یائیر لاپید: قرارداد تسلیحاتی واشنگتن-ریاض نگران‌کننده است/ کابینه نتانیاهو، بدترین کابینه اسرائیل است

رئیس حزب «یش عتید» رژیم صهیونیستی یا انتقاد شدید از نخست‌وزیر این رژیم، از امضای توافق فروش تسلیحات بین آمریکا و عربستان ابراز نگرانی کرد.

یائیر لاپید: قرارداد تسلیحاتی واشنگتن-ریاض نگران‌کننده است/ کابینه نتانیاهو، بدترین کابینه اسرائیل استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تایمز اف اسرائیل، یائیر لاپید، رئیس حزب «یش عتید» رژیم صهیونیستی، گفت: قرارداد تسلیحاتی واشنگتن-ریاض برای اسرائیل نگران‌کننده است.

وی در مصاحبه با تایمز اف اسرائیل در دفترش گفت: تمامی تشکیلات امنیتی اسرائیل درباره توافق تسلیحاتی رئیس جمهور ترامپ با سعودی‌ها نگران هستند. نتانیاهو  نتوانست از این توافق جلوگیری یا حتی از توافق خطرناک بین واشنگتن و ریاض انتقاد کند.

رئیس حزب یش عتید رژیم صهیونیستی افزود: روشی که نتانیاهو با این توافق برخورد کرد هم پیش از اعلام آن و هم پس از اعلام آن تقریبا عاری از حس مسئولیت بود و او به نگرانی‌های امنیتی اسرائیل بی اعتنایی کرد. نتانیاهو به حفاظت از منافع اسرائیل در منطقه توجهی نکرد.

لاپید اضافه کرد: اسرائیل هیچ اطلاعاتی پیش از امضای این توافق در اختیار نداشت، اما می‌توانست که این اطلاعات را با وجود یک وزارت خارجه فعال در اختیار داشته باشد که اینطور نشد. این کار به وجود یک وزیر خارجه فعال نیاز دارد.

وی گفت: نگرانی‌های زیادی درباره اقلام نظامی که بر اساس این قرار داد به عربستان داده می شود، وجود دارد. 

رئیس حزب یش عتید رژیم صهیونیستی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع مورد توجه این است که این توافق بین عربستان و شرکت ریتون منعقد شده است. همانطور که می‌دانید شرکت ریتون همان شرکتی است که سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را به اسرائیل فروخت. این شرکت قرار است که برای عربستان سعودی یک مرکز امنیت سایبری ایجاد کند و این نگرانی وجود دارد که روزی از این مرکز برای انجام عملیات سایبری ضداسرائیل استفاده شود. این موضوع مرا نگران می‌کند؛ زیرا زمانی که شما این توانایی سایبری را به آنها می‌دهید شما نمی‌توانید به آنها بگویید که آنها می‌توانند تنها آن را به طرف ایران نشانه بروند. این مرکز امنیت سایبری می‌تواند به طرف اسرائیل هم نشانه رود.

وزیر پیشین دارایی رژیم صهیونیستی -که حضور در کمیته امور خارجی و کمیته فرعی مسائل امنیتی و اطلاعاتی کنست را در سابقه خود دارد- افزود:  زمانی که وزیر دفاع (جنگ) می‌گوید که مخالف این توافق است شما باید بدانید که مشکلی وجود دارد. تشکیلات نظامی و ارتش اسرائیل نگران است. این یک توافق بزرگ است.

لاپید اضافه کرد: می‌دانم که همگان خواهان برگزاری یک دیدار بدون عیب و نقص از رئیس جمهور ترامپ بودند اما ما باید به وی می‌گفتیم که ما از دوستی شما با دولت اسرائیل قدردانی می‌کنیم، اما از فروش 110 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان بدون مشورت با ما ناخشنود هستیم. نتانیاهو به آنچه برای امنیت اسرائیل ضروری بود، بی‌توجهی کرد.

وی گفت: اگر من نخست‌وزیر بودم بایستی در تعامل با آمریکا جلوی این توافق را می‌گرفتم و علنا بر ضد آن سخنرانی می‌کردم. اگر نخست وزیر بودم یک وزارت خارجه فعال می توانستم ایجاد کنم که این موضوع را تضمین کند که این توافق در  ریاض به نتیجه نرسد. من می‌توانستم یک وزیر خارجه قابل و توانا داشته باشم که در تعامل با وزارت خارجه آمریکا جلوی این نوع توافق را بگیرم. از زمان انتخابات سال 2015 تاکنون نتانیاهو در برابر انتصاب یک وزیر خارجه قابل و توانا مقاومت و سنگ‌اندازی کرده و خودش این منصب را اشغال کرده است.

وی در پایان گفت: اگر چه اسحاق هرتزوگ (رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی) گفته که اگر توافق صلح ایجاد شود از دولت نتانیاهو دفاع خواهد کرد، من هرگز به کابینه کنونی نتانیاهو ملحق نخواهم شد. من به این ائتلاف وارد نخواهم شد. به نظر نبود یک وزیر خارجه قابل برای اسرائیل، کار درستی نیست. به نظرم این کابینه بدترین کابینه برای اسرائیل است. 

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، توافق 110 میلیارد دلاری تسلیحاتی با عربستان بزرگترین توافق تسلیحاتی تاریخ آمریکا است و شامل سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته، کشتی، بالگرد،هواپیمای جمع‌آوری اطلاعات، تانک، توپخانه و سامانه‌های امنیت سایبری می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار