شیراز؛

مراجعه به پزشک برای ارزیابی خطر 10 ساله بیماری قلبی

برای ارزیابی خطر 10 ساله بیماری قلبی عروقی به پزشك مراجعه کنید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر عبدالحسین فرح بخش رئیس مركز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: خطرسنجی سكته های قلبی و مغزی، ابزاری مناسب برای محاسبه میزان احتمال وقوع سكته قلبی و مغزی كشنده یا غیركشنده در 10 سال آینده است.

 
وی ادامه داد: با این كار می توانیم منابع محدود مراقبت های اولیه بهداشتی را به سمت نیازمندترین بخش جمعیت كه بیشترین سود را از مداخلات می برند، هدایت كنیم و بر اساس تخمین میزان خطر 10 ساله وقوع سكته های قلبی و مغزی كشنده یا غیركشنده، درباره شروع مداخلات پیشگیرانه و درمان برای گروه های در معرض خطر بالا، تصمیم گیری انجام می شود.  
 
دكتر عبدالحسین فرح بخش تصریح کرد: ارزیابی و مدیریت خطر 10 ساله سكته های قلبی و مغزی كه با هدف پیشگیری از ابتلا به سكته های قلبی و مغزی كشنده یا غیركشنده طراحی شده است، به کمک مراقبت ادغام یافته دیابت و فشارخون بالا، اختلال چربی های خون و چاقی و خطرسنجی در نخستین سطح ارائه خدمت(بهورز، مراقب سلامت) انجام می شود.  
 
مسئول مبارزه با بیماری های غیر واگیر این مركز بهداشت نیز اظهار کرد: در ارزیابی خطر سكته های قلبی و مغزی، گروه هدف شامل افراد با سن 30 سال و بالاتر است كه دارای یكی از عوامل خطر شامل ابتلا به دیابت و فشارخون بالا، دور كمر مساوی یا بیشتر از 90 سانتی متر، سن بیش از 40 سال، مصرف دخانیات یا الكل، سابقه بیماری دیابت یا كلیوی در افراد درجه یك خانواده و یا سابقه حوادث قلبی عروقی زودرس در خانواده، باشند.  
 
دكتر نگار میرزاد افزود: پس از ارزیابی، افراد در چهار گروه خطر كمتر از 10 درصد(خطر كم)، خطر 10 تا 20 درصد(خطر متوسط)، خطر 20 تا 30 درصد(خطر زیاد) و خطر  300درصد و بیشتر(خطر خیلی زیاد)، قرار می گیرند.  
 
وی ادامه داد: اگر فردی در گروه با احتمال خطر كمتر از 10 درصد باشد به معنی این است كه در 10 سال آینده كمتر از 10 درصد احتمال دارد دچار سكته قلبی یا مغزی شود، افراد با خطر 20 درصد و بالاتر برای ارزیابی های تكمیلی و اقدامات درمانی به پزشك ارجاع می شوند، به افرادی كه مورد ارزیابی خطر قرار گرفته اند، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی كافی، مصرف نکردن دخانیات و الكل، آموزش داده می شود.
 
دکتر میرزاد توصیه کرد: افراد بالای 30 سال برای بررسی عوامل خطر و ارزیابی خطر 10 ساله به مراقب سلامت و پزشك خانواده خود مراجعه كنند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار