در آغازین روزهای سومین ماه از فصل بهار، سریال آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد و زنگ خطر مرگ بلوط ها به صدا در آمد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ جنگل های زاگرس حدود40درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهد و سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگل های زاگرس بیست درصد است. 

 در بین سطوح جنگلی استان، هفت درصد جنگل انبوه،29درصد نیمه انبوه،53درصد تنک،9درصد درختچه زار و 2 درصد جنگل های دست کاشت است همچنین وسعت مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از480هزار هکتار است که از این میزان حدود384هزار هکتار قلمرو زیست عشایر به حساب می آید.

 سال گذشته 430 هکتار و امسال هم حدود 900 هکتار از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد به دلیل آتش سوزی از بین رفتند. 

 آتش سوزی های جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد که هشت درصد از جنگل‌های کشور را در مساحت یک درصدی خود جای داده، از اواسط بهار آغاز می شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد.

این داستان هرساله تکرار می شود و عرصه های منابع طبیعی را به خاک سیاه می نشاند و مرگ تدریجی بلوط‌های دنا در مدار ۳۰درجه زمین را رقم می زند.

کمبود نیروی انسانی برای اطفای حریق جنگل‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد  گفت: سال گذشته در ۷۵ فقره آتش سوزی در جنگل های استان، یکهزار و ۲۹۶ هکتار از جنگل ها و مراتع استان در آتش سوخت.

عزت الله بهشتی فرد دلایل عمده این آتش سوزی‌ها در استان را شکارچیان، طبیعت گردان و کشاورزان عنوان کرد افزود: این نهاد با کمبود نیروی انسانی در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع روبرو است.

وی بیان کرد: به دلیل سخت گذر بودن، شیبهای تند کوه‌ها و مسافت طولانی تا محل وقوع آتش سوزی، کار اطفای حریق به سختی انجام می شود.

یادآور می شود:  هفته گذشته دو آتش سوزی در جنگل های مختار شهرستان بویراحمد در نزدیکی شهر یاسوج رخ داد.

 فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد  افزود: در این آتش سوزی کمتر از ۴۰۰۰متر مربع از جنگل و مرتع طعمه حریق شد که با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد و اداره کل استان مهار و خاموش شد.

 محمد رحیم برزمندبیان کرد: وزش باد و پوشش گیاهی بالا مانع کنترل زودهنگام این آتش سوزی شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/س



 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.