رشد صادرات از مرز سومار

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به روند رو به رشد صادرات از مرز "سومار"، گفت: اگر زیرساخت‌های لازم برای مرز سومار فراهم شود می‌تواند مرز اول استان باشد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛خلیل حیدری در خصوص روند صادرات مرز سومار، اظهار کرد: مرز سومار با تلاش‌های زیاد سال 94 راه‌اندازی شد و میزان صادرات از این مرز در همان سال تا 16 میلیون دلار رسید.

وی با اشاره به روند افزایش صادرات از این مرز در سال 95  افزود: سال گذشته میزان صادرات از مرز سومار به 267 میلیون دلار رسید و طی دو ماهه امسال نیز میزان صادرات این مرز حدود 97 میلیون دلار بوده است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه معتقد است، با ادامه این روند میزان صادرات از مرز سومار می‌تواند در سال جاری به 400 تا 500 میلیون دلار هم برسد.

حیدری از مشکلاتی که باعث کاهش میزان صادرات از مرز پرویز خان شده نیز یاد کرد و گفت: پرویزخان در سال‌های گذشته بیشترین صادرات استان را داشت، اما به دلیل مشکلات داخلی که در عراق وجود دارد، میزان صادرات از این مرز کاهش یافته و عمده صادرات به سمت مرزهای عربی عراق از جمله سومار سوق پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با این روند مرز سومار می‌تواند بخشی از کاهش صادرات مرز پرویزخان را جبران کند و حتی به مرز اول استان تبدیل شود.

به گفته این مسئول، مرز سومار ویژگی‌های خاصی دارد که مهمترین آن نزدیکی به بغداد به عنوان قلب عراق است.

وی ادامه داد: وضعیت مرز سومار از نظر موقعیت مکانی حتی از مرزهای مانند شلمچه و چذابه هم بهتر است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش صادرات از مرز سومار نیازمند برخی از اقدامات است، تاکید کرد: یکی از مهمترین نیازهای مرز سومار راه دسترسی مناسب است.

حیدری یادآوری کرد: متاسفانه زیرساخت ها و جاده دسترسی این مرز مناسب نیست و این امر هزینه تجاری که قرار است از این مرز مبادلات داشته باشند را بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه سومار اکنون عمدتا به عنوان یک بازارچه مرزی فعالیت دارد، رسمی شدن این مرز را از مهمترین خواسته‌ها اعلام کرد.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه گفت: اگر این منطقه به مرز رسمی تبدیل شود، علاوه بر گمرک و مرزبانی سایر سازمان‌های مرتبط مانند استاندارد، گذرنامه، پایانه‌ها و... نیز در آن مستقر خواهند شد.

حیدری یادآوری کرد: اگر همه این شرایط فراهم شود، مرز سومار می‌تواند بخشی از مبادلات تجاری مرزهای مهران، چذابه و شلمچه را نیز به سمت خود بکشد.
 
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.