یزد؛

امروزه اعتیاد یک معظل اجتماعی شده است

برای ترک اعتیاد یک فرد، باید جامعه و خانواده همکاری لازم را داشته باشند.

امير ولی عضدزاده رئیس اداره بهزیستی اردکان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت :به علت وجود تنوع زیاد مواد مخدر و محرك روش های درمانی تخصصی ترک اعتیاد نیز متعدد است و  از آنجا که براساس تحقیقات صورت گرفته، سه چهارم معتادان دچار بیماری های روان شناختی و روان پزشکی هستند بخش بزرگی از درمان اعتیاد ، در گرو روان درمانی، رفتار درمانی و خانواده درمانی است که در کنار دارو درمانی نقش خود را در درمان اعتیاد به خوبی بازی کرده و اثربخش خواهد بود.

 عضدزاده افزود: ما هم چنان که كودكان خود را در برابر  بیماری های مسری واكسینه می كنیم و یا با رعایت اصول بهداشتی فرزندان خود را از ابتلا به بعضی بیماریها ایمن می کنیم باید فرزندان خود را از همان دوران كودكی به گونه ای تربیت نماییم تا در دوران  نوجوانی و جوانی  گرفتار اعتیاد به مواد مخدر نشوند ، که به این کار پیشگیری سطح يك  نام دارد.

وی تاکید کرد: برای ترک اعتیاد یک فرد ، باید جامعه و خانواده نیز همکاری لازم را داشته باشند به سبب مزمن بودن، سال ها با فرد همراه بوده و با ذهن و جسم فرد معتاد عجین گشته، بر بسیاری از اعمال و رفتار وی اثر می گذارد.

  عضدزاده افزود:حل مشکل اعتیادآشنایی با علوم روز در حوزه پیشگیری از مصرف ، انواع مواد مخدر ، تکنیک های درمانی همراه با  تجربه کافی و صبر و حوصله و بقای فرد معتاد در درمان ضروری است.

عضدزاده در  پاسخ به این پرسش که اصول درمان اعتیاد در مراکز درمان اعتیاد چیست گفت:
در کلینیک های ترک اعتیاد یک تیم درمانی متشکل از پزشک، روان پزشک ، روان شناس بالینی ، پرستار و مددکار اجتماعی به  بیماران انواع خدمات پزشکی، مشاوره ای، روانشناختی و مددکاری را ارائه می دهند  و نه تنها برای دوران درمان بلکه برای دوران بعد از ترک اعتیاد نیز با هدف توان بخشی بیمار برنامه ریزی می کنند.

وی تشریح کرد : انواع درمان های دارویی رایج در زمینه درمان اعتیاد دو مرحله دارد:
مرحله اول مرحله سم زدایی وبه اصطلاح  پاک شدن یا برطرف کردن وابستگی بدنی به مواد مخدر است به صورتی که  فرد بعداز آن، در اثر مصرف نکردن مواد مخدر دچار علائم و عوارض خماری و قطع مصرف نشود.

و مرحله دوم  مرحله درمان نگهدارنده و به اصطلاح پاک ماندن یا برطرف کردن وابستگی روانی بیمار به مواد مخدر است به صورتیکه شخص بتواند بر مشکل تقریبا دائمی وسوسه غلبه نماید و هوس و وسوسه مصرف مواد مخدر را در خود کنترل کرده و با جايگزين رفتارهای درست به جای رفتارهای نادرست و پيشين و بكارگيری مهارتهای زندگی چندگانه انگیزه پاک ماندن را در خود بالا نگاه داشته و از لغزش و مصرف دوباره مواد دوری نمایند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار