ایران زمین/ 93

شیروان؛ شهری 7000 ساله + تصاویر

شیروان، عنوان شهری است که 7000سال قدمت دارد. این شهر در استان خراسان شمالی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شیروان، عنوان شهری است که 7000سال قدمت دارد. این شهر در استان خراسان شمالی قرار گرفته و دومین شهر بزرگ و مهم این استان به حساب می‌آید.
 
شیروان؛ شهری 7000 ساله + تصاویر 

نام شیروان منسوب به نقش شیری است که شکل و شمایل آن در دامنه کوهی که در فاصله چند کیلومتری جنوب شهر وجود دارد. این نقش با سنگ‌هایی درست شده که از نظر جنس، نوع و رنگ با سنگ‌های کوه‌های جنوب شهر شیروان متفاوت هستند.
 
شیروان؛ شهری 7000 ساله + تصاویر 

بنا بر این گزارش، شیروان از کهن ترین مراکز فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران بوده و تاکنون بیش از ۱۲۰ اثر باستانی و مکان فرهنگی در آن شناسایی شده است.
 
شیروان؛ شهری 7000 ساله + تصاویر 

از جاذبه‌های گردشگری شیروان می‌توان به تپه باستانی ارگ شیروان اشاره کرد. این ارگ تاریخی که سابقا  مرکز حکومت و فرماندهی خطه شمال خراسان بوده، اکنون عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور به حساب می‌آید.
 
شیروان؛ شهری 7000 ساله + تصاویر 

ارگ شیروان تا به‌ امروز به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستانشناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

گفتنی است دیاکونوف، محقق و نویسنده روسی بر این باور است که نخستین امپراتوری مقتدر پارتها در شیروان به وجود آمده است. ایزدوخاراکسی و استرابون از مورخین و جغرافیدانان یونان نیز محل زندگی و حکومت پارت را در دره رود اترک ذکر کرده‌اند. 
 
شیروان؛ شهری 7000 ساله + تصاویر 

یادآور می‌شود که منطقه ييلاقي حفاظت شده گليل نامانلو، روستای هدف گردشگری زوارم، آبشار باداملق،چشمه مختومي فجرآباد، دره گلیان و زندازی (زندان زو یا دره زندان)نیز از جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آیند.

خاطرنشان می‌شود شهر شیروان در سال ۱۳۰۸ بر اثر زلزله به کلی ویران شد و پس از دو سال، بار دیگر با روش‌های نوین شهرسازی ساخته شد.
 
 
انتهای پیام/
 

 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار