زاهدان؛

سيستان و بلوچستان قطب پرورش شتر در كشور

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سیستان و بلوچستان گفت: سيستان و بلوچستان با داشتن نيمي از جمعيت شتر ايران قطب پرورش اين دام در كشور است.

سيستان و بلوچستان قطب پرورش شتر در كشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،رضا نجفی افزود: از مجموع حدود 150 هزارنفر شتر در كشور 75 هزار نفر در اين استان نگهداري مي شود به همين دليل سيستان و بلوچستان در پرورش شتر رتبه اول كشور را به خود اختصاص داده است و قطب پرورش اين دام در ايران محسوب مي شود.
 
وی تصریح کرد: در راستاي اجراي سند توسعه پرورش شتر و با هدف ساماندهي، هويت دار كردن و اجراي برنامه اصلاح نژاد شتر و كنترل قاچاق بيش از 30 هزارنفر شتربومي استان با تخصيص بيش از 15ميليارد ريال اعتبار پلاك كوبي شده است.
 
نجفی با بيان اين كه سال گذشته بيش از 2 هزار و 700 تن گوشت شتر در استان توليد شد ادامه داد: 6 هزار و 700 نفر شتر بومي سيستان و بلوچستان به صورت زنده به استان هاي يزد، اصفهان، قم و خراسان رضوي حمل شده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان همچنین در ادامه با اشاره به تدوین سند پرورش شتر در استان گفت: سند توسعه پرورش شتر استان با توجه به ظرفیت بالای منطقه تدوین شده است.
 
نجفی افزود: این سند با هدف استفاده مطلوب و مفید از ظرفیت های موجود سیستان و بلوچستان در زمینه تولیدات شتر و ساماندهی پرورش شتر شیری و تولید شیر آن به عنوان یک محصول ارگانیک و هدایت بخشی از شترهای جوان به واحدهای پرواربندی برای پروار و تامین بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز بازار تدوین شده است.
 
وی ادامه داد: بر اساس این طرح  جایگاه های بهداشتی سنتی و مراکز جمع آوری شیر در مناطق مستعد پرورش در سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: مهمترین بخش و اعظم نیاز گوشت شتر در کشور از این استان وارد بازار می شود.
 
نجفی بیشترین علت تلفات شتر را زاد و ولد این حیوان در بیابان های عنوان کرد و گفت: در این راستا نیز طرحی برای ساماندهی ارائه شده تا از تلفات شتر در بیابان ها جلوگیری شود.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار