نازنین مفخم، تدوینگر سینما؛

سینمای کودک به خواب زمستانی رفته/ شاهد ایجاد نامخاطب هستیم

اگر قرار بود که جشنواره تأثیری داشته باشد، سینمای کودک به این حال نمی‌افتاد.

سینمای کودک به خواب زمستانی رفته/ شاهد ایجاد نامخاطب هستیم
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نازنین مفخم، تدوینگر سینما در گفتگو با ستاد اطلاع‌رسانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان با بیان این امر که هم‌اکنون سینمای کودک به خواب زمستانی رفته، اظهار داشت: به نظر می‌رسد، اگر قرار بود که جشنواره تأثیری داشته باشد سینمای کودک به این حال نمی‌افتاد. البته مشکل این ژانر سینمایی ریشه در تولید فیلم‌ها دارد؛ یعنی اگر تولید را مصداق سیاست فرهنگی بدانیم متوجه خواهیم شد که با تغییر پارامتر مخاطب دچار مشکل شده‌ایم.

وی افزود: فیلمسازان ما دیگر توجهی به مخاطب ندارند و فقط به مسئله حضور در جشنواره‌های پر سر و صدا و پر زرق و برق توجه می‌کنند. آنها در واقع با نادیده گرفتن مخاطب، راه را برای ورود نامخاطبان به سینمای ایران باز کرده‌اند و مخاطبان جدی خود را از دست داده‌اند.

این تدوینگر گفت: امروزه عادت رفتن به سینما از من که مخاطب جدی هنر هفتم بودم، گرفته شده به گونه‌ای که نوه‌ام را نیز به سینما نمی‌برم.

مفخم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر مسئولیتی برعهده داشتم، جشنواره ها را تعطیل می‌کردم، تصریح کرد: به نظر من در واقع جشنواره‌ها کشنده سینمای ما شدند و از روزی که فیلمسازان مخاطب را نادیده گرفتند سینمای ما حکم جزیره‌ای را پیدا کرد که گفتمان چندانی با مخاطب ندارد و توجه چندانی به میزان استقبال مخاطب از فیلم هایش نمی‌کند.

وی ادامه داد: به شخصه در این سینما حرف پورصمیمی را باور دارم. همانطور که روزی گفت «با ورود  نابازیگر، ناصدابردار و ناکارگردان به عرصه فیلمسازی شاهد ایجاد نامخاطب هستیم.»

این تدوینگر گفت: امروزه در حالی که اکثر فیلم های خوب دنیا به جشنواره نمی‌روند، چشم فیلمسازان ما به جشنواره بوده و سینما در کشوری که رویکردش اینگونه است راه به جایی نمی‌برد.
 
مفخم با اعلام این امر که توقعی از دولت ندارد، ادامه داد: ما باید از خودمان توقع داشته باشیم که طرز تفکرمان عوض شود؛ زیرا اگر با همین طرز تفکر شاهد حمایت دولت باشیم تغییری در وضعیت سینمای کشورمان به وجود نمی‌آید و در چنین حالتی با نبود مخاطب در سینما مواجه خواهیم بود. چون این سینما با کسی شوخی ندارد.
 
وی تصربح کرد: ما به جای برگزاری جشنواره باید برای تغییر تفکر فیلمساز هزینه کنیم و توجه بیشتری به مخاطب جدی سینما داشته باشیم.
 
این تدوینگر درباره تعامل با دیگر کشورها در ساخت فیلم‌های سینمایی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم با دست خالی به فکر تعامل با فیلمسازان کشورهای دیگر باشیم.
 
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار