شفیعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

بی ثباتی در افغانستان مدیریت شده است/افغانستانِ باثبات مطامع آمریکا را تأمین نمی‌کند

کارشناس سیاست خارجی گفت: ناامنی در افغانستان حضور آمریکا را در این کشور توجیه و زمینه را برای آسیب‌پذیر کردن رقبای آمریکا در منطقه فراهم می‌کند.

بی ثباتی افغانستان مدیریت شده است/افغانستانِ باثبات مطامع آمریکا را تأمین نمی‌کندنوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آمریکا به دنبال بی‌ثباتی در افغانستان است اظهار داشت: دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها اصولا تمایل ندارند که امنیت به مفهوم  واقعی کلمه در افغانستان برقرار شود. چرا که افغانستانِ باثبات به کشور مسئولیت‌پذیری تبدیل می‌شود که نمی‌تواند در قبال سایر کشورها رفتارهای نامتعارفی را داشته باشد.

وی با اشاره به این مطلب که مسئولیت پذیری افغانستان مطامع آمریکا را در منطقه تامین نمی‌کند افزود: افغانستانِ باثبات نمی‌تواند برای چین مزاحمت ایجاد کند یا برای روسیه در آسیای مرکزی مشکلی بوجود آورد یا حتی خللی به ایران وارد کند؛ بنابراین افغانستان باید دارای درجه‌ای از بی‌ثباتی باشد تا به دنبال این موضوع نه خود دولت، بلکه گروه‌هایی که به دنبال بی‌ثباتی هستند بتوانند از طریق منطقه ترکستان تهدیدی برای چین باشند یا از طریق نیروهای رادیکال و یا وهابی ثبات و امنیت را در منطقه آسیای مرکزی و ایران به مخاطره بیاندازند.

کارشناس سیاست خارجی به تشریح سیاست‌های متناقض آمریکا در افغانستان پرداخت و خاطر نشان کرد: دولت آمریکا از یک طرف به دنبال آن است که به افغانستان کمک کند و تلاش‌هایی را تحت عنوان مبارزه با رادیکالیسم در افغانستان صورت دهد و از طرف دیگر داعش را مستقیما تغذیه می‌کند تا آن‌هایی که از طرف سوریه و عراق تحت فشار قرار می‌گیرند به سمت افغانستان بروند و از  افغانستان به عنوان پایگاهی برای ناامن کردن منطقه استفاده کنند. به همین دلیل شاهد بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان هستیم. چرا که این مسائل حضور آمریکا را در این کشور برای برقرار امنیت توجیه خواهد کرد، همچنین زمینه را برای آسیب‌پذیر کردن رقبای آمریکا در منطقه فراهم خواهد کرد لذا این بی‌ثباتی مدیریت شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار