دبیرکل سازمان ملل هشدار داد طرح کاهش بودجه "دونالد ترامپ"، ماموریت صلح‌بانان این سازمان را با خطر تعلیق مواجه می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله؛ "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل، نسبت به طرح بودجه "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، که در آن سهم کمک مالی به سازمان ملل کاهش داده شده است، به شدت ابراز نگرانی کرد.

یک چهارم از مجموع بودجه صلح‌بانان سازمان ملل را آمریکا تامین می‌کند و با تصمیم اخیر ترامپ، بیش از یک میلیارد دلار از بودجه ماموریت صلح‌بانان کاسته می‌شود. دبیرکل سازمان ملل معتقد است این موضوع کل فعالیت‌های صلح‌بانان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

"استفان دوجاریک"، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد: این کاهش بودجه به راحتی فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل را با خطر تعلیق مواجه می‌کند. با توجه به چشم‌اندازی که پیش روی فعالیت صلح‌بانان تعیین کرده‌ایم، کاهش بودجه از سوی آمریکا، رسیدن به اهداف مورد نظر را غیرممکن می‌کند.

آمریکا بزرگترین اعطاکننده مالی به سازمان ملل است و از مجموع 5.4 میلیارد دلار بودجه عمومی این سازمان، 25 درصد آن را تامین می‌کند. بودجه صلح‌بانان سازمان ملل، جدای بودجه عمومی، 7.8 میلیارد دلار تعیین شده که 28.5 درصد آن را آمریکا تامین می‌کند. دونالد ترامپ قصد دارد سهم آمریکا را از تامین بودجه سازمان ملل کم کند.

لایحه بودجه سال مالی جدید آمریکا که از اول اکتبر آغاز می‌شود، اوایل هفته جاری به کنگره ارائه شد. در این لایحه، 33 درصد از بودجه دیپلماسی و کمک‌های خارجی آمریکا معادل 19 میلیارد دلار، کاهش یافته است. در همین راستا، کمک مالی آمریکا به سازمان ملل یک میلیارد دلار (معادل 50 درصد) کاهش خواهد یافت. آمریکا سهم کمک نقدی خود را به دیگر سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس کودکان ملل متحد- یونیسف- و صندوق جمعیت ملل متحد را نیز کاهش می‌دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار