مجابی مطرح کرد؛

ماهیت پدیده گردوغبار فرامرزی است/ ایجاد 200 هکتار مزرعه در کربلا برای مقابله با گردوغبار

معاون مدیریت توسعه، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گردوغبار از مرزهای مختلف از جمله کشور عراق عبور کرده و این کانون‌ها ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ماهیت پدیده گردوغبار فرامرزی است/ ایجاد 200 هکتار مزرعه در کربلا برای مقابله با گردوغباربه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مجابی معاون سازمان حفاظت محیط زیست در جریان مراسم امضای تفاهم نامه با کشور عراق در مورد راه اندازی مرکز آموزشی و پژوهشی مقابله با گردوغبار در این کشور اظهار داشت: بحث محیط زیست امروزه از اولویت‌ها و مطالبات جدی جامعه بشری است. در کشور ما نیز این موضوع به یکی از مطالبات مهم مردم بدل شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث هوا، گردوغبار یکی از مولفه‌های مهم تلقی می‌شود،افزود: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری که برآمده از اصل 110 قانون اساسی است؛ موضوع گردوغبار محور توجهات قرار گرفت. در دو بند از سیاست‌های 15 گانه محیط زیست به موضوع گردوغبار پرداخته شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در یکی از بندهای سیاست‌های 15 گانه محیط زیست موضوع گردوغبار مورد توجه قرار گرفته و در ماده 15 این سیاست‌ها به بحث دیپلماسی محیط زیست اشاره شده است. دولت یازدهم به عنوان دولت محیط زیستی اقدامات جدی در زمینه مقابله با گردوغبار انجام داده است که تهیه لایحه هوای پاک از جمله آنها است.

مجابی با اشاره به اینکه در لایحه هوای پاک به بحث گردوغبار اشاره شده است، گفت: برای اولین بار موضوع گردوغبار به طور مجزا در لایحه مورد توجه قرار گرفت. در یکی از مواد این لایحه به بحث ایجاد مرکز منطقه‌ای و اقدامات مشترک منطقه‌ای تاکید شده است تا بتوانیم با اثرات گردوغبار مقابله کنیم. این لایحه در مجلس تصویب شده و در حال طی مراحل قانونی است. بنابراین می‌توان ادعا کرد با اینکه هنوز قانونی شدن این لایحه به اتمام نرسیده اجرای مواد آن شروع شده است.

وی اظهار کرد: طی مذاکرات متعدد بین دولت ایران و عراق مقرر شد یک عرصه 200 هکتاری در نزدیکی شهر کربلا در مسیر جاده بابل به منظور اقدامات آموزشی و پژوهشی مقابله با گردوغبار راه اندازی شود. در این مرکز در یک دوره 10 تا 25 ساله تمام فعالیت‌های مطالعاتی و اجرایی مربوط به مقابله با گردوغبار صورت می‌گیرد تا از این پایلوت برای سایر کانون‌های گردوغبار عراق استفاده شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت عراق برای اجرای این توافقنامه مصوبه‌ای را گذرانده است، افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات این موضوع را دنبال می‌کند تا در راهپیمایی اربعین امسال درختکاری توسط زوار اجرایی شود. زیرا حفظ محیط زیست وظیفه همگان نیست و حراست از آن مرز نمی‌شناسد. بنابراین اقدام مشترک بین ایران و عراق برای مقابله با گردوغبار حرکت حائز اهمیتی است.

گفتنی است، توافقنامه اجرایی بین ایران و عراق به منظور راه اندازی مرکز آموزشی و پژوهشی مقابله با گردوغبار به امضای محمد مجابی، معاون مدیریت توسعه، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست و جاسم عبدالعزیز، قائم مقام وزیر محیط زیست و بهداشت عراق رسید.

مجید شفیع پور، رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز اظهار کرد: یکی از زمینه‌های جدی همکاری بین ایران و عراق تلاش برای اقدامات محیط زیستی است. از آنجا که مسائل محیط زیست قائل به مسائل سیاسی کشورها نیست نیازمند اعمال مدیریت یکپارچه است.

وی با اشاره به اینکه ماهیت پدیده گردوغبار فرامرزی است، گفت: گردوغبار از مرزهای مختلف عبور کرده و در کشورهای دیگر فرود می‌آید. از آنجا که در کشور عراق کانون‌های فعال گردوغبار وجود دارد و این کانون‌ها ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد لازم است همکاری‌ها بین کشورهای ایران و عراق در این زمینه به طور جدی شکل بگیرد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان محیط زیست اظهار کرد: براساس مذاکرات انجام شده امروز شاهد امضای موافقت نامه اجرایی به منظور ایجاد یک مزرعه برای توان افزایی و ترویج مقابله با پدیده گردوغبار هستیم. این مزرعه در محدوده 200 هکتاری در کنار شهر کربلا ایجاد می‌شود.

شفیع پور افزود: تفاهم نامه در بازه زمانی حداقل 10 سال و حداکثر 25 سال تداوم خواهد داشت که زمینه ظرفیت سازی برای مهار کانون‌های گردوغبار عراق را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار