اصفهان؛

برگزاری جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در نایین

مراسم جشن گلریزان ویژه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با حضور خیران و مسئولان در نایین برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباسعلی پوربافرانی نماینده نایین وخوروبیابانک در این مراسم از گلریزان در آیین دینی بعنوان بخشش و انفاق یاد کرد وگفت : قرآن با تعابیر متعدد مؤمنان را به انفاق کردن در راه خدا فرمان داده است چراکه انفاق کردن در راه خدا و رفع حاجت نیازمندان آثار و برکات فردی و اجتماعی متعددی در بر دارد.
 
وی افزود :گلریزان یک آیین دینی  با ورزش باستانی عجین شده است که با روحیه پهلوانی و در زورخانه پدیدار آمده است.
 
پوربافرانی انفاق را مانند دانه ی گندم توصیف کرد که وقتی این دانه گندم کاشت و برداشت می شود در هر خوشه هفت دانه وبا سود هفتصد دانه ارزش و اعتبار دارد.
وی با تاکید بر اینکه همه ما باید مصداق آیه مَنْ جَاءَ بالحَسَنةِ فَلَهُ عَشْرُ امثالِهَا عمل کنیم بیان داشت :
برای هر کار نیک و خیری که  انجام می دهیم انفاق آن برای حسنات حساب خیلی بزرگ ،بلندمدت و با سود هفتصد برابر است.
این نماینده مجلس با اشاره به  فلسفه وجودی یک جوانمرد و پهلوان در زمان مشکل وگرفتاری افزود :پهلوانان در آیینی که گلریزان نام داشت که با ریختن گل و گردش در میان گود زورخانه برای رفع مشکلات مالی فرد نیازمند ،اقدام می کردند.
 
وی از سی و سه پل اصفهان بعنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی که در  دوران شاه عباس با جشن گلریزان ساخته شد یاد کرد و گفت : دامنه آیین گلریزان بسیار گسترده است چرا که سی وسه پل اصفهان که یک منبع درآمد و بعبارتی به رگه حیات اصفهان که زاینده رود است  معنا می بخشد.
 
پوربافرانی تصریح کرد :اثر نتیجه یک جشن گلریزان در حمایت از نیازمندان کمتر از ساخت سی و سه پل نیست .
وی بیان داشت : با روانه  زندان شدن یک سرپرست خانواده ای از یتیم هم یتیم تر می شوند.چرا که برای حفظ آبرو تلاش می کند تا کتمان کند واین اوج فاجعه ای که برای زندانی اتفاق می افتد.
 
 نماینده نایین و خوروبیابانک با اشاره به اینکه جشن گلریزان فقط برای محکومین جرائم غیرعمد است تاکید کرد : قرار نیست زندانی را در قاچاق مواد مخدر و جرائم عمدی نقش داشته حمایت شود.
 
وی در سخنانی با گلایه از  جذب 1000 میلیارد از سپرده‌های مردم نایین توسط موسسه غیرمجاز گفت : "سودهای بالای بانکی" که بیشتر در موسسات غیرمجاز به مردم پرداخت می شود معضلی شده برای مردم! البته بارها در مجلس به مسئولین هشدار داده و از آنها خواسته به خاطر چند درصد سود بیشتر از این موسسات حمایت نکنند.
 
پوربافرانی همچنین به ورشکستگی بیمه توسعه اشاره کرد و افزود : دولت بیمه توسعه ای را مجوز داد که تا امروز با بیمه نامه هایی که به دست مردم داده مشکل ساز شده است . یک بیمه از لحاظ پوشش اعتبار خیلی مهم است و بدنبال اعتبار در  روزنامه  و تلویزیون نباشید.
 
