گزارش/

کلاهبرداری جدید دستفروشان پایتخت!/ بساط گسترانی که اجناس تاناکورایی می‌فروشند

برخی از دستفروشان تهرانی، این روز‌ها در سایه فروش اجناس بی کیفیت کلاه شهروندان پایتخت را بر می‌دارند.

کلاهبرداری جدید دستفروشان پایتخت!/ بساط گسترانی که اجناس تاناکورایی می‌فروشندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهر تهران و پایتخت نشینان سال های سال است که با معضل دستفروشی و حاشیه هایی که برخی از دستفروشان رقم می زنند روبرو هستند.

حاشیه هایی که گاهی باور آن سخت و دور از ذهن است؛ یکی از این حواشی، ارایه اجناسی با کیفیت بسیار پایین است که معمولا نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد و گاهی برای آن ها دردسرساز می‌شود.

*کلاهبرداری دستفروشان با لباس های 3000 تومانی

ظرف چند روز گذشته تعدادی دستفروش، با ارایه و فروش لباس در برخی از نقاط شهر تهران، اقدام به بساط گستری می کنند. وجه تمایز این دستفروشان با سایر بساط گستران، در این است که اجناس خود را با قیمت بسیار پایین (3000تومان) به مشتری می فروشند، اما اجازه و فرصت اینکه فرد بداند که لباس را با چه کیفیتی خریداری کرده است را به او نمی دهند؛ در واقع به بهانه ارزان فروشی، فرصت دقت مشتری را از وی سلب می کنند.

یکی از مشتریان این دستفروشان زن نسبتا جوانی است که می گوید: یک روز عصر از یکی از دستفروشانی که در یکی از فرعی های خیابان آزادی بساط می کند، لباسی را خریدم؛ فروشنده در آن لحظه اجازه اینکه بدانم چه خریده ام را به من نداد و تنها تعداد محدودی از مدل ها را برای نمونه به سایر مشتریان خود نشان می داد. وقتی لباس را به خانه بردم، تنها چیزی که داخل نایلون مشاهده کردم، یک لباس پاره و بدون دکمه بود. 

او می گوید: بعد از کلی پرس و جو دستفروش را پیدا کردم و به او معترض شدم، فروشنده با تندی با من برخورد کرد و مدعی شد که تو این لباس پاره را از ما نخریده ای و به هیچ عنوان زیر بار نرفت.

دختر جوان دیگری که از این دستفروشان خرید کرده و با مشکل مواجه شده است از ترفند کلاهبرداری این بساط گستران اینگونه می گوید: قیمت بسیار پایین و شکیل بودن مدل‌هایی که فروشنده روی دست می گیرد، باعث شد تا من هم مثل بسیاری از دیگر شهروندان اقدام به خرید کنم؛ اما وقتی پلاستیک لباس را در منزل گشودم، با لباسی کهنه و پاره مواجه شدم.

نارضایتی مشتریانی که از دستفروشان خرید می کنند و آسیب‌های ناشی از خرید اجناس فاقد کیفیت، موضوعی است که مشکلات متعددی را رقم می زند. رسیدگی به این مشکلات علاوه بر نظارت و توجه مسئولان، هوشیاری و دقت شهروندان و جدی گرفتن هشدارها از سوی آن‌ها را می طلبد.

*مسئولان، از دستفروشان کلاهبردار غفلت نکنند

محمدصادق زمانی مدیر روابط عمومی شهربان شهرداری تهران گفت: دستفروش های نیازمند شهر تهران در اسفندماه سال 95 توسط سازمان شهربان شهرداری ساماندهی شدند و ادامه اجرای این طرح به واحد ساماندهی شهرداری سپرده شد.

وی افزود: شرکت شهربان و عوامل رفع سد معبر، در موارد متعددی با افرادی که در قالب دستفروشی به کلاهبرداری از شهروندان اقدام می‌کنند مواجه شده و به دلیل نداشتن اختیارات قانونی در این حوزه امکان ورود نداشته است. در چنین مواردی وظیفه نیروی انتظامی و تعزیرات است که مراتب فوق را پیگیری و از وقوع جرایمی که در سایه دستفروشی رخ می دهد، جلوگیری کنند.

مدیرروابط عمومی سازمان معبر شهرداری تهران در خصوص کلاهبرداری برخی از دستفروشان، تصریح کرد: اغلب دستفروشانی که از مشارکت در طرح ساماندهی اجتناب کردند، کالای قاچاق و بی کیفیت را به مشتریان ارایه می دهند و در بیشتر موارد نیز قیمت کالای مورد فروش آن ها بسیار پایین است.

زمانی افزود: عوامل شرکت شهربان در برخی موارد شاهد خرید و فروش موادمخدر در میان دستفروشان در کنار اجناسی که ارایه می کنند بوده و همواره بر عدم خرید مردم از این قبیل دستفروشان به مردم هشدار می دهد.

وی تأکید کرد: شهروندان در وهله نخست، از خرید از دستفروشانی که در طرح ساماندهی مشارکت نکردند خودداری کرده و هر گونه شکایت خود را با تعزیرات حکومتی و عوامل انتظامی در میان بگذارند.
 
*نارضایتی کسبه از حضور دستفروشان

برخی از کسبه نیز، نسبت به معضل دستفروشی و ایجاد مزاحمت های مختلف، در معابر شهری معترض بوده و خواهان رسیدگی مسئولان در پیگیری ساماندهی نهایی دستفروشان هستند.

بساط گستری دستفروشان جلوی برخی از مغازه ها، موجب ازدحام و بی نظمی در سطح شهر و بعضا بروز درگیری و سایر ناهنجاری‌های اجتماعی می شود.

پر واضح است که در حوزه نظارت بر فعالیت دستفروشان پایتخت، نهادهایی چون سازمان حمایت از مصرف کنندگان، تعزیرات حکومتی و وزارت بهداشت دارای مسئولیت هستند؛ تأمین سلامت و امنیت جسمی و روانی مردم از جمله مواردی است که در سایه هوشیاری و خدمتگزاری مسئولان محقق می شود.

گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.