شیراز؛

انتشار نخستین مقاله پژوهشی اصیل از ایران در مجله اسلیپ

نخستین مقاله پژوهشی اصیل کشور، با تلاش محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مجله معتبر اسلیپ منتشر شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید بصیر هاشمی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نخستین مقاله پژوهشی اصیل از ایران در مجله اسلیپ از انتشارات دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده و بر اساس آخرین گزارش مجله گزارش‌های استنادی (2015) ضریب تأثیر آن 793/4 و جزو مجلات کیو وان ( Q1 ) است.

 
وی ادامه داد: مجله اسلیپ از معتبرترین مجلات در زمینه مطالعات خواب است که با حمایت آکادمی آمریکایی پزشکی خواب و انجمن پژوهشی خواب در سال 1978 تأسیس شده است.
 
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: این مجله در بین تمام 329 مجله‏ای که در زمینه Clinical Neurologyدر پایگاه اسکوپوس منتشر می‌شوند، بر پایه H-Index در رتبه 13 و در زمینه مطالعات خواب در رتبه نخست قرار دارد.
 
سید بصیر هاشمی افزود: این مقاله با همکاری مشترک گروه علوم اعصاب آزمایشگاه علوم اعصاب (NSL) دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز تحقیقات هیستومورفومتری و استریولوژی دانشکده پزشکی شیراز به چاپ رسیده است.  
علی محمد کمالی، نویسنده اول این مقاله گفت: بی‌خوابی و محدودیت مزمن خواب، یکی از مشکلات رایج جوامع پیشرفته است که می‌تواند به طور عمده بر عملکردهای شناختی و حافظه افراد اثر مخربی داشته باشد.
 
این دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب با اشاره به شواهدی پیرامون تأثیر بی‌خوابی در تغییرات ساختاری قشر مغز، افزود: وقفه تنفسی در هنگام خواب، یکی دیگر از مشکلاتی است که بعضی از افراد به آن مبتلا هستند و باعث آسیب به سلول‌های عصبی می‌شود، وقفه تنفسی در خواب (آپنه) می‌تواند انسدادی باشد؛ یعنی در اثر انسداد در راه‌های هوایی فوقانی به وجود آید، می‌تواند مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات هسته‌های تنفسی موجود در ساقه مغز که تنفس را کنترل می‌کند، ایجاد شود و همچنین می‌تواند مختلط باشد.
 
وی تأثیر بی‌خوابی بر روی گروه‌های نورون‌های تنفسی را نیز دارای اهمیت ویژه‌ای می‌داند.
 
کمالی دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در این مطالعه فرضیه ما این بود که بی‌خوابی باعث ایجاد تغییرات ساختاری در تعداد و حجم هسته‌های مغزی با تنفس در مدل حیوانی می‌شود؛ مطالعه ما نشان داد که بی‌خوابی می‌تواند باعث کاهش تعداد نورون‌ها و حجم هسته‌های تنفسی پشتی در ساقه مغز شود.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.