مخاطبان خارجی می‌خواهند بیشتر ایران را بشناسند

انتخاب سوژه و موضوعی كه به ملیت خاصی مربوط نشود هم برای همگان قابل فهم است و هم اینكه قابلیت بین‌المللی شدن را دارد.

مخاطبان خارجی می‌خواهند بیشتر ایران را بشناسند
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرعباس ربیعی، كارگردان فیلم بلند «ماه در خانه» كه اثرش در بازار فیلم كن حضور دارد، معتقد است: انتخاب سوژه و موضوعی كه به ملیت خاصی مربوط نشود هم برای همگان قابل فهم است و هم اینكه قابلیت بین‌المللی شدن را دارد.
 
این فیلم‌ساز در گفت‌و‌گویی با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری به بهانه حضور فیلمش در بازار جهانی كن، گفت: امیدوارم برای «ماه در خانه» و تمام فیلم‌های راه یافته ایرانی به بازار كن اتفاقات خوبی بیفتد. باشگاه فیلم سوره نیز به طور جدی برای پخش فیلم‌ها در دیگر عرصه‌های بین‌الملل پیگیر است.
 
وی در پاسخ به اینكه آیا در زمان ساخت فیلم «ماه در خانه»، نگاه بین‌المللی به موضوع داشتید، خاطرنشان كرد: من فیلمم را برای مخاطبان داخلی ساختم؛ چون موضوع فیلم مدافعان حرم بود و كاملا بومی بود. بنابراین اصلا انتظار نداشتم برای مخاطب بین‌المللی هم این موضوع مفهوم باشد. اما با پیگیری‌های خوب همكاران فیلم سوره این اثر به كن راه یافت و امیدوارم در جشنواره‌های دیگر هم موفق باشد.
 
او درباره اینكه در آثار سینمایی باید چه شاخصه‌هایی رعایت شود تا بتوان در آن ها حرف جهانی زد، تاكید كرد: به نظرم اصل اولیه در این گونه آثار انتخاب سوژه و موضوع است كه دقت شود موضوع مختص به یك ملیت خاص نباشد، حتی اگر موضوع داخلی كشورمان هم باشد باید با زبان تمام انسان‌ها بیان شود تا برای همه مردم جهان و مجامع‌ بین‌المللی قابل فهم باشد.  
 
ربیعی بیان كرد: اساسا یكی از مهم‌ترین خصوصیات سینما كه آن را از دیگر هنرها متمایز می‌كند، این است كه زبان مشترك همه آدم‌هاست. ما اگر بتوانیم در سینما موضوعی را درست مطرح كنیم، همه انسان‌ها متوجه مفهوم اثر می‌شوند. از طرف دیگر ارزش‌های اخلاقی و دینی بر پایه فطرت انسانی بنا شده و درواقع همه ما به این موضوع آگاهیم.
 
كارگردان فیلم «ماه در خانه» در بخشی دیگر از گفت‌و‌گویش با اشاره به استقبال مخاطبان خارجی از فیلم‌های ایرانی اظهار كرد: به نظرم مخاطبان خارجی در بخش فرم كاملا بی‌نیاز شده‌اند و نیازی به فرم جدید ندارند؛ چون آنقدر فرم‌های خوب از كشورهای دیگر دیده‌اند كه فكر نمی‌كنم از آثار ایرانی فرم برایشان مهم باشد. احساس می‌كنم مخاطبان خارجی در مقابل سینمای ایران، بیشتر مضمون و موضوع فیلم را مدنظر قرار می‌دهند و به شدت از این بخش استقبال می‌كنند. آنچه كه در این زمینه واضح است این است كه مخاطب بین‌الملل دنبال این است كه ایران را بیشتر بشناسد چون زبان و نگاه ایرانی را دوست دارد.
 
امیرعباس ربیعی در پایان صحبت‌هایش در پاسخ به اینكه رشد سینمایی حوزه هنری در عرصه بین‌المللی را چطور ارزیابی می‌كند، گفت: با توجه به ظرفیت حوزه هنری، هنوز در بخش بین‌الملل به آن مرتبه نرسیده است؛ چون به نظرم حوزه خیلی بیشتر از آنچه كه هست می‌تواند به عنوان یك كمپانی در دنیا شناخته شود. اما ناگفته نماند كه طی این چند سال اخیر اقدامات خوبی داشته است ولی اگر با برنامه و تمركز بیشتر و تخصص بهتر این راه را ادامه بدهد، قطعا توان بهتر از این‌ها را دارد. امیدوارم همه آثار حوزه هنری در جشنواره‌ها بدرخشند.    
 
بازار فیلم كن كه هر سال هم‌زمان با جشنواره بین المللی فیلم كن برگزار می شود، 27 اردیبهشت‌ماه با حضور توزیع كنندگان، خریداران، نمایندگان كمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی و نمایندگان جشنواره‌های معتبر بین‌المللی آغاز به كار كرد و تا 5 خردادماه ادامه دارد.
 
گفتنی است؛ سازمان سینمایی حوزه هنری با 5 فیلم بلند سینمایی، 4 فیلم مستند و مجموعه‌اى از فیلم‌هاى كوتاه در بازار فیلم جشنواره كن حضور دارد.
 
 
 
انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار