آغاز فصل شنا و کمبود امکانات امدادرسانی به حادثه دیدگان دریای خزر

کمبود امکانات و تجهیزات امداد و نجات برای پیشگیری از مرگ شناگران نابلد در آب‌های ساحلی غرب مازندران، امدادگران و ناجیان غریق را در این منطقه با چالش جدی مواجه کرده است.

آغاز فصل شنا و کمبود امکانات امدادرسانی به حادثه دیدگان دریای خزربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، هرچند در سال‌های اخیر به ویژه سه سال گذشته، فعالیت‌های خوبی در بعد کاهش آمار مرگ و میر ناشی از غرق شدگی شناگران نابلد در دریای خزر از سوی مسئولان دستگاه‌های اجرایی انجام گرفته است، ولی با این وجود در سال گذشته دستکم ۷۹ نفر در آب‌های ساحلی مازندران غرق شدند که بیشتر این افراد غیربومی بودند.

امسال نیز در شرایطی طرح‌های سالم سازی دریا در شهرهای ساحلی مازندران به ویژه نوشهر و چالوس اجرایی شد که بنا به اظهارنظر برخی متولیان امر هنوز هیچگونه برنامه ریزی درست و هدفمند برای خدمات دهی به مسافران و گردشگران و مساله مهم‌تر برای حفظ جان شناگران نابلد از خطر غرق شدگی در دریا صورت نگرفته است.

فصل شنا همه ساله همزمان با آغاز خرداد در آب‌های ساحلی مازندران آغاز می‌شود و تا شهریورماه و یا اوایل مهرماه ادامه دارد.

برگزارنشدن نشست‌های ستاد ساماندهی سواحل دغدغه جدی در حفظ جان شناگران نابلد در دریای خزر

رئیس هیات نجات غریق چالوس گفت: برگزار نشدن نشست‌های ستاد ساماندهی سواحل با هدف بررسی مشکلات، نارسائی‌ها و کمبود‌ها در ارائه سرویس دهی مناسب به مسافران و گردشگرانی که برای استفاده از آب دریا به این شهر مسافرت می‌کنند، باعث ناهماهنگی در تامین امکانات و تجهیزات امداد رسانی شده است.

مجید اشرفی افزود: درچنین نشست هایی اگر برگزار می‌شد به یقین خیلی از مسائل و مشکلات مانند کمبود ناجیان غریق در نقاط کور و ممنوعه شنا، نبود پایگاه اورژانس ساحلی در منطقه خط هشت و دیگر تجهیزات مانند بویه و جت اسکی مطرح می‌شد.

وی اظهار داشت: بار‌ها این موضوع به اطلاع رئیس ستاد ساماندهی سواحل که طبق دستورالعمل فرماندار هر شهرستان چنین مسئولیتی برعهده دارد، رسانده شد، ولی این پی گیری‌ها نتیجه‌ای نداشت و بحث انتخابات را مطرح می‌کردند.

افزوده شدن نقاط کور درپی آزاد سازی حریم ۶۰ متری و عقب نشینی دریای خزر 

رئیس هیات نجات غریق چالوس گفت: با اجرای طرح آزادسازی ۶۰ متری دریا، حدود ۱۰ کیلومتر از سواحل غرب استان از تصرف افراد حقیقی و حقوقی خارج شد بنابراین با چنین اقدامی حدود ۲۰ نقطه به دیگر نقاط کور و ممنوعه شنا افزوده شد.

طبق آمار منابع رسمی از سال ۱۳۹۳ تاکنون حدود ۳۰ هکتار از حریم ۶۰ متری ساحلی دریای خزر آزادسازی شد اگرچه چنین اقداماتی به عنوان یکی از دستاوردهای بسیار مهم این دولت بوده، ولی مساله مهم‌تر اینکه باید برای تامین امنیت جانی افرادی که بی مهابا در این مناطق ساحلی آزادسازی شده شنا می‌کنند از سوی مسئولان ذیربط تدابیری اندیشیده شود.

اشرفی افزود: هم اینک دسترسی عموم مردم به این نقاط کور آسان شده، ولی هنوز برای پوشش این نقاط کور به منظور تامین جان شناگران نابلد از خطر غرق شدگی دراین نقاط از سوی مسئولان ذیربط تدابیری اندیشیده نشده است.

به گفته او، هم اینک از ۴۷ نقطه کور و حادثه خیز محدوده ساحلی چالوس، فقط برای پوشش حدود ۲۷ نقطه آن ناجیان غریق به تعداد دستکم ۳۰ نفر به کارگرفته شده اند، اتفاق ناگوار برای مسافران در این مناطق که ناجی ندارند دور از انتظار نیست.

رئیس هیات نجات غریق چالوس با اشاره به آنکه چالوس به خاطر واقع شدن در مبادی ورودی استان‌های گیلان، تهران و گلستان در تمامی فصول سال شاهد استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران است، گفت:: باتوجه به آنکه غالب مسافران و گردشگران برای دیدن و استفاده از دریا به این خطه سفر می‌کنند باید برای تامین جان آن‌ها نیز ازخطر غرق شدگی در دریا برنامه ریزی کرد.

کمبود امکانات و تجهیزات پیش بیمارستانی برای امداد رسانی به مصدومان حادثه در دریا 

رئیس سابق هیات نجات غریق غرب مازندران گفت: انتقال فرد مصدوم و بیهوشی که در حین شنا در دریا دچارخفگی شده پس از بیرون کشیدن از دریا نیاز به اقدامات اولیه، چون تنفس دهان به دهان و نیز ماساژ قلبی در ساحل دارد که برعهده ناجیان غریق است.

حجت الله کیمیایی راد افزود: در این فرآیند اگر مصدوم وضعیت تنفسی و ضربان قلبی ندارد باید در حدود کمتر از پنج دقیقه از طریق اور‍ژانس ۱۱۵ به مراکز پیش بیمارستانی جهت احیا اعزام شود، اما متاسفانه درسال‌های پیش بار‌ها مشاهده شد که خودروهای اورژانس ۱۱۵ در رسیدن بموقع برای اعزام این دسته از مصدومان جهت احیا قلبی و ریوی به بخش‌های سی پی آر مراکز درمانی با تاخیر مواجه می‌شدند. 

وی اظهار داشت: مساله مهم‌تر آنکه گاهی اوقات نیز به علت تاخیر در حضور خودروهای اورژانس ۱۱۵ ناگزیر بودیم برای اعزام مصدومان از خودروهای شخصی بهره بگیریم و برخی از این افراد مصدوم که احتمال داشت با اعزام به موقع آن‌ها از مرگ حتمی نجات یابند متاسفانه به علت تاخیر در اعزام آن‌ها فوت می‌کردند.

ترافیک معضل جدی برای اعزام بموقع مصدومان دردریا به مراکز پیش بیمارستانی 

رئیس هلال احمر نوشهر یکی از مشکلات اساسی انتقال بموقع مصدومان دچار خفگی در دریا را معضل ترافیک در معابر شهری و طرح‌های سالمسازی دریا در این منطقه ذکر کرد.

امیرحسین عسگرزاده گفت: سوابق و تجربه‌های سال گذشته نیز گواهی می‌دهد که بار‌ها دیده شد که در حوزه امداد رسانی در مناطق ساحلی به ویژه ستیرای نوشهر به علت پذیرش بیش از حد مسافر و درپی آن نبود فضای مناسب برای توقف خودرو‌ها برای امداد رسانی به مصدومان دچار مشکل شدیم.

وی با اشاره به آنکه فرصت زمان انتقال مصدومان دچار خفگی که از دریا توسط ناجیان غریق به بیرون از آب انتقال داده می‌شوند، بسیار اندک است، از مسئولان بویژه شهرداراین شهر خواست تا برای رفع این مشکل تدابیری بیندیشد.

در طول مسیر حدود ۶۰ کیلومتری نوشهر، سه طرح سالمسازی دریا در منطقه ساحلی ستیرا، ملکار و سی سنگان این شهرستان فعالیت دارد.

 آمادگی بیش از یکصد ناجی غریق و نجاتگر برای ارائه خدمات امداد رسانی به مصدومان در آب‌های ساحلی نوشهر

رئیس جمعیت هلال احمر نوشهر همچنین از آمادگی بیش از ۱۰۰ ناجی غریق و نجاتگر برای ارائه خدمات امداد رسانی به مصدومان احتمالی به هنگام شنا در آب‌های ساحلی این شهرستان خبر داد.

عسگرزاده گفت: طبق تمهیداتی که از گذشته اندیشیده شده، امسال قرار است همزمان با آغاز فصل شنا دستکم ۷۶ نفر به عنوان ناجی غریق و ۲۵ نفر دیگر نیز در قالب نجاتگر خدماتی به آن دسته از افرادی که به هنگام شنا در دریا دچار مصدومیت خفگی می‌شوند، خدمات ارائه کنند.

وی اظهار داشت:‌از این تعداد ناجی غریق طبق شرح وظایف محوله باید در نقاط ساحلی حادثه خیز یعنی در ۳۸ نقطه به مصدومان احتمالی در دریا خدمات ارائه دهند.

وی اظهارداشت: امسال برای کاهش شمار مغروقین در دریا یکی از اقدامات بسیار خوبی که انجام گرفت آن اینکه تعداد مناطق شنا از ۳۳ منطقه به ۳۸ منطقه در نوشهر اضافه شد و چنین اتفاقی در حقیقت با پی گیری‌های مسئولان نهادهای ذیربط دراین شهرستان انجام گرفته است.

پاسخگو نبودن امکانات پیش بیمارستانی برای احیای مصدومان در دریای خزر 

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر نیز گفت که امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی موجود پاسخگوی نیاز بیماران بویژه مصدومان آسیب دیده ناشی از حوادث طبیعی از جمله غرق شدگی در سواحل شهرستان نیست. 

سیدرحیم سیدپور افزود: مدیران سطوح کلان کشور در توزیع اعتبارات و تجهیزات بهداشتی و درمانی جمعیت بومی را شاخص مبنای سیاست گذاری خود قرار می‌دهند، ولی جمعیت شناوری را که در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال وارد منطقه می‌شوند در این زمینه به حساب نمی‌آورند.

وی ادامه داد: اکنون شرایط به گونه‌ای است اگر همزمان حادثه غرق شدگی در محل اجرای طرح سالم سازی دریا در سی سنگان در فاصله ۲۵ کیلومتری نوشهر و مجموعه سیترا رخ دهد، ناگزیریم به نخستین فرد تماس گیرنده با پایگاه اورژانس ۱۱۵ خدمات ارائه دهیم و به دیگری نمی‌توانیم خدمات اورژانسی ارائه دهیم. ‍ 

سیدپور گفت: ممکن است برخی از افراد آسیب دیده در این حوادث به علت عدم انتقال بموقع به مراکز پیش بیمارستانی جانشان را هم از دست بدهند. 

مدیرشبکه بهداشت و درمان نوشهر اظهار داشت: هم اکنون ۲ پایگاه اور‍ژانس ۱۱۵، یک تخت سی پی آر برای احیای مصدومان دچار ایست قلبی، یک پزشک و دونفر نیز به عنوان دستیار آماده ارائه خدمات در این شهرستان هستند که با توجه به جمعیت بومی و شناور منطقه این امر جوابگوی نیاز مصدومان نیست.

سخنگوی طرح سالمسازی دریای خزر درمازندران نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که طرح سالمسازی دریا در ۹۸ نقطه از سواحل دریای خزر در حوزه استحفاظی مازندران شروع شده است.

عیسی قاسمی طوسی افزود: برای دسترسی آسانتر مسافران ومردم بومی این استان به شنا در دریای خزر، طرح سالمسازی در مقایسه با سال گذشته در سه نقطه افزایش داده شد.

وی اضافه کرد: برای کاهش غرق شدن مسافران در دریای خزر برای سال جاری ۶۰۰ ناجی غریق با تجهیزات مدرن به خدمت گرفته شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران تجهیزات در اختیار ناجیان را کپسول نجات و موتور حمل غریق اعلام کرده است.

طوسی مزیت کسپول‌ها را که در قالب جلیقه‌های سنتی از طریق شرکت‌های دانش بنیان با سفارش مازندران ساخته شد را نجات حداقل ۸ غریق به صورت همزمان و کاهش احتمال غرق شدن ناجی در هنگام امداد در دریا اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: با تجهیز ناجیان هلال احمر به این کپسول نجات، از این پس امدادگران می‌توانند در کمترین زمان بیشترین افراد در حال غرق را نجات دهند و زمان طولانی تری نیز در سطح آب خود و غریق را بدون حوادث احتمالی ناشی از ترکیدگی نگهدارند.

تداوم طرح سالمسازی در ماه رمضان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استاندار مازندران گفت که طرح سالمسازی دریای خزر در ماه رمضان نیز برای بهره گیری مسافران ادامه دارد.

طوسی افزود: براساس استفتاء رهبر معظم انقلاب اسلامی طرح سالمسازی دریای خزر برای بهره گیری مسافران ادامه داردو مسافران نیز باید شئونات ماه رمضان را رعایت کنند.

اجرای طرح ارسال پیامک هشدار به مسافران در سواحل خزر

سخنگوی طرح سالمسازی دریای خزر در مازندران اجرای طرح ارسال پیامک هشدار به تمام مسافران و ساکنان این خطه شمال کشور در صورت نزدیک شدن به سواحل خزر را از دیگر برنامه‌ها برای کاهش غریق اعلام کرد.

طوسی اظهارداشت: تمام افرادی که از تلفن همراه بهره می‌گیرند در صورت قرارگیری در ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری ساحل خزر این هشدار را برای حفظ سلامتشان و استفاده از طرح سالمسازی برای شنا دریافت می‌کنند.

وی نصب بنرهای هشداری در استان هایی که در سال‌های اخیر بیشترین غرق شدگان دریای خزر را داشتند از دیگر برنامه‌های مدیران طرح سالمسازی در مازندران اعلام شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی مازندران گفت که با اجرای طرح سالمسازی دریای خزر در دولت یازدهم آمار غرق شدگان حدود ۶۳ درصد به نسبت سال ۹۱ کاهش یافت.

براساس آمار در سال گذشته ۷۹ نفر در سواحل دریای خزر در مازندران غرق شدند که بیش از ۹۰ درصد از این افراد در خارج از طرح سالمسازی به دلیل آشنا نبودن با شنا جان خود را از دست دادند.

براساس این آمار بیشترین افراد غرق شده در دریای خزر در مازندران مربوط به استان‌های تهران و سه استان خراسان بودند.

منبع ایرنا 

انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.