تحول شیرین در کارخانه قند لرستان

در طرح تحول شیرین در کارخانه قند قرار است افزایش ظرفیت شکر، تولید مواد جانبی مانند ملاس و تفاله خشک برای استفاده دام و افزایش شکر دارویی در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛، بهمن جعفری مسئول واحد سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه کارخانه قند لرستان یکی از کارخانه‌های قدیمی استان است گفت: این کارخانه یکی از واحدهای تولیدی است که سال 1345 تاسیس شده و همچنان در حال فعالیت است. این کارخانه با تولید سالانه 26 هزار و 600 تن شکر، بخشی از نیاز داخلی استان را تامین می‌کند. این در حالی است که کارخانه ظرفیت تولید بیشتر از این رقم را دارد.

بهمن جعفری گفت: این طرح با حفظ زمین فعلی، ماشین آلات و شرایط موجود انجام می‌شود و در صورت اجرا تحول مثبتی در تولید این کارخانه رخ خواهد داد. اجرای طرح توسعه کارخانه، تولید شکر را به 60 هزار تن افزایش خواهد داد.

وی افزود: تولید 10هزار تن ملاس که از مواد اولیه برای تولید الکل صنعتی است، همچنین تولید 15هزار تن تفاله خشک برای استفاده دام هم از دیگر اقداماتی است که در قالب اجرای طرح توسعه صورت می‌گیرد.

جعفری با بیان اینکه کارخانه قند سالانه برای تولید به 400 هزار تن چغندر نیاز دارد، اظهار کرد: با توجه به میزان چغندر تولید شده در استان طرح توسعه قابلیت اجرایی شدن دارد.

مشاور رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر قرارداد با سازنده ماشین‌آلات منعقد شده است و همچنین جانمایی لازم انجام شده و در خرداد ماه جاری طرح توسعه آغاز می‌شود.

با توجه به اینکه زمین و تاسیسات قبلی تغییری نمی‌کند بنابراین زیرساخت‌های اولیه مانند آب، برق و گاز فراهم است و برای اجرای طرح با مشکل چندانی روبه‌رو نیستیم.

جعفری به میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: برآورد انجام شده 73 میلیارد تومان است که بخشی از آن توسط مسئول کارخانه و بخشی هم از طریق پرداخت تسهیلات بانکی تامین می‌شود.

وی با اشاره به مزایای اجرای طرح توسعه اظهار می‌کند: با اجرای طرح توسعه، چغندر تولیدی کشاورزان استان در شهرستان‌های بروجرد، دورود و الشتر روی زمین نمی‌ماند و همه آن خریداری می‌شود که در واقع کمکی به کشاورزان است. همچنین بخشی از چغندر مورد نیاز کارخانه هم از استانی  مانند خوزستان خریداری می‌شود.

جعفری به تقویت صنایع تبدیلی استان در بخش کشاورزی و رونق این حوزه در صورت اجرای طرح توسعه کارخانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: از سوی دیگر با توجه به اینکه شکر یکی از ارقامی است که واردات زیادی دارد، طرح توسعه می‌تواند موجب کاهش واردات این محصول شود. اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم و ارزش افزوده بالا هم از دیگر ویژگی‌هایی است که می‌توان بیان کرد. در حال حاضر 100 نفر مشغول به کار هستند که با اجرای طرح 20 نفر دیگر به طور مستقیم به کار گرفته خواهند شد.

وی عنوان می‌کند: افزایش تولید شکر دارویی هم از اقدامات مثبتی است که با اجرای طرح توسعه انجام می‌شود که این هم به توسعه اقتصادی استان منجر می‌شود. با توجه به کیفیت محصول تولید شده در کارخانه قند بدون شک تولیدات کارخانه در بحث صادرات هم ورود پیدا خواهد کرد که ارزآوری مناسبی برای استان به دنبال دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.