150 سال پیش مردم از چه ماده شوینده ای استفاده می کردند؟ +فیلم

در میان هیاهوی بازار شوینده، این محصول همچنان از نظر بسیاری از پزشکان بهترین گزینه انتخابی است.

آیا تا کنون روش تهیه صابون های سنتی را از نزدیک دیده اید؟+ فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حدود 150 سال پیش اولین صابون‌های سنتی یا به اصطلاح صابون برگردون امروزی برای استفاده مردم تولید شد. شوینده‌ای اسیدی که به گفته پزشکان  ph مناسبی برای پوست داشته و در کنار تقویت پیاز مو حساسیت های پوستی را نیز از بین می برد.
 
 
پیه های حیوانی از شهرهای شمالی و چند شهر دیگر مانند اصفهان، شیراز ، قم و  کاشان به مراغه منتقل شده و در دیگ هایی بزرگ با مقدار مشخصی از سود سوز آور مخلوط می شوند، سپس مقدار مناسبی آب به آنها اضافه شده و صابون در اصطلاح جفت یا شیرین می‌شود. ( آب شهر مراغه شیرین و فاقد هر گونه املاح است از این رو برای تولید صابون بسیار مفید است ).
 
در نهایت  محصول به مدت 24 ساعت برای پخت دوم در داخل دیگ قرار گرفته و 7 تا 10 روز در هوای آزاد، زیر نور خورشید می مانند. مرحله پایانی شامل 3 تا 6 روز است که صابون های آماده شده روی قفسه های چوبی بالاتر از سطح زمین جا داده می شوند تا از همه سمت هوا خورده و خشک شوند.
 
گفتنی است؛ صابون برگردون در سه رنگ سفید، زرد سیاه تولید می شود که نوع زرد آن مرغوب تر و نوع سیاه آن از ضایعات دیگر صابون ها تهیه می شود. ماندگاری صابون تا 10 سال است و هر چه کهنه تر باشد مرغوبیت بیشتری خواهد داشت.
 
 

 
 
 
 
 
 
برای دانلود اینجا کلیک کنید
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.