وی با ابراز خرسندی از ایجاد شغال در سال جاری گفت : ان شاءالله با برگزاری جشن های گلریزان بتوانیم در حوزه اشتغال نیز با کمک خیرین و مسئولین قدم برداریم و بتوانیم از کسانی که به دلیل گرفتاری در زندان هستند حمایت کنیم.
حجت الاسلام سجادی امام جمعه نایین در این مراسم توجه به نیازمندان و اقشار بی بضاعت جامعه را بسیار حایز اهمیت توصیف و بر حمایت همه جانبه از مستمندان بویژه زندانیان معسر و نیازمند جرایم غیرعمد که به علت عدم بضاعت و تمکن مالی در زندان هستند تاکید کرد.
وی افزود : وضعیت اقتصادی جامعه ما یک وضعیت مطلوب و روبه راهی نیست برای هریک از ما و کسانی که در کار چون بازاریان ، صنعتگران  و صاحب سرمایه هستند ممکن است اتفاق بیافتد .
 
امام جمعه نایین جشن گلریزان را  فرهنگ سازی مساعدت و انفاق با کمک خیرینی نیک اندیش در جامعه اسلامی عنوان کرد.
وی در پایان یادآوری کرد : بیشتر زندانیان جرایم غیرعمد مربوط به تصادفات منجر به جرح و فوت، مهریه و محکومیت های مالی می باشند که  با فرهنگ سازی در خصوص برگزاری این گونه مراسمها نقش بسزایی در بقا و دوام خانواده ها و کاهش آمار زندانیان مهریه داشته باشیم.
 
 قاسمی رئیس دادگستری نیز در این مراسم عنوان کرد  : با زندانی شدن هر فرد چند خانواده درگیر مسئله زندان و مشکلات آن می شوند و حتی احتمال به بزه کشیده شدن فرزندان زندانیان هم وجود دارد پس امید می رود تا خیرین با کمک های خود زمینه آزادی زندانیان را فراهم کنند.
 
وی جشن گل ریزان را ریشه در تقویمات دینی و اکرام دانست و مردم را به  انفاق که جایگاه ویژه ای در دین دارد تشویق کرد.
قاسمی افزود :  ما  به اهل بیت (ع) و بویژه امام حسن مجتبی (ع)که جایگاه ویژه ای در سخاوت و بخشندگی دارند و تمام دارایی خویش را در راه خدا انفاق کردند ارادت داشته ایم.
 
وی جشن گلریزان را جشن دل های مهربان خیرین عنوان کرد و گفت : جشن گلریزان بهترین فرصت برای کاهش کیفری زندان است چرا که جمعیت کیفری زندان وقتی کاهش یابد باعث پیشگیری از وقوع جرائم در آینده می باشد.
 
رئیس دادگستری از شکات خواست تا با روحیه گذشت برای رضای خداوند متعال و شادی خانواده های افراد زندانی که مرتکب جرائم غیرعمد شدند، گذشت را سرلوحه کار خود قرار دهند.
علیرضا وزیری رئیس زندان نایین در بیاناتی  هدف از برگزاری جشن گلریزان را  آزادی زندانیان جرائم غیر عمد عنوان کرد.
 
وی گفت : در سال گذشته هزینه ای بالغ بر 630 میلیون ریال توسط خیرین شهرستان به صورت نقد یا تعهدی جمع آوری شد که مقدار 285 میلیون ریال آن وصول شدو توانستیم با یک میلیارد ریال زمینه  آزادسازی بیست نفر را فراهم و به آغوش گرم خانواده برگردانیم.
وزیری در پایان افزود : در حال حاضر 24 نفر زندانی به جرائم غیرعمد (دیه ومحکومیت مالی و چک )در زندان هستند که جهت آزادی این عزیزان مبلغ یک و نیم میلیارد تومان احتیاج است که امیدواریم با کمک شما و ستاد دیه استان بتوانیم آزادی آنها را فراهم کنیم .
 
گفتنی است در جشن گلریزان نایین مبلغ 600 میلیون ریال برای کمک به زندانیان جرائم غیرعمد در زورخانه پوریای ولی این شهرستان جمع آوری شد.
 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.