شیراز؛

مدارس طبیعت مهم ترین پاسخ به شرایط ناگوار محیط زیستی کشور

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مکتب مدرسه طبیعت از مناسب ترین پاسخ‌ها به شرایط ناگوار محیط زیستی کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد درویش در همایش ارزش‌های زیستی و اقتصادی منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه در نی ریز گفت: مدارس طبیعت یکی از ظرفیت‌های مهم برای ایجاد اشتغال سبز محسوب می‌شود و با این اقدامات می‌توان نشان داد محیط زیست «محیط ایست نیست» بلکه با رویکرد محیط زیستی می‌توان به رونق اقتصادی کشور کمک کرد.

درویش افزود: با گسترش شهرنشینی و کاهش ارتباط کودکان با طبیعت و محیط زیست، افسردگی و تخریب‌ها افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه به همین منظور ایجاد مدارس طبیعت به عنوان یک تجربه جهانی در کشور دنبال می‌شود، ادامه داد: در شیراز ۲ مدرسه طبیعت تاسیس و در حال فعالیت هستند.

درویش بیان کرد: در کشورهای مختلف تاسیس مدارس طبیعت رونق گرفته است، ولی در خاورمیانه، ایران اولین کشوری است که این موضوع را دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: برای هر پنج دانش آموز یک تسهیل گر در نظر گرفته و پیش بینی می‌شود اگر برای کودکان سه تا هشت سال مدارس طبیعت ایجاد شود، تعداد کودکانی که در این مدارس به تحصیل می‌پردازند به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد.
 
درویش گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده در بستر خشک دریاچه ارومیه مشخص شد در ۴۰ هزار سال گذشته دریاچه خشک نبوده، کاری که نسل امروز با دریاچه ارومیه انجام داده پدر و مادران ما در طول ۲۵ هزار سال گذشته انجام ندادند.

وی با بیان اینکه در هیچ مقطعی سراغ نداریم همزمان یک سوم از بزرگترین تالاب ایران یعنی شادگان خشک شده باشد، افزود: در هیچ مقطعی افت سطح آب زیر زمینی به قلمرو ۱۰۰ میلیون هکتار به دو متر و بیشتر نرسیده است.

درویش با اشاره به اینکه ما فقط لکه‌های روی زمین را می‌بینم و متوجه اتفاقات زیر زمین نیستیم، افزود: درهیچ مقطعی از تاریخ شناخته شده ایران سراغ نداریم مجموع کل و بزها، کفتار‌ها و گرگ‌ها و حتی یوز‌ها به کمتر ۱۱۰ هزار راس رسیده باشد و این شرایط تاسف بار است.

مدیر کل دفتر مشارکتهای مردمی محیط زیست کشور خسارت ناشی از آلودگی هوا را هشت میلیارد دلار اعلام کرد و تصریح کرد: سالانه ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید داروهای ضد سرطان، ارز از کشور خارج می‌شود که دلیل آن بی توجهی به محیط زیست است.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار