ساری؛

افزایش عملکرد و اصلاح الگوی مصرف راهكار خوداتكايی در برنج

سازمان جهاد كشاورزی مازندران افزایش عملکرد و اصلاح الگوی مصرف برنج را به عنوان راهكار خوداتكايی در دستور كار قرار داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دلاور حیدرپور رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت: برنج از جمله زراعت‌های مهم کشور و مازندران است که در پایان مراحل کشت است و تاکنون با مشکل کم‌آبی مواجه نشدیم.

وی با بیان اینکه بیشتر اراضی کشاورزی که در چند سال گذشته امکان کشت نداشت امسال به کشت برنج اختصاص یافت، افزود: پیش‌بینی کشت اول 213 هزار هکتار است که تاکنون 96 درصد از شالیزارهای مازندران نشاکاری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزان در زراعت برنج باید مراقبت و مدیریت لازم را داشته باشند چرا که برنج محصولی است که نیاز شدید به آب دارد و کشاورزان می‌توانند با توصیه تحقیقاتی 25 تا 30 درصد از شالیزارها را با مدیریت مزرعه و آبیاری تناوبی در مصرف منابع آبی صرفه‌جویی کنند.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال 90 تا 95 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به کشت دوم و پرورش رتون اختصاص یابد، افزود: سال گذشته سطح زیر کشت پرورش رتون و کشت دوم 82 هزار هکتار بود.

وی گفت: منابع آبی در کشاورزی حرف اول را می‌زند و کشاورزان باید مدیریت صحیح در مصرف آب کشاورزی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه برنج پرمحصول تولید بیشتری دارد و در کاهش وابستگی به برنج وارداتی کمک می‌کند،در حال حاضر شرایط در مازندران به‌گونه‌ای است که کشاورزان اقدام به کشت دوم می‌کنند و برای اینکه به خوداتکایی بیشتری در تولید برنج برسیم باید سطح زیرکشت ارقام پرمحصول را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و 250 هزار تن شلتوک از شالیزارهای مازندران تولید شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال افزایش پنج تا هشت درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

حیدرپور افزود: براساس برآوردهای کارشناسی شده بخش کشاورزی، تولید برنج در کشور 3 میلیون تن است که 600 تا 800 تن کسری داریم که باید از خارج وارد شود و بر این اساس باید سعی شود افزایش تولید در واحد سطح و بهینه کردن مصرف برنج در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه قیمت تضمینی برنج قبل از کشت مشخص می‌شود اما در حال حاضر با قیمتی که در بازار وجود دارد قیمت تضمینی جایگاهی ندارد.

انتهای پیام/آ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار