سخن بگوید، افزود: در گذشته 1000 گاومیش دار در حاشیه هور زندگی و امرار معاش می کردند که با توجه به وضعیت بحرانی و کاهش میزان آب هورالعظیم گاومیش های آنها به بیماری های زیادی مبتلا شدند که سازمان دامپزشکی علت این بیماری ها را استفاده از آب راکد و گندیده هور اعلام کرد از این رو گاومیش داران با مشکلات زیادی مواجه و معیشت آنها با مشکل اساسی روبرو شد.

وی با یادآوری آخرین جلسه هیات دولت در اسفند سال 95، گفت: طبق مصوبه این جلسه وزارت نیرو موظف شد تالاب‌های استان خوزستان را در اولویت آبگیری قرار داده تا قسمتی از ریزگردها با این اقدام مهار شود اما متاسفانه به مدت یک هفته این مصوبه از سوی وزارت نیرو  اجرایی و سپس به دلیل مشکلات ایجاد شده برای صنایع نفت از ورود آب به هورالعظیم جلوگیری شد که در این رابطه مردم با مشکلات زیادی روبرو شدند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: البته استاندار خوزستان در این رابطه نشستی را با مجریان میادین نفتی آزادگان داشت که در این جلسه توافق شد تا خردادماه سال جاری مسئولان نفتی تجهیزات و ابزارآلات نفتی را جمع آوری تا دریچه های ورودی آب به مخازن شماره 3 و  4 ومابقی مخازن باز و تالاب آبگیری شود.

ساعدی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در آستانه خرداد قرار داریم بنابراین بهتر است دولت هر چه سریع تر نسبت به اجرای مصوبه مذکور برای احیای تالاب هورالعظیم اقدام کند.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مستندات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با احیای تالاب هورالعظیم باید بر اساس واقعیات باشد، تصریح کرد: مردم خوزستان از اعلام آمارهای متناقض درباره تالاب هورالعظیم و ریزگردها خسته شده و به تنگ ها آمده اند بهتر است رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تکرار چنین آمارهای واهی و غیرواقعی دست برداشته و واقعیات ها را به مردم بازگو کند.


منبع:خانه ملت

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.