قزوین؛

سال مدیریت منابع آبی در استان

استاندار قزوین گفت: با توجه به بحران آب و مدیریت آن، امسال را در استان سال مدیریت منابع آب معرفی می‌کنم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ فریدون همتی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: در این شیوه می‌توان با اتخاذ تصمیم‌های راهبردی در زمینه حفظ و حراست از منابع آبی در سال ٩۶ به آثار و نتایج مثبتی دست یافت.
 
سال مدیریت منابع آبی در استان 
 
فریدون همتی افزود: باید همه دستگاه‌های اجرائی استان با نگاه فرا بخشی درباره حفاظت از منابع آبی استان وارد عمل شوند تا با برنامه اجرائی دقیق مشکل چاه‌های غیرمجاز برای همیشه در استان حل شود.
 
وی در ادامه تاکید کرد: باید تا پایان امسال با مشارکت همه دستگاه‌های اجرائی استان، انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور بر چاه‌های مجاز، اصلاح الگوی کشت، انتقال صیفی جات به گلخانه‌ها و توجه به معیشت و کشاورزی مردم را در دستور کار قرار دهیم.
 
استاندار گفت:: همچنین باید تا پایان امسال مدیریت منابع آبی استان را به پایان برسانیم و در سال آتی در باره نظارت بر روند استفاده از منابع وارد عمل شویم.
 
وی همچنین ارائه گزارش حسابرسی دقیق و مشترک از اجرای قانون تعیین تکیلف چاه‌های فاقد پروانه که در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است را حدااکثر تا ۴۵ روز آینده از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی، خواستار شد.

همتی در ادامه بر تشکیل یک کمیته از زیر مجموعه شورای حفاظت از منابع آبی استان تاکید کرد و گفت:: این کمیته باید بتواند موارد بحرانی را در خصوص منابع آبی در نقاط مختلف استان شناسایی و برای رفع آن‌ها راهکار ارائه کند.

پویا مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هم در این جلسه گفت: هزار و ۶۰۰ حلقه چاه غیر مجاز بسته شده و ۱۲۰ چاه دیگر باقی مانده است.

وی افزود: با مدیریت صحیح توانسته ایم سطح آب‌های زیر زمینی را ۹۰ سانتی متر افزایش دهیم.

پویا، برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی و چاه‌های غیر مجاز، کشت محصولات آب بر و بی توجهی به الگوی کشت را از عمده دلایل فرونشست زمین در استان بیان کرد.

متقی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم در این جلسه گفت: ۸۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان مشغول فعالیت هستند وباید با استفاده از تجارب سایر استان‌ها و به صورت مرحله‌ای کشت را جایگزین و استفاده از آب را کاهش دهیم.

علی فرخزاد معاون امور عمرانی استاندار هم گفت : طبق برنامه پنجم توسعه باید الگوی کشت رعایت می‌شد، اما تاکنون در این باره بی توجهی شده است.

انصاری رئیس کل دادگستری هم اعلام آمادگی کرد تا با قرار دادن ۱۰ قاضی، چاه‌های فرم ۱ و ۵ تعیین تکلیف شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.