با هوشیاری رسانه ها؛

بازگشت «قضیه فلسطین» به کتاب تاریخ مدارس لبنان

درس «قضیه فلسطین»، با بیداری رسانه ها و اعتراض محافل فکری و فرهنگی در لبنان، به کتاب تاریخ مدارس لبنان بازگشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پی گزارش روزنامه الاخبار در مورد حذف سه درس مربوط به قضیه فلسطین از کتاب تاریخ عمومی پایه نهم مدارس لبنان، مروان حماده وزیر آموزش و پرورش لبنان دستور به بازگرداندن این سه درس به کتاب تاریخ و برنامه آموزشی از سال آتی تحصیلی داد.

هیلدا خوری مسئول امتحانات وزارت آموزش و پرورش لبنان اظهار داشت: دستور مروان حماده وزیر آموزش و پرورش لبنان مبنی بر بازگشت سه درس مربوط به قضیه فلسطین از ابتدای سال تحصیلی 2018-2017 اجرا می شود. این درس ها که شامل بخش های ظهور صهیونیسم، فلسطین در سایه قیمومیت بریتانیا، جنگ های اعراب و اسرائیل، روز نکبت در سال 1948، جنگ دوم در سال 1956 و جنگ شش روزه ماه حزیران سال 1967، می شود که برای باقی ماندن در کتاب تاریخ عمومی، نیاز به مصوبه جدید هیات دولت دارد.

الیاس بو صعب وزیر سابق آموزش و پرورش لبنان نیز، گزارش روزنامه الاخبار تحت عنوان «لغو آرمان فلسطین از برنامه های درسی، عادی سازی پنهان روابط با اسرائیل» را نادرست و بی اساس توصیف کرد.

وی ماجرای حذف قضیه فلسطین از کتاب تاریخ را مربوط به مصوبه ای در سال 2000 میلادی دانست که در آن زمان این مساله را مرتبط با تاریخ ندانسته و تصمیم به حذف آن گرفته بودند.

اما اختلافات در مورد قضیه فلسطین فقط به درس تاریخ مربوط نیست، بلکه درس جغرافیا نیز شامل این مساله می شود.

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار دولت انگلستان در سال 2014 به بهانه حمایت از چاپ کتاب های درسی دانش آموزان لبنانی به وزارت آموزش و پرورش این کشور اعلام کرده بود درصورتی از این کمک مالی بهره مند خواهد شد که در نقشه کتاب جغرافیا، به جای کلمه «فلسطین اشغالی» از نام «اسرائیل» استفاده شود.

همچنین بنا بر گزارش این روزنامه، انگلستان اندکی بعد از آن کمک مالی، مقرر کرد کمکهای مالی تصویب شده را از طریق موسسه «ادیان» به وزارت آموزش و پرورش لبنان پرداخت کند، موسسه ای که جزء سازمان های غیر دولتی به شمار می آید و برنامه هایی را با عنوان «فرهنگ صلح» اجرا می کند.

دولت لبنان اندکی پس از آن با واگذاری بخشی از مسئولیت های خود در اصلاح و تغییر کتاب های درسی به موسسه «ادیان»، زمینه را برای دخالت این موسسه در محتوای کتاب های درسی فراهم آورد که علاوه بر ایجاد تغییر در کتاب های تاریخ و جغرافیا، منجر به حذف بخش های مهمی از دروس دیگر حتی ریاضیات، شیمی، فیزیک، علوم اجتماعی، اقتصاد و فلسفه نیز شد. برای مثال می توان به سرفصل اصلی فلسفه عربی و اسلامی از کتاب فلسفه اشاره نمود.

از نظر این روزنامه، عادی سازی روابط با اسرائیل مساله ای ناگهانی نیست، بلکه یک پروژه ادامه دار، مستمر و پیوسته می باشد. ناظران سیاسی و محافل فکری و فرهنگی نیز معتقدند، تغییر بنیادین در افکار و فرهنگ ها از اهداف و برنامه های اصلی استعمار فرانو می باشد تا از طرق مختلف مانند سندهای فرهنگی آموزشی سازمان ملل یا کمک های مالی به کشورهای مختلف، سعی در پیشبرد آن دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار