اشتغال 6 هزارنفر دربخش شیلات سیستان وبلوچستان

مدیر‌کل شیلات سیستان گفت: در استان سیستان و بلوچستان ۶ هزار نفر در بخش شیلات و پرورش ماهیان اشتغال دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، سیستانی مدیرکل شیلات سیستان در حاشیه بازدید از پتانسیل‌های شیلات شمال استان،گفت: مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک در حال حاضر 4 برابر ظرفیت اسمی یعنی قریب به چهار میلیون بچه ماهی در سال به منظور تامین بچه ماهی برای استخرهای پرورش و بازسازی ذخایر منابع آبی استان را تولید می‌کند.
 
‌محبعلی سیستانی  افزود: در این مرکز تکثیر چهار گونه کپور ماهیان چینی و گونه بومی شیزوتراکس زارودنی نیز پرورش می‌یابند.
 
مدیرکل شیلات استان در ادامه اظهار کرد: در سال گذشته از  ۱۵۰۰ استخر بتنی و خاکی در منطقه سیستان ۱۲ هزار تن ماهی برداشت شده است.
 
سیستانی  ادامه داد: هر ‌استخر بتنی قابلیت پرورش ۵ تن ماهی را دارد و استخرهای خاکی نیز تا ۸ تن ماهی تولید می‌کنند.
 
وی تصریح  کرد: یکی از اولویت‌‌های شیلات سیستان فراهم کردن زمینه برای دسترسی آسان مردم به این غذای سالم است که افزایش مکان‌های عرضه ماهی این مهم را بر‌آورده می‌کند.
 
سیستانی گفت: پرورش ماهی توسط بومیان منطقه سبب شده تا علاوه بر اشتغال پایدار از پدیده مهاجرت و شهر‌نشینی نیز جلوگیری شود.
 
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای شیلات سیستان در سه سال گذشته تغییر رویه پرورش ماهی از بعد تامین معیشت به بعد بازار محوری است.
 
وی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر ۹۵ درصد ماهیان پرورشی در این خطه از کشور بدون واسطه به فروش می‌رسد و در نتیجه سود مناسبی عاید پرورش دهنده می‌شود.
 
سیستانی در خصوص بهره گیری از ظرفیت جوانان و فارغ التحصیلان بخش شیلات نیز گفت: کارآفرینان با ورود به عرصه صنعت شیلات می ‌توانند این صنعت را از حالت سنتی به کاملا مدرنیزه تبدیل کنند.
 
مدیرکل شیلات آب‌های داخلی در ادامه خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان دارای جوانان فعال در عرصه آبزی پروری است اما طی چند سال اخیر میدان کمتری به این جوانان در این عرصه داده شده است.
 
سیستانی اظهار کرد: مناطق شمال استان ظرفیت نهفته‌ای برای آبزی پروری و ایجاد اشتغال‌های پایدار در این بخش را دارد که سرمایه گذاران می ‌توانند با استفاده از وجود جوانان شایسته منطقه گام‌هایی نو در عرصه تولید ماهی و آبزی پروری ایجاد کنند.
 
وی با بیان اینکه پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای زابل به صورت متراکم است، افزود: آبزی پروران می‌توانند با استفاده از روش‌های موثر نظیر مکانیزاسیون در استخرهای پرورش ماهی، سود اقتصادی مناسبی به چرخه کشاورزی خود وارد کنند.
 
سیستانی بیان کرد: با توجه به اینکه فضولات موجود در منابع آبی برای رشد محصولات کشاورزی بسیار موثر است توصیه می‌شود روستاییان در کنار کشاورزی به کار پرورش ماهی نیز روی آورند.
 
وی ادامه داد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته افرادی که در کنار کشاورزی به پرورش ماهی نیز مشغول هستند، افزایش برداشت محصول داشتهاند.
 
سیستانی افزود: هر استخر پرورش ماهی قزل آلا سبب اشتغالزایی 2 خانوار در این شهرستان شده است.
 
وی ادامه داد: مجهز کردن استخرهای پرورش ماهی به دستگاه های هواده از جمله اهداف و رویکردهای جدید اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مبنی بر اقتصادی کردن فعالیت‌های شیلاتی بر اساس مکانیزه کردن استخرهای پرورش ماهی و استفاده از فناوری‌های جدید است.
 
مدیرکل شیلات استان با اشاره به مزیت استخرهای هشت ضلعی نسبت به نمونه‌های دیگر بیان کرد: پرورش ماهی در این استخرها بسیار اقتصادی است، به طوری که پیش بینی بر این است که 2 تا 3 تن ماهی از هر استخر برداشت شود.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار