مهاباد؛

غربالگری بیش از 4 هزار نوزاد مهابادی به لحاظ کم کاری تیروئید

پارسال بیش از 4 هزار و 500 نوزاد بدو تولد از لحاظ کم کاری مادرزادی تیروئید و فنیل کتونوری در شهرستان مهاباد غربالگری شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: از این تعداد غربالگری انجام گرفته 3 مورد بیماری کم کاری تیروئید و یک مورد بیماری فنیل کتونوری شناسایی شده است.

سامرند مرزنگ افزود: هر سه بیمار شناسایی شده کم کاری مادرزادی تیروئید در شهرستان مهاباد تحت درمان و مراقبت بوده و بیمار فنیل کتونوری به درمانگاه PKU بیمارستان مطهری ارومیه برای انجام درمان ارجاع داده شده اند.

وی اضافه کرد: والدین می بایست نوزادان 3 تا 5 روزه خود را به یکی از مراکز خدمات جامع سلامت شهری و یا خانه بهداشت روستایی محل زندگیشان برده تا نوزادان مشکوک تحت مراقبت و درمان در حوزه بهداشت قرار گیرند.

مرزنگ گفت: ازجمله الزامات صدور شناسنامه برای نوزادان انجام آزمایش های غربالگری شنوایی سنجی و غرباگری کم کاری مادرزادی تیروئید از پاشنه پای نوزادان است.

عقب ماندگی ذهنی و افت تحصیلی در نوجوانان و کودکان و اختلالات قدی و جسمانی از عوارض بیماری‌های تیروئید است که با افزایش سن، شانس بروز بیماری های تیروئید بیشتر می ‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.