ساری؛

آغاز عملیات سمپاشی دام ها و جایگاه های نگهداری دام

رییس اداره دامپزشکی چالوس و کلاردشت از آغاز عملیات سمپاشی رایگان دام ها و جایگاه های نگهداری دام در این دو شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، علی صفر رضوی زاده گفت: با توجه به شروع فصل گرما و گسترش فعالیت کنه های عامل این بیماری و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو و ضرورت پیشگیری، عملیات سمپاشی بدن دام ها و جایگاه های نگهداری دام در شهرستان های چالوس و کلاردشت به صورت رایگان آغاز شد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از این بیماری در دام های سبک و سنگین مشاهده نشده است افزود: پارسال سمپاشی بدن 30 هزار دام سبک و 10 هزار دام سنگین و 80 هزار متر مربع جایگاه های نگهداری دام در چالوس برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو به طور رایگان انجام شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چالوس و کلاردشت با تاکید بر اینکه تهیه فرآورده های گوشتی باید از مراکز مجاز انجام شود گفت: مردم در هنگام خرید گوشت به برچسب دامپزشکی و مهر این سازمان شامل تاریخ تولید، انقضاء و محل کشتار توجه کرده و بعد از تهیه کردن گوشت، آن را حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.

رضوی زاده با اشاره به افزایش 35 درصدی واکسیناسیون تب برفکی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزود: تاکنون 9 هزار 304 دام سنگین و 20192 دام سبک، علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند. همچنین امسال بیش از 18 هزار دام سبک و سنگین در مقابل بیماری آبله و شاربن در چالوس و کلاردشت تاکنون واکسینه شده و این روند ادامه دارد.

تب کریمه کنگو یا CCHF بیماری مشترک بین انسان و دام است که موجب بروز تب حاد و خونریزی می شود که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و خطر مرگ دارد.

شهرستان های چالوس و کلاردشت در مجموع دارای 28 هزار راس دام سنگین، 110هزار راس دام سبک و 9 مزرعه پرورش ماهی و یک مزرعه تکثیر ماهی است.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.