چرا ترکیه از مسلح‌شدن کُردها توسط آمریکا هراس دارد؟

بنابر اعلام سی‌ان‌ان، ترکیه معتقد است آمریکا برای شکست یک گروه تروریستی، یک گروه تروریستی دیگر را مسلح کرده است.

چرا ترکیه از مسلح‌شدن کُردها توسط آمریکا هراس دارد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه سی ان ان، ترکیه معتقد است آمریکا برای شکست یک گروه تروریستی، یک گروه تروریستی دیگر را در شمال سوریه مسلح و تجهیز کرده است. 

مجری این شبکه ابتدا گفت: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اعلام کرد: آمریکا روند تحویل سلاح‌های آمریکایی را به نیروهای کُرد، که در حال نبرد با گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش در شمال سوریه هستند، آغاز کرده است. این تسلیحات، شامل سلاح‌های سبک، اسلحه‌ی خودکار، مهمات و خودروهای زره‌پوش می‌شود. هدف آمریکا از این اقدام، تقویت نیروهای کُرد در نبردشان علیه داعش در مناطق شمالی سوریه است. 

مجری افزود: هرچند آمریکا از مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که در حال بررسی چنین اقدامی است، ترکیه همواره با مسلح کردن نیروهای کُرد در مناطق شمالی سوریه که نزدیک مرز ترکیه است، مخالف بوده است. 

ایان لی، خبرنگار اعزامی این شبکه به ترکیه، طی گزارشی زنده از استانبول درباره آغاز روند انتقال تسلیحات آمریکایی به کُردهای سوری و مخالفت دولت ترکیه با این اقدامِ آمریکا، گفت: این سلاح‌ها برای نیروهای کُرد که تلاش دارند شهر رقه را از گروه داعش بازپس گیرند، حائز اهمیت بسیار است. 

در حال حاضر، نیروهای کُرد در حال تنگ‌تر کردنِ حلقه محاصره در اطراف شهر رقه هستند، ولی هنوز با نیروهای داعش که در این شهر مستقر هستند، درگیر نشده‌اند. 

از سوی دیگر، مقامات ترکیه می‌گویند: این اقدامِ آمریکا، اصولاً به معنای مسلح کردن یک سازمان تروریستی برای شکست دادن یک سازمان تروریستی دیگر است. از دیدگاه ترکیه، گروه‌های کُردِ «وای پی جی» و «پ ک ک» گروه‌هایی تروریستی هستند. ترکیه بیم آن دارد که این سلاح‌های آمریکایی که به گروه های کُرد یاد شده داده می شود، در نهایت به دست گروه «پ ک ک» در داخل ترکیه برسد و آنان نیز از این سلاح‌ها علیه نیروهای امنیتی ترکیه استفاده کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